Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
såg den i fredags. bästa Danny Boyle-rullen sen Trainspotting (tycker jag).

Fast den största höjdpunkten med filmen är musiken.

Se den, se den på bio och se den i en stor salong på bra platser.

Så är handlingen något att hurra för?

Postad

Skitbra film. Såg den på Rigoletto, synd bara att pappskallarna på SF inte fixar en sprucken högtalare som sprakar hela filmen och förstör känslan. Inte en perfekt film, något ojämn på något sätt, men jävligt vacker.

Postad
Gillar du Alien och 2001 (och till viss del The Abyss), så Ja.

annars föreslår jag Hot Fuzz.

Låter ganska så farligt att jämnföra den med dessa filmer, men men. Ska väl se och få en uppfattning själv.

Postad

Såg den också! Tyckte om den väldig mycket. Mina vänner var inte så imponerade. De trodde det var en actionfilm (som reklamen lovar).

Skitbra film. Såg den på Rigoletto, synd bara att pappskallarna på SF inte fixar en sprucken högtalare som sprakar hela filmen och förstör känslan. Inte en perfekt film, något ojämn på något sätt, men jävligt vacker.

Jag såg den på Heron City. Där var ljudet också så, som om högtalarna var trasiga. Men jag kände att det skulle vara så. att filmskaparna valde det ljudet. Ibland var det en del av musiken. Efter filmen pratade några andra med personalen om ljudet och även de bekräftade att ljudet var så i filmen med avsiktligt och inte nåt fel på högtalarna.

Postad
Gillar du Alien och 2001 (och till viss del The Abyss), så Ja.

annars föreslår jag Hot Fuzz.

Jag tycker den har lite Solaris (den nya versionen) över sig också.

La ni märke till alla små hyllningar till Alien förresten? :)

- Maybe we shouldn't split up?

- Why? Are you afraid we'll be taken by an alien one by one?

Andra små detaljer:

- frukostscenen som nästan är tagen från Alien rakt av

- kaptenen som påminner en del om Dallas i Alien (modig och ko-lugn med ett schysst trucker-skägg)

Scenen där den kvinnliga piloten gömmer sig för Pinbacker påminner väldigt mycket om när Ripley gömmer sig för rymdmonstret i korridoren (i samma veva som hon glömmer katten)

Postad
Ska se den, men säkert nå j*vla hollywood-crap!

Slutet är lite Hollywood, men annars tyckte jag filmen kändes mer "europeisk".

"Fox searchlight" gör ju ofta mer udda filmer än sitt moderbolag. Tänk om Jerry Bruckenheimer eller vad han heter hade gjort den. Den filmen hade jag inte velat se...

Postad
Jag såg den på Heron City. Där var ljudet också så, som om högtalarna var trasiga. Men jag kände att det skulle vara så. att filmskaparna valde det ljudet. Ibland var det en del av musiken. Efter filmen pratade några andra med personalen om ljudet och även de bekräftade att ljudet var så i filmen med avsiktligt och inte nåt fel på högtalarna.

Hmm, jag upplevde det som att det bara var en högtalare som knastrade och med tanke på att det finns en jefla massa högtalare på Rigoletto låter det mindre troligt.

Men jag vet ju inte säkert.

Postad
Hmm, jag upplevde det som att det bara var en högtalare som knastrade och med tanke på att det finns en jefla massa högtalare på Rigoletto låter det mindre troligt.

Men jag vet ju inte säkert.

Jag vet vad du tänker på, det var en på vänster sida ganska långt fram.

Jag tror faktiskt inte det är något med själva högtalaren, utan att det är musiken helt enkelt. När jag såg 300 i samma lokal härom veckan fanns inte det problemet.

iofs kan jag fråga på onsdag.

Postad

hmmm ska se filmen själv på onsdag... fasst i en helt annan bio då (salong Saga på bio3an i piteå, enda salongen där som har bra ljud verkar det som...)... ska vara lite uppmärksam på vänster fram;)

Postad
Jag vet vad du tänker på, det var en på vänster sida ganska långt fram.

