Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en konsertinspelning som inte blev riktigt bra, det är en rockkonsert och resultatet blev som om nån stått en bra bit ifrån konserten och spelat in med MiniDisc. Allt låter avlägset, ingen direkt bas och det hela är lite "ihopflutet".

Jag insér att det kanske inte går göra underverk men det är ganska viktigt att iaf göra något för att förbättra läget, så jag undrar om någon har erfarenhet och tips på vad man kan göra åt det.

Jag använder Adobe Audition 2.0.

Om någon med erfarenhet av ljudredigering vill lyssna kan kort sample skickas.

Tack.

Postad

En eq kan göra ganska mycket i ditt läge skulle jag tro. Fast be någon annan skruva om du inte pysslat med det så mycket själv. Sen kan man försöka komprimera med flerbandskompressor också, men det är ännu värre om man inte riktigt vet vad eller varför man gör det. Jag rekomenderar att du plockar fram eqn och börjar leka med och se vad du kan göra, sen kan du lämna ifrån dig materialet till någon som har bättre plugins / hårdvara om du vill få det snäppet bättre.

Postad

Jag har inte en blåsning om ljud. Men har bandet gjort nån studioinspelning? Allvarligt, kommer det att höras om man tar låtarna från en studioinspelning och sen plussar på massa lajv-ljud? Mellansnack och sånt borde kunna blandas in från din egen upptagning så det ser sync ut. Eller om man blandar studioinspelningen med din egen upptagning och lite beroende på var det passar så mixar man in och ut ljuden. Åtminstone har jag svårt att avgöra om händernas rörelse över elgitarrerna är i synk eller inte.

Postad

Jodå det finns studioalbum men det brukar alltid skilja sig en del i liveversionerna så det skulle nog bli ganska mycket trixande att få det att passa någorlunda.

Har försökt lite med EQ men det blir bara värre om man drar upp något, skorrar och har sig.

Så jag vet inte, nåt plugin kanske? Förslag?

Postad

Nix eftersom det skiljer sig så mycket, har precis testat att lägga på en studioversion men det passar inte för fem öre. Så det blir nog till att försöka fixa orginalljudet, alternativt använda nåt av kamerornas ljud.

Postad

Jag har remastrat några livespår från min farsas gamla band från 80-talet. Stereobilden var helt knasig, så jag fick pressa ihop den rejält med en stereo enhancer (fast körde den "baklänges" så den tryckte ihop stereobilden istället) och lade på en del kompressor. Sen för att framhäva t ex virvel så dupiclerade jag spåret och EQ:ade det spåret för sig, för att framhäva endast virveln utan att påverka originalspåret. Sen gjorde jag likadant för basen (höjde basen och sänkte allt annat). Och om stereobilden är dålig, testa att lägga på ett spreadreverb som inte har någon efterklang. Då brukar det bli ganska fint. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...