Gå till innehåll

Vad hände med hetero på film?


jeppzer

Recommended Posts

Det är inte utan anledning Leonidas kallar athenarna för boy-lovers i 300;)

 

Verklighetens Spartaner hade en lite annorlunda kultur. Det var männen som introducerade unga pojkar i sexualiteten och det ansågs vara ett övertag mot fienden att de spartanska krigarna hade en kroppsligt band mellan varandra. Det var en viktig del av hela den krigarkulturen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför? Hmm... Nu ÄR ju ändå alkoholism en sjukdom som man kan råda bot på, och kanske ibland förebygga, liksom cancer i viss mån kan rådas "bot" på, och förebyggas.

 

Homosexualitet är inte mer sjukdom än killars och tjejers tycke för varandra. Homosexualitet är inte mer abnormt än det faktum att killar och tjejer också ibland älskar varandra. Det är endast abnormt vad gäller den traditionsbundna mall som säger att MANNEN skall vara kär i KVINNAN (och vice versa), punkt slut.

 

Orsaken att homosexualitet är "fult" och "skamligt" för vissa ligger förstås i att dessa gaymänniskor alltid varit annorlunda i sin läggning - på samma sätt som det är "skamligt" att ha en missprydande jättevårta på näsan (nej jag likställer inte de två, bara pekar ut att skammen har samma källa).

 

Säg den som är "genuint annorlunda", och som har varit det genom hela sin uppväxt, som inte känner skam ibland. Skam förutsätter dessutom en omgivning.

 

Heterosexualitet är en enorm norm som nu förhoppningsvis håller på att denormaliseras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte punkt slut. Men nånstans känns det som om det är så moder jord hade tänkt sig det hela.

 

... Och dessutom har moder jord tänkt sig att en minoritet ska känna tycke för sitt eget kön... som i förlängningen inneburit att vi människor som tradition sett dem som en skam för människan - "det jag inte förstår, förkastar jag..."

Länk till kommentar
Share on other sites

Det slog mig att ordet "abnormt" självklart betyder "något som kraftigt avviker från det normala". Och självklart är heterosexualitet "det normala - enligt normen". Och i detta ljus är ju självklart homosexualitet då "abnormt" på alla sätt.

 

Men "abnormt" brukar ju användas lite som en synonym till typ "helt uppåt väggarna" och "åt helvete fel". Typ. Det var det jag avsåg, men det förstod ni nog.

 

Jag märkte mina egna ord. Då slipper nån annan göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad vet vi om vad moder jord hade tänkt sig? Vad har sexuell läggning med fortplantning att göra?

 

Vad har sexuell läggning med fortplantning att göra?

 

Kanske borde du läsa den igen, ser du inget samband mellan de två? Jag trodde hade ganska mycket med varandra att göra, det är väl ett faktum att två homosexuella inte kan kombinera sina gener tillsammans utan medecinska hjälpmedel varvid andra beslut måste tas om förtplantningsviljan finns där.

 

Tidigare skrev du att du inte tycker om när man börjar att prata om homosexualitet som något onormalt. Jag förstår inte varför man behöver irretera sig på det, det är väl allmänt känt att det finns fler heterosexuella än homosexuella på denna planet, varvid det ena är mer normalt än det andra. Man behöver väl inte lägga en negativ ton till en statistisk term.

 

Det kan dessutom vara intressant varför något uppstår, det vore väl väldigt primitivt och enkelriktat att bara konstatera att saker händer?

 

Jag försöker diskutera från ett så objektivt perpektiv som möjligt, vilket är det rättvisaste. Man behöver väl inte tycka illa om, inte acceptera, störa sig på, negligera osv. bara för att man prövar idéer från olika vinklar.

 

Frågan från början var ju varför det är så stort intresse för filmer med homosexuellt tema och jag tror att svaret redan har blivit skrivet. Homosexuallitet är fortfarande inte accepterat bland många av oss, många känner sig otrygga att prata om det, varvid den "gudomliga balansen" gör att många manus om homosexualitet skrivs för att jämna ut balansen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har sexuell läggning med fortplantning att göra?

 

Kanske borde du läsa den igen, ser du inget samband mellan de två? Jag trodde hade ganska mycket med varandra att göra, det är väl ett faktum att två homosexuella inte kan kombinera sina gener tillsammans utan medecinska hjälpmedel varvid andra beslut måste tas om förtplantningsviljan finns där.

