Rjzonez Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Hallå! asså när man säger "betala" för musiken ... menar man till företaget eller köpa själva CD-skivan? När man har köpt en musik skiva ... har man då inte betalat för musiken? 0 Citera
Team_fagott Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Upphovsmannen äger musiken. Du köprer bara en kopia. Du har mycket begränsat användningsområde för den. Du kan inte enns spela upp den på stan utan att betala stimpengar. Sök på forumet och du skall finna mer...Nu gissade jag bara på vad du undrade eftersom frågan var konstigt forumlerad. Förtydliga gärna så kan du få bättre svar. 0 Citera
gorse Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Musikskiva är konstigt nog samma sak som en bok, dvs har man köpt en skiva har man köpt exklusive rätt till skivan. Man får göra vad man vill med sin skiva inklusive kasta den i sjön. Man får även sälja sälja skivan, överlåta skivan, till och med låna ut den, inga problem. Den som lånar skivan får göra en enstaka kopia för eget bruk. Däremot äger upphovsmannen upphovsrätten till musiken och det innebär som regel allvarliga inskränkningar för vidarespridning. Man får inte vidareutsända, mångafaldiga eller offentligt spela upp musiken utan upphovrättsinnehavaren medtycke. Det går utmärkt att använda den köpta musikskivan för filminspelning för eget bruk. Men du kan inte spela upp filmen för så värst annan än familjen och dess närmast sörjande. edit: Tack Team_fagott 0 Citera
Team_fagott Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 ot gorse: Skriv "B" istället för "Bold" så blir det rätt ;) 0 Citera
Rjzonez Postad 25 april 2007 Författare Postad 25 april 2007 Men asså ska jag ta kontakt med själva personen som har skrivit musiken eller går det lika bra att ta kontakt med ett musikföretag som typ Warner music group? 0 Citera
Team_fagott Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Det är skivbolaget i första hand som du kontaktar. Dock känner jag personer som gjort dealar direkt med artisten. 0 Citera
Jonnybravo Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Men dock kan det kosta väldigt mycket beroende på hur känd låten är etc. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.