Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har ingen aning om var jag ska posta denna tråd så de får väl bli här då. Är det nån som vet något om rättigheter till namn och logo? Får jag hitta på ett namn till mina productioner (t.ex. My productions :P) och göra en logo hur jag vill utan att härma nån och inte riskera att bryta mot några rättighets-lag-tjolahoppsans.

Är bara lite nyfiken...

Postad

Flyttas från Animation.

Svar: ja. Om du inte planerar att dra igång ett bolag eller näringsverksamhet behöver du inga särskilda tillstånd.

Postad

Jag tror inte man behöver något tillstånd ens om man startar bolag. Loggor behöver inte ens registreras, men om den är unik nog kan upphovsrättslagen gälla. Däremot kan man inte göra anspråk upphovsrätt på entaka bokstäver och alltför enkla geometriska figurer, men det går bra att ha dem i loggan. Då får man dock räkna med att andra hittar på liknande logga. När man gör loggan bör (får?) den inte vara alltför lik ett etablerat varumärke. Att det liknar har inget att göra med upphovsrätt utan att om det liknar räknas som att man försöker dra nytta av andra märkens goda renomé.

Postad

Alltså, något som kniter till dig, när vi skaffade en loggo till vårat företag så behövdes inga papper eller liknande fyllas på. jobbar som rörmockare. Men jag vet inte rikigt.

Postad

Gorse har helt rätt. I Sverige (och i princip i Europa) så gäller upphovsrätten så snart något uppnåt verkshöjd och utan registrering - det innebär att om något är tillräckligt avancerat för att anses ha verkshöjd, då har du också ensamrätten till det.

Utöver upphovsrätten finns det sedan något som kallas för mönsterskydd, vilket ger dig möjlighet att specifikt skydda mönster och logotyper (inklusive ordloggor, ljudloggor med mera). För att varumärkesskydda din logga så köper du rätten till den utifrån såväl klass (ämnesområde, t.ex. "film") och geografiskt område. Det går numera att registrera varumärke för hela EU. Man köper tjänsten av PRV (Patent och Registreringsverket), som också har databaser där man kan söka på företagsnamn, varumärken etc. Man kan också få mönsterskydd om man med fog kan påstå att varumräket är inarbetat för en "väsentlig del" av lekmännen inom området.

Du är inte tvingad att skydda dina varumärken, men skulle du inte göra det och någon dag börjar bli känd så kan du få problem; ponera att du börjar använda "ILM Production" och gör coola SciFi-filmen. Den dagen du plötsligt får publik och blir uppmärksammad så får du sannolikt ett brev på posten där Industrial Light and Magic talar om för dig att du bums måste byta namn eftersom de äger rätten till ILM. Det innebär att ditt inarbetade varumärke plötsligt är borta... Du anar inte hur många band som råkat ut för att få byta bandnamn när de får kontrakt för att namnet är använt av något annat band någonstans.

Ska du starta företag så gäller samma sak, PRV kommer att testa ditt namn för att godkänna det. Det får då inte vara för likt något som existerar i liknande branscher. Till viss del kan man komma runt det med s.k. dominanter, med det är en annan historia.

Man kan rekommendera att du innan du bestämmer dig för ett namn söker på det. PRV har databaser online och Google med flera sökmotorer (Eniro, Företagsfakta m.fl.) ger bra startpunkter. Ju mer unikt ditt namn är, desto bättre! Innan du vet ordet av har du köpt på dig kostnader knutna till namn och logga - hemsida, visitkort, filmintron osv. - och då är det lite trist att tvingas byta.

//Petter

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...