Stingray Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Jag behöver ett par handkameror som klarar G-krafterna från en dragracingbil och som inte dippar, blir svart alltså när man har monterat den inuti bilen. Någon som har några tips? Tommy 0 Quote
ChrisSFP Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Ja nog skulle jag tro Sony serie av PC kamerorna funkar bra, massa fallskärmshoppare som använder de och de är en hyffsat bra inbromsning iställe för gas. Sen handlar det ju bara om att kunna ställa slutare, shutter mm manuellt. 0 Quote
gorse Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Hårddisk går nog bort, eller hur? Men mer än 2 g kan det väl knappast bli ens i en dragracingbil? 0 Quote
Stingray Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Hårddisk går nog bort, eller hur? Men mer än 2 g kan det väl knappast bli ens i en dragracingbil? Jo för sjutton..... det är det... 0 Quote
Stingray Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Det är under acc dom brukar slockna, framförallt mellan 1 och 2ans växel men jag ska kolla Sony kamerorna... tack 0 Quote
gorse Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Jag vet att de är grymt snabba. Men för att uppnå 1g behöver man accelerera mer än 9 meter per sekundkvadrat. Bara det är mycket. Omslagsbilden på Race Technology AP-22 Manualen säger följande (hitta på google): 1/4 mile: 11.02s 186mph 0.96G Hyggliga prestanda ändå även om en riktigt snabb dragster kanske gör sexor? Ändå är inte G-kraften linjär (på långa vägar). Nu har jag glömt rätt mycket hur man räknar på det. Hur som helst, 220 mph är ca 350 km/t, ganska nära. 0 Quote
Kvaser Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Jag skulle vilja säga att det precis är hårddiskar du skall ha. Men inte sådana där med talrikar som snurrar utan flach hårddiskar (utan några röliga delar). Sedan skulle jag nog föreslå ett mekaniskt objektiv. Inte sådana där mordärna med ett elektriskt servo som håller skärpan utan ett mekaniskt som du ställer in i förväg och låser med en bred tejpbit. Likaså skall det nog vara med elektronisk skaknings dämpning (bildstablisering), ej med optisk. Med andra ord en videokamera utan rörliga delar. 0 Quote
gorse Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 flash är väl inte hårddisk? Men jag fattar vad du menar. Finns det sånna i kameror? Jag trodde typ 4-8 Gb var max storlek? 0 Quote
Gren Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Skaffa en pennkamera. Typ sådan här: http://www.sports-camera.com/index.htm Man kopplar den i videoingången till vilken DV kamera som helst och använder kameran som bandspelare (stoppas i ett säkert ställe inne i bilen). Vi hade en pennkamera fasttrejpad i en vinge på ett konstflygplan som körde akrobatflygning upptill 9G, och det var inga problem. Den tog dock störningar från radiotrafiken, men med bättre sladdar hade det kanske kunnat undvikas. 0 Quote
Stingray Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Jag vet att de är grymt snabba. Men för att uppnå 1g behöver man accelerera mer än 9 meter per sekundkvadrat. Bara det är mycket. Omslagsbilden på Race Technology AP-22 Manualen säger följande (hitta på google): 1/4 mile: 11.02s 186mph 0.96G 11 sekunder kör ju vilken bil som helst på... vi pratar om 6 sekundersbilar nu som gör 0-100 på 1.2 sek, och sluthastighet på 350 blås i bästa fall... :) Ni kan se en av mina trailers här http://www.stingray.nu/trailer/nitroz06.wmv Tommy PS. Tack för alla funderingar, pennkamera har jag redan testat, tycker inte kvalitéen håller för tv prod. 0 Quote
gorse Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 G-påverkan är väl logaritmisk? Hm, 0-330 MPH på 4.5 sekunder borde bli en ungefär 44 m/s2 om jag appriximerar lite? Det är ungefär 4.5 G. Skapligt! Det är mer än rymdfärjan. Undrar vad carrierkatapulterna lägger iväg på? Då spricker iden med att ha penkamera och kameran med på resan. G-kraften är ju lika överallt på bilen. Men kanske den kamera som var med på flyget kan vara intressant vad det är för märke? Edit; de flesta av bilarna i trailern gör väl inte sex sekunder? Det lär väl gå en fem-sex tusen hästar? 0 Quote
Stingray Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Jag prtade om top doorslammer, eller Pro Mod... dom du menar är Top Fuel och ligger på 6000 hkr drygt, dom gör 0-100 på under en sek, kör strippen på allt mellan 4.80 till 5-20 i bästa fall och en sluthastighet på 4-500 km/h Världens snabbaste motorsport :) 0 Quote
gorse Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Ok, då är en kamera som klarar 4 G mer än väl. G-påverkan är ju som sagt icke-linjär och omvänt logaritmisk. Allt långsammare än 10 sekundersbilar är normal tyngdkraft. Undrar vad de säger om man skriver till Sony och frågar vilken model de rekomenderar? Du kan väl inte vara den enda som filmar fordon i rörelse. Man har ju sett klipp från folk som tappar medvetandet i flygplan? Förvisso kan man lätt tuppa av redan vid 1.5-2 G. Från det ena till det andra, den här manicken åkte jag i Orlando. http://disneyworld.disney.go.com/wdw/parks/attractionDetail?id=MissionSPACEAttractionPage Herrejävlar vilket drag. Snacka om ansiktslyftning (även om den blev kortvarig). Edit: Google är kul. Disney's Big Thunder Mountain Railroad 2.5 G Disney's Rock-N-Roller Coaster, knappt 4.5 G under 6 sekunder The Hulk roller coaster at Universal's Islands of Adventure, 4.5 G Disney's Mission Space ride strax över 2 G i mer än 15 sekunder (två dödsfall so far) Att ansiktet bokstavligt talat smälter ner i nackstödet var alltså inte inbillning. http://www.local6.com/2005/1129/5425532.jpg 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.