 

Munthe menar nog, som jag tolkar det, att sexuell läggning är en sak, och fortplantningsmöjligheten en helt annan. Först är man homosexuelll, därefter kan man möjligtvis bli förälder på något mer eller mindre omständligt sätt.

 

Och dessutom - rent toeretiskt kan två kvinnor göra en flickbebis på egen hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte punkt slut. Men nånstans känns det som om det är så moder jord hade tänkt sig det hela.

Ah, till slut kom den metafysiska aspekten in i bilden! Men tyvärr, "moder jord" har ingen vilja. Läs på om evolutionen och läs rätt.

 

Det finns ingen gud och Ingemar Hedenius är hans profet!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har sexuell läggning med fortplantning att göra?

 

Kanske borde du läsa den igen, ser du inget samband mellan de två?

 

Nej inget som helst faktiskt. Befruktning handlar om spermier och ägg. Menar du att det skulle finnas någonslags homosexuella spermier som inte har lust att para sig med heterosexuella ägg?

 

Jag trodde hade ganska mycket med varandra att göra, det är väl ett faktum att två homosexuella inte kan kombinera sina gener tillsammans utan medecinska hjälpmedel varvid andra beslut måste tas om förtplantningsviljan finns där.

 

Medicinska hjälpmedel? Varför skulle man behöva det? Om två vuxna och intelligenta människor har för avsikt att bli med barn är det ju bara att sätta igång.

 

Tidigare skrev du att du inte tycker om när man börjar att prata om homosexualitet som något onormalt. Jag förstår inte varför man behöver irretera sig på det, det är väl allmänt känt att det finns fler heterosexuella än homosexuella på denna planet, varvid det ena är mer normalt än det andra. Man behöver väl inte lägga en negativ ton till en statistisk term.

 

I vårt samhälle som betraktar homosexualitet mer eller mndre som en abnormalitet är det hela 10% som haft homosexuellt umgänge. I antikens Rom var säkerligen siffran en helt annan eftersom homosexualitet inte var någonting konstigt under den tiden och ingenting att skämmas för. Vem är då abnormal?

 

Det kan dessutom vara intressant varför något uppstår, det vore väl väldigt primitivt och enkelriktat att bara konstatera att saker händer?

 

Javisst. Men du måste då förklara för mig varför heterosexuell kärlek har uppstått. Men du kan börja med att förklara för mig varför det finns killar över huvud taget.

 

Jag försöker diskutera från ett så objektivt perpektiv som möjligt, vilket är det rättvisaste.

 

Oh no! Objektivitet är dödsdömt. Det finns ingenting som är objektivt.

 

Frågan från början var ju varför det är så stort intresse för filmer med homosexuellt tema och jag tror att svaret redan har blivit skrivet.

 

Men hur många är alla dom här filmerna då? 3% av utbudet? Jag kommer bara på Keilers Park från de senaste åren.

 

Homosexuallitet är fortfarande inte accepterat bland många av oss, många känner sig otrygga att prata om det, varvid den "gudomliga balansen" gör att många manus om homosexualitet skrivs för att jämna ut balansen.

 

Som sagt; vilka är alla dom här filmerna? Det gjordes 27 polisfilmer förra året. Vilka av dom handlade om homosexualitét?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Nej inget som helst faktiskt. Befruktning handlar om spermier och ägg. Menar du att det skulle finnas någonslags homosexuella spermier som inte har lust att para sig med heterosexuella ägg?

 

 

 

2. Medicinska hjälpmedel? Varför skulle man behöva det? Om två vuxna och intelligenta människor har för avsikt att bli med barn är det ju bara att sätta igång.

 

 

 

3. I vårt samhälle som betraktar homosexualitet mer eller mndre som en abnormalitet är det hela 10% som haft homosexuellt umgänge. I antikens Rom var säkerligen siffran en helt annan eftersom homosexualitet inte var någonting konstigt under den tiden och ingenting att skämmas för. Vem är då abnormal?

 

 

 

4. Javisst. Men du måste då förklara för mig varför heterosexuell kärlek har uppstått. Men du kan börja med att förklara för mig varför det finns killar över huvud taget.

 

 

 

5. Oh no! Objektivitet är dödsdömt. Det finns ingenting som är objektivt.

 

 

 

6. Men hur många är alla dom här filmerna då? 3% av utbudet? Jag kommer bara på Keilers Park från de senaste åren.

 

 

 

7. Som sagt; vilka är alla dom här filmerna? Det gjordes 27 polisfilmer förra året. Vilka av dom handlade om homosexualitét?

