Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Då jag är student har jag möjlighet att köpa Production Premium eller Ultimate Collection från Adobe till förmånliga priser. I samma veva kommer jag också köpa ny dator.

Men antagligen kommer jag redan nu köpa ny skärm/skärmar. Vad är att föredra för att arbeta framförallt i Premiere/AE?

För mig är också priset en faktor, rösta därför på vad ni tycker är prisvärt. Alltså en billig skärm kan vara dyr om den inte fyller sin funktion. Jag skriver här exempel på ett par skärmar, det viktiga är egentligen inte här modell-beteckningen utan storlek och ungefära prisförhållanden. Jag är också tacksam för om ni vill kommentera era röster.

///Röstningen lyckades tydligen inte.

Men alternativen är (alla med DVI):

17" 1280x1024 ca 1700 kronor (LG 17" Flatron L1770HQ-BF)

2st 17" 1280x1024 ca. 3400 kronor (LG Flatron L1770HQ-BF)

20" 1680x1050 ca. 2500 kronor (LG L204WT)

Tack så mycket.

/David

Postad

rek att du kör två skärmar för programet +en videomonitor (alt en bra TV) som du kör videon på. Tänk på att plattskärmar inte alstrar lika mycketvärme, eller drar lika mycket ström som vanliga skärmar, så sitter du iett ltiet rum, eller vill hålla nere elkostnaderna rek jag platta skärmar

Postad

Jag kör två st 19" (dvs total yta på 2560 bredd x 1024 höjd). I AE är 1680 x 1050 om man kör DV/Standard Def men kör man HDV 1080i är det irriterande att inte kunna se en "hel" bild i 100% utan "skarv".

Är själv inne på att byta till en 24" men då blir det "bara" 1920 x 1200 vilket inte räcker till paneler. Då kan man iofs ha en 24" och en 17" eftersom 30" är så j**** dyrt.

/Max

Postad

Jag tror att det blir två 17" för min del. Då jag nu bara använder 14" (bärbar) så kommer jag inte ha ont av att pixlarna är mindre än på 19". Tvärtom tycker jag att 19" är för stora, då de inte ger högre upplösning än 17".

Postad

Salekärr, ifall du inte hängt med i andra trådar... CS3 har precis släppts och kommer enligt insatta källor i studentutförande framåt sommaren. CS2 i studentversioner har sannolikt ingen graceperiod (dvs. uppdateringsbart till CS3 om du köper det nu), så det KAN kanske vara idé att hålla ut ett par månader till innan du handlar...

;-)

//Petter

Postad
CS3 har precis släppts och kommer enligt insatta källor i studentutförande framåt sommaren.

PPro CS3 är inte släppt än. :)

PPro CS3 samt studentversionen släpps enligt Adobe "mid summer 2007".

• 3 månader senare...
Postad

Inte för att någon kanske är intresserad. Men jag har i alla fall köpt en skärm som jag är mycket nöjd med:

ViewSonic VX2025WM.

Anledningen till att jag köpte just denna skärm är panelen som är P-MVA. P-MVA kan visa äkta 8-bit (24-bit) färgdjup till skillnad från TN-panelerna som sitter i majoriteten av alla bildskärmar vilka visar 6-bit och försöker simulera 8-bit genom att justera punkterna runt omkring (dock står det ofta 8-bit helt missvisande i beskrivningen till dem). Nackdelen med P-MVA är att de är dyrare än TN och att de är långsammare, men eftersom jag inte spelar spel så mycket prioriterar jag färgerna framför hastigheten.

För mer info om TFT-skärmar för den intresserade: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=665526.

Författaren anger P-MVA som en kompromiss mellan de ännu dyrare S-IPS-panelerna och de billigare TN-panelerna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...