Jag tror faktiskt inte det är något med själva högtalaren, utan att det är musiken helt enkelt. När jag såg 300 i samma lokal härom veckan fanns inte det problemet.

iofs kan jag fråga på onsdag.

Stämmer bra det. Låter väldigt konstigt att det skulle vara meningen, det var enbart ett störande moment enligt min åsikt. Ljudet var alldeles för likt en sprucken högtalare när det låg som en hög frekvens över de låga bastonerna.

Kanske bara de lägsta frekvenserna högtalaren inte pallar?

Postad
ja musiken var verkligen grymt bra.

vem var tönten?

Ja spoiler.......

Pinbacker. Otrolig jobbig karaktär.

Va fan. Filmen hade iaf skön efterkänsla.

Postad

Såg den i onsdags. Sjukt bra emellanåt. Synd att den degenererade till alien-lookalike för mycket i slutet. Hade varit roligare om dom kört på 2001-vibbarna hela vägen.

Jag kände också att de utlovade scenerna vid detonationen då alla fysiklagar upphör att gälla aldrig utnyttjades till fullo... visst... den enorma kuben fick gravitation å grejer... och insidan av kuben förde tankarna till 2010's "my god, it's full of stars!"... Men det kändes lite antiklimatoriskt efter dom andra enorma scenerna.

För själv så satt jag vid gråtgränsen vid åsynen av scenen då Kaneda lämnade sig åt sitt öde på skölden. Sällan skådat så storslagen scen. Men det blev lite dumt då efterkommande stora scener bleknade.

Och Pinbacker? Han var för mig totalt onödig och förstörde många potentiellt fina stunder. nä... fy fan... Han förtog uppmärksamheten för mycket från de mer fascinerande stunderna.

Någon annan än jag som la märke till att 2 av 3 som tog livet av sig var asiater?

skrammelljudet då? vetetusan... men jag hörde lite då och då vad som iallafall lät som högtalarskrammel... men ifrån höger surround! Men det kändes, med tanke på dom gånger det hördes, som att det var ljuddesignat så... Men eftersom ni snackar om att det var vänster fram som då skulle skramla så vetetusan.

Men mitt betyg... En magnifik film med brister...

och jo Anna, jag håller med dig... "efterkänslan" var skön:) plus att när jag körde hem så hade P2 en riktigt skön musik efteråt att varva ner med:)

Och soundtracket är ett måste... jag vet inte varför... men jag älskar det där pianot på basnoter:e ... nästan lika mycket som jag gillar trätrummorna i Akira's soundtrack av Yamashiro Shoji;)

Postad
Såg den i onsdags. Sjukt bra emellanåt. Synd att den degenererade till alien-lookalike för mycket i slutet. Hade varit roligare om dom kört på 2001-vibbarna hela vägen.

Jag kände också att de utlovade scenerna vid detonationen då alla fysiklagar upphör att gälla aldrig utnyttjades till fullo... visst... den enorma kuben fick gravitation å grejer... och insidan av kuben förde tankarna till 2010's "my god, it's full of stars!"... Men det kändes lite antiklimatoriskt efter dom andra enorma scenerna.

För själv så satt jag vid gråtgränsen vid åsynen av scenen då Kaneda lämnade sig åt sitt öde på skölden. Sällan skådat så storslagen scen. Men det blev lite dumt då efterkommande stora scener bleknade.

Och Pinbacker? Han var för mig totalt onödig och förstörde många potentiellt fina stunder. nä... fy fan... Han förtog uppmärksamheten för mycket från de mer fascinerande stunderna.

Någon annan än jag som la märke till att 2 av 3 som tog livet av sig var asiater?

skrammelljudet då? vetetusan... men jag hörde lite då och då vad som iallafall lät som högtalarskrammel... men ifrån höger surround! Men det kändes, med tanke på dom gånger det hördes, som att det var ljuddesignat så... Men eftersom ni snackar om att det var vänster fram som då skulle skramla så vetetusan.