 

Det vart ett så stort svar så jag la till numrering för bättre läsbarhet.

 

1. Hör ihop med nästa stycke, så ensamt svar där är bara opassande.

 

2. Jo, det var ju precis det jag skrev, två homosexuella kan inte bli med barn tillsammans utan hjälp. Det vill säga dela sina 46 kromosoner till 23 och para ihop dem med den andres. Dock så kan detta praktiskt genomföras utan den genetiska aspekten genom att "ta andra beslut".

 

3. Här är det mycket ordvänderier, okej idag är har alltså 10% haft homosexuell förbindelse, 90% har inte haft det. Jag måste säga igen, att jag inte uppfattar onormal som något negativt, utan det kan mycket väl vara positivt också. Det är styrka att gå emot mängden. Dock tycker jag att man ska vara försiktig att säga att de flesta människor tror att homosexualitet är något konstigt. Skulle du gå ut på gatan och fråga t.ex. Tycker du att homosexualitet är något onormalt? så tror inte jag att det är större delen som svarar ja.

 

4. Här börjar vi komma ner till frågan: Vad är meningen med livet? Ofta är det så om man söker tillräckligt djupt så kommer man ner till de grundläggande filosofiska frågorna. Därför är det viktigt att hålla sig på viss nivå av relevans när man argumenterar, det skulle bli lite väl omständigt om man började tänka på vattenbristen i Afrika varje gång man dricker ett glas vatten.

 

5. Här dödar du faktiskt mig, och du har helt rätt. Man vill nog gärna tro att man objektiv fast man inte egentligen är det.

 

6. Om det börjar skrivas mycket manus just nu så kanske det kommer antalet filmer att öka med tiden. Dessutom så behöver man ju inte basera en hel film på homosexualitet, det räcker med att den får spela den delen som den förtjänar.

 

7. Samma som ovan, måste dock notera att jag verkligen hoppas att denna trend med polisfilmer mattas av snart. Det är monotont och tråkigt, det enda positiva är kanske att de tydligen ska vara duktiga på att generera pengar, och kanske så lämnas lite kvar andra filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det var ju precis det jag skrev, två homosexuella kan inte bli med barn tillsammans utan hjälp. Det vill säga dela sina 46 kromosoner till 23 och para ihop dem med den andres. Dock så kan detta praktiskt genomföras utan den genetiska aspekten genom att "ta andra beslut".

 

Nu förstår jag hur du tänker. Du utgår från att "tvåsamhet" är det naturliga mänskliga tillståndet (?). Jag pratade bara om fortplantning.

 

4. Här börjar vi komma ner till frågan: Vad är meningen med livet? Ofta är det så om man söker tillräckligt djupt så kommer man ner till de grundläggande filosofiska frågorna. Därför är det viktigt att hålla sig på viss nivå av relevans när man argumenterar, det skulle bli lite väl omständigt om man började tänka på vattenbristen i Afrika varje gång man dricker ett glas vatten.

 

Om man frågar sig varför det finns homosexuella människor kan man lika gärna fråga sig varför det finns män. Män och homosexuella är ungefär lika onaturliga.

 

6. Om det börjar skrivas mycket manus just nu så kanske det kommer antalet filmer att öka med tiden. Dessutom så behöver man ju inte basera en hel film på homosexualitet, det räcker med att den får spela den delen som den förtjänar.

 

Fast artikeln som länkades till handlade ju om att konsulenten inte ville ge stöd till manus om homosexuella kärleksrelationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu förstår jag hur du tänker. Du utgår från att "tvåsamhet" är det naturliga mänskliga tillståndet (?). Jag pratade bara om fortplantning.

 

 

 

Om man frågar sig varför det finns homosexuella människor kan man lika gärna fråga sig varför det finns män. Män och homosexuella är ungefär lika onaturliga.

 

 

 

Fast artikeln som länkades till handlade ju om att konsulenten inte ville ge stöd till manus om homosexuella kärleksrelationer.

 

Nu börjar det kännas ganska uttömt, dock blir jag tvungen att nämna att det inte alls står i artikeln att konsulenten inte ville ge stöd till manus om homosexuella, det enda vi får reda på är att det kommer in väldigt många manus om homosexualitet, inte vad som händer med dem. Sen vad skribenten tycker är ju en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...