Gå till innehåll

Kan man laga ett DV band?


Henks

Recommended Posts

Jag har stött på ett problem när jag skulle föra över en film från min dv kamera till datorn. Kameran började nämligen tugga bandet, så jag tog ut det och skulle snurra in det igen, bara det att jag var lite vårdslös och drog av bandet. Den ena änden finns fortfarande utanför, men den andra åkte in i rullen. Det är min polares svensexa och han förlåter mig aldrig om jag inte fixar det här. Så min fråga lyder: Finns det något sätt att tejpa, limma eller fixa ihop bandet igen, vore tacksam för all hjälp jag kan få...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på hur mkt sönder bandet är.

Men om vi antar att bandet bara gått av på mitten, så hade jag försökt skruva upp det och tejpa ihop, och sedan kopierat över till ett nytt band.

Fast man bör vara försiktig så tejpen inte lossnar eller börjar leva sitt eget liv inne i ngn dyr kamera.

 

Jag lagade ett band som en kompis hade sönder med flit (ville väl inte att ngn skulle se vad han filmat:p)

Visst, det gick att laga, men det är pilligt som attan och tar tid + att rullen snurrar upp sig precis när man ska skruva ihop det igen.

PILLIGT, men det är värt ifall man ska får det att funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara tillägga...

Tejpen skall vara på bandets baksida, den som inte magnetskiktet är på.

Se till att det är så lite utstickande fnas från skarven som möjligt. Inga utstickande tejpkanter.

Gör man det snyggt så kan man köra bandet en gång över skarven när man kopierar.

 

Bered dig på en trevlig pysselafton....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...