Fisheye Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Tjena tänkte fråga er som kan lite om de här med praktik. Det är så att jag hoppat av skolan. Fyller 18 år snart. Tror ni de finns möjlighet att man kan få praktik på Svt eller Tv4? Är de värt att gå dit och fråga ens? Jag har inge kontakter eller liknande. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Tv4 hade praktikplatser förut, men har det sällan numera. Då var de platser som fanns främst avsedda för dem som läser TV-produktion på gymnasiet. Men att ringa/maila att fråga förlorar du ingenting på. 0 Quote
Team_fagott Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 SVT tar emot praktikanter. Ta en kölapp. Är ett väldigt tryck. Jag skulle prova mindre lokala filialer eller ett bolag som producerar program/film åt respektive. 0 Quote
Fisheye Posted May 6, 2007 Author Posted May 6, 2007 Tackar. Ska ringa och höra med dom. Säger sen vad dom sa. 0 Quote
jonkanon Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Jag skulle också säga att testa med lokalredaktionerna först och främst, man ska aldrig säga aldrig men jag tror det är lättare att få komma till tals där. 0 Quote
Emma Gray Munthe Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 För mig som jobbat både på en mindre tv-kanal som ZTV och SVT är mitt hetaste tips att du söker dig till mindre kanaler för praktikplats. De har oftast så lite pengar att du kastas rakt in i allting och får lära dig en väldig massa genom att göra - istället för att hålla på med papperskopiering, videokopiering eller andra mindre betydelsefulla grejer som det gärna blir på en större arbetsplats. Lokala kanaler och nischkanalerna är nog den bästa läroplatsen, och stället att börja på. Sen när man har lite mer på fötterna kan man ta sig til de större kanalerna och försöka få in en doja. Vi hade två praktikanter på SVT som sedemera fick jobb, men de gick båda på Journalisthögskolan. På ZTV tog vi in folk från t ex Medieskolan i Stockholm som fotografer och redigerare. De fick nog slava lite om jag minss rätt, men de lärde sig mycket. 0 Quote
Fisheye Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Ringde Svt dom bad min ringa upp igen när jag blivit 18 år. Ska ringa tv4. 0 Quote
megawatti Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Varför inte nyskapade kanaler? eller typ UR? Ring tex "Kanal Lokal". tv8 Tro mig det har inte sämre saker eller arbetar på ett annatvis en svt. 0 Quote
maxv Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Jag har faktiskt själv praoat på SVT. Det var när jag gick i åttan till och med. Fick det genom att jag har personliga kontakter där, det var rätt soft. Men jag tror att du har störst chans om du känner nån. Fråga runt alla du känner det kanske finns nån som känner nån som känner nån... :P 0 Quote
Recommended Posts