Men mitt betyg... En magnifik film med brister...

och jo Anna, jag håller med dig... "efterkänslan" var skön:) plus att när jag körde hem så hade P2 en riktigt skön musik efteråt att varva ner med:)

Och soundtracket är ett måste... jag vet inte varför... men jag älskar det där pianot på basnoter:e ... nästan lika mycket som jag gillar trätrummorna i Akira's soundtrack av Yamashiro Goji;)

Soundtracket ska väl släppas snart. Varför försenar dem det för? ;(

Postad

Jag och några polare diskuterade denna igår och kom fram till att den har jäkligt många brister. Den är vacker och underhållande, men en del grejer var bara för mycket.

Varför är hela crewet så psykiskt ostabila? Visst, det är väl mänskligt men "NASA" ser väl till att skicka upp eliternas elit? (och ha ihäl kinesen med en skalpell?)

Varför är alla karaktärer så anonyma? Ingen av dem utvecklas och egentligen finns det ingen sympati alls för dem.

Pinbacker. Varför blev det en vanlig mördarchase av filmen? Varför ligger han i observationsrummet och bara väntar på att någon ska komma in till honom? Hur kan han lyfta någon i halsen med sträckt arm? Har han gymmat under de

sju åren han tillbringat i rymden?

Om en okänd livsform steg på skeppet, skulle inte datorn säga till om det? Kan inte datorn isolera livsformen i det rum han befinner sig i?

Naturlagarna. Hoppet mellan rymdskeppen. Fan, bara en dräkt på ett så här stort rymdskepp. Ja, men då river vi ner isoleringen och lindar in oss i. Det är bara 270 minusgradigt vakuum utanför. Om vi flyger över snabbt klarar vi oss säkert.

Jaaa, vi klarade det. Nu gnuggar vi oss varma.

I övrigt var ju dräkterna otroligt klumpiga för att vara framtidsmaterial. Spelar väl ingen roll om de är tjockare och större, de tål ju ändå inte exponeringen av solljuset. Inte ens solvisir hade de.

Kuben, det där enorma rummet med bomben. Fullt med syre, skulle inte all den luften räcka till besättningen ett ANTAL veckor?

Jag blev lite förförd av filmen och helhetsintrycket var betydligt bättre timmarna efter biobesöket. Fortfarande bra, men mycket brister. Precis som jmalmsten sa.

• 4 månader senare...
Postad

Såg den igår och fan va bra den var. Hade hört innan att slutet var så jävla dåligt, så för mig blev det skitbra. Vad mer kan man säga, en toppenfilm helt enkelt.

slutet hade väl varit mer hollywood om en eller två stycken faktiskt överlevde? Måste allt vara kolsvart och allt gå åt helvete för att det ska vara ett bra slut? Ok, tydligen ogillas Pinbacker, men jag tyckte helt klart att han funkade.

Postad

Nja... anledningen till att jag inte gillar slutet är inte ett inbyggt behov av nattsvarta upplösningar... utan bara att hela filmen lyser så totalt i briljans ända till pinbacker dyker upp och all magi läggs åtsidan för några simpla skrämselmoment... Den liksom började så bra med 2001-mästervibbar men slutade med Shadowchaser 3000-sänk... Plus att jag är väl lite härdad men hela filmen utlovade ju ett drömskt Satoshi-Kon-slut. Så när kuben väl började sin bana av "oförutsägbara" händelser så fick vi mest bara bara lite skakig bild och en liten ynklig ljusshow... och jag bara satt där och tänkte.... "var det allt???"

Och gud förbjude att dom skulle ha fått ett hollywood-lyckligt slut... det där var ju ett självmordsuppdrag... det skulle jag ha väldigt svårt att svälja;)

Men hur jag än blev besviken på slutet så var ju ändå vägen dit så jävla vacker:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...