Gå till innehåll

Greenscreen i realtid


Woggi

Recommended Posts

enare!

 

En liten fråga, ska provfilma mot en greenscreen i morgon där en person ska gå. Men finns det något program, kanske after effects som man kan se den utkeyade bakgrunden i realtid, annars är det svårt att se vart han befinner sig när han går och ska vända sig. Finns detta, och iså fall är det säkert dyra program och lösningar.. men jag måste fråga.. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, jag har aldrig hört talas om det och jag tror inte AfterEffects kan göra det. Vad är det du vill uppnå med detta?

 

Om det bara är för att du inte är riktigt säker på att personens vinkling eller storlek så är mitt tips att du när du spelar in bakgrunden (om den nu inte är 3d :l) så låt någon gå in i bilden och ställa sig som personen på greenscreenen ska stå sedan och använd det sedan som en stillbild som du kan titta på för att se hur personen ska stå. Det hjälpte mig jätte mycket :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är helt säker på att det går fast jag vet inte riktigt vad för program man ska använda. Du får ju vara med på att det kanske inte blir så bra keying i realtid då.

 

Det jag vet är att det går att göra med ett analogt redigerings bord iaf. Men det kansek inte alla ha i bakfickan

Länk till kommentar
Share on other sites

det går att göra i realtid med hjälp av en bildmixer precis som du säger. men det har man väl dels inte råd med som amatörfilmare, å sen så är det rätt klumpigt å släpa runt på oxå..

såg detta när jag var på canal+ på praktik i tre veckor. då testa ja å lekte lite me bildmixern och keyade ut det gröna på en fotbollsplan. hehe.

 

så analogt går det, men digitalt vet jag inte. tvivlar tyvärr på att det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

hm såg en häftig sak i en film, fast mins itne titeln, i vilket fall så keyade dom bort en snubbe genom att se vad som var i bakgrunden i realtid, svårt att förklara, men det var så att en snubbe stog i en blådräkt och sen i datorn kunde dom se vad som var bakom snubben tack vara att han hade en blå dräkt på sig, fast det låter ju omöjligt och jag tror det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=7893

Jag tog upp samma fråga för ett bra tag sedan. Animator DV klarar detta och jag har provat lite men vill inte uttala mig om kvaliten för jag har för lite testat. Sedan tror jag att Mac programmet final cut klarar detta. Jag mins att jag var på nån förevisning och är nästan säker på att de använde FC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...