Gå till innehåll

Jobb-ordning


Pipan

Recommended Posts

Har några frågor rörande vilken ordning man bör lägga på och fixa saker med en video.

 

Om man börjar med capture-momentet direkt in i Premiere, och därefter gör sin klippning, hur bör man sedan gå vidare om man vill göra dessa saker:

 

A. Lägga på logotyp och eftertexter

(B.) De-interlaca

C. Komprimera till webben / DVD

D. Lägga på effekter i AE.

(E.) Menyer och annat DVD-arbete

 

Punkt C skiljer sig alltså, eftersom jag behöver olika versioner. En till webben och en till DVD med menyer osv. Så jag antar att jag behöver två svar. Och de-interlace-momentet behövs såklart inte till DVD-versionen.

 

Materialet är DV PAL och blir vid okomprimerad exportering från premiere ca 20 Gb.

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen expert inom ämnet, men jag är ganska säker på att du inte behöver bry dig om ordningen mellan AE och Premiere eftersom de båda är gjorda av Adobe och är mer eller mindre sammankopplade.

 

Prova att lägga på alla logos, effekter och eftertexter och sedan komprimera den till en webb-version. Sedan lägger du till meny och andra saker såsom "bakom kulissen" o.sv och sen exporterar du den okomprimerad.

 

Ps. Vad menas med De-interlace? Ledsen att jag ger ett sådant nybörjarintryck, men vi alla har ju börjat någonstans :) DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

De-interlace är för att bli av med de där klassiska tv-ränderna som blir ganska störande när man ser videon på en datorskärm,

innebär oftast (alltid?) att man slänger bort hälften av informationen så fälten flätas samman, nåt åt det hållet iaf.

 

Så det blir ingen kvalitéförlust om man exporterar okomprimerat från Premiere,

slänger in i After Effects, exporterar igen och sen slutställer allt i t.ex Encore?

Det har jag svårt att tro, så jag antar att man ska jobba på ett visst sätt mellan dem?

 

Sen det jag undrade, när i processen är det bäst att lägga till logga och eftertext (förstår att det ska ske innan komprimeringen men hur brukar ni göra)?

 

Och när i processen är det bäst att de-interlaca?

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

De-interlaca så fort du kan. Om du exporterar okomprimerade tiff-sekvenser så blir det ingen kvalitetsförlust. Men du kan ju även öppna ditt premiere-projekt direkt i ae så får du allting klippt och klar. Text och logga är väl det du lägger till i ae.

Länk till kommentar
Share on other sites

finns en de-interlace kryssruta i export-dialogrutan. men det kanske är fel ställe att göra det på?

 

jag har hört tvärtom att det kan skilja mkt beroende på vad man använder för att de-interlaca

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på hur petig man är... Jag kör Re:Visions Fields Kit som har Motion Adaptive deinterlacing - dvs den deinterlace:ar bara den del av bilden som rör sig. Ibland är skillnaden stor (ex hår mot green screen kan det göra stor skillnad).

 

Jag skrev en lång harang om hur jag jobbar till ngn annan för ett tag sen - kolla lite efter den och återkom om du inte hittar den (till Peterfilm tror jag det var). Om det är rätt eller ej vet jag inte - finns många svar här beroende på om du ska till TV, Webb, DVD eller projektor etc.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...