Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har sedan en tid tillbaka funderat på detta. Mycket eftersom en av mina närmaste vänner droppade repliken "jag trodde att jag var filmintresserad, så träffade jag dig". Men när jag började hänga här med er så har jag ibland ifrågasatt min "titel" i umgängessammanhang. Vilken kanske inte alltför överraskande är "filmnörd". För jag blir ständigt ödmjuk av det kunnande jag möter här.

Finns det något som gör att man tar svart bäte i filmnörderi?

Finns det några filmer, regissörer och skådespelare man bör känna till för att man ska passera?

Är det bara en känsla man får av "wow nu är jag filmnörd"?

Har en filmnörd ett brett eller mer inriktat kunnande?

Många frågor, finns säkert tusen svar eller ett svar per person på jorden. Men i generella drag.

Så ärade filmgeeks. What is your take on things?

Postad

Jag anser mig lite som filmnörd.

Under flera år i rad så såg jag för mig 700 nya titlar/år. Dels hyrde jag det mesta som släpptes och när det var klart så tog jag backlog. Deltog i filmstudio för det kulturella och kvalitetsmässiga. Fassbinderfestival på TV1000 och "Cabin Boy" och "And god spoke" på canal +, dvs titlar som jag aldrig hört talas om och som jag inte lyckas få tag på nu.

Sen började jag jobba i affär som sålde film, vår målgrupp var människor vars önskningar krävde kontakt med dvd-levarantörer i asien, australien, USA, frankrike, holland och Svea rike. För det var den bästa, längsta, minst censurerade, textade, kommenterade, krispigaste ljudet och bästa bilden som skulle eftersträvas.

På fritiden sågs, pratades och analyserades film med likasinnade, de flesta var kunder i affären där jag jobbade :)

Sen en utbildning på ett par år också, och givet en önskan att jag föddes in i en rik familj så jag hade kunnat plugga mer internationellt, längre och mer resursstarkt.

Nu söker jag jobb på Volvo, men intresset består och jag filar på både långfilm och TV-serie. Där TV-serien om den blir färdigskriven är mitt livsverk som än så länge tagits anteckningar till och samlat fakta i drygt 5 år. Den börjar närma sig en skiss till en bibel... och om några år så är piloten färdigskriven ;)

Jag tycker jag är en filmnörd i alla fall :)

Postad

Jag tror inte det handlar främst om vad man vet om film (att kunna droppa filmtitlar, regissörer, filmformat, obskyra birollsinnehavare) utan hur mycket tid och fokus film har i ens liv. Om film är något man brinner för, så är man vetgirig, och då lär man sig mycket med tiden. Man är som en svamp.

Allt är ju relativt, inte minst vad gäller filmnörderi. Filmnörd tillsammans med vissa - blåbär tillsammans med andra.

Men om intresset är tillräckligt stort, och man tränar dagarna i ända, äter rätt, så ska du se att vem som helst kan bli filmnörd. Men man måste vara beredd att svära trohetseden: Härmed skola jag inga andra intressen hava jämte film! ;)

Postad

Det är väl som med hackers (av det rätta virket) att man blir hacker när någon kallar en det. Man är filmnörd när någon kallar en filmnörd. Jag tycker inte jag är filmnörd. Jag brukar säga att jag är intresserad av film.

Postad
Det är väl som med hackers (av det rätta virket) att man blir hacker när någon kallar en det. Man är filmnörd när någon kallar en filmnörd.

Funkar det med "finsmakare" också?

Förlåt. Jag kunde inte låta bli... :)

Postad

Svår fråga... men gorse la nog definitionen bäst... Det är då man vet att man är filmnörd.

Hur man kommer dit? ja, det är väl där svampen kommer in i bilden. Att man värdesätter kunskapen som en slags investering... att man på nått förvirrat sätt förväntar sig att detta kommer att betala sig.

Symptomen kommer ju då i form av olika saker...

En av dessa är nog associationer. Vad är en dolly? Ja det är en vagn man kan sätta en bil på för bogsering. Visst. Det är namnet på världens första klonade får. Visst, men nördar av vårat släkte tänker nog oftast snabbare på den där vagnen man ställer en kamera på och sedan vagnen kanske på en räls.

Ett annat är ju också även mer subtila reaktioner man får från omgivningar. Jag har ofta fått kommentaren när jag kommenterar en film som dålig för mina kamrater i hembyn att "Ok, när Johan säger att den är dålig... då ÄR den dålig!". Eller när en skolkamrat var på besök i lägenheten så var den första reaktionen att dom tittade på dvd-hyllan och utbrast "Haha... Jag behöver inte hyra film resten av mitt liv"... Men det mest tydliga är ju att man börjar tyr sig till likasinnade, när man upptäcker att man kan diskutera ingående aspekter i filmer utan att tappa bort motparten redan vid första jargongen.

Men... miss Emma... du kan nog vara lugn... du kan nog kalla dig filmnörd utan fara:)

Och vi är ju ganska lindriga jämfört med exempelvis Otakus, Trekkies och Fanboys ändå;)

Postad
Men det mest tydliga är ju att man börjar tyr sig till likasinnade, när man upptäcker att man kan diskutera ingående aspekter i filmer utan att tappa bort motparten redan vid första jargongen.

Precis. Och då skulle jag vilja passa på att rikta ett tack till de som står bakom denna sajt. Som ni ser blev jag medlem i februari, och jag är redan en besatt sådan... Med andra ord har jag varit svältfödd på likasinnade. Här får mina lustar fritt spelrum! :)

(liten fanfar)

... But don't you put no label on me, dude!

;)

Postad
Jag brukar säga att jag är intresserad av film.

Helt rätt. För mej är ordet "nörd" ett fult ord. Förutom datornörd som jag kallar folk när dom vill "mecka sönder en dator" för att sedan skruva ihop den igen, enbart för att imponera på sin omgivning. Om man nu ska kalla folk filmnörd eller datanörd, så är det helt klart olika personligheter. Man kan bara inte vara både och, även om dom flesta tror det.

/nils

Postad

Och vi är ju ganska lindriga jämfört med exempelvis Otakus, Trekkies och Fanboys ändå;)

Jag lovar, jag vill verkligen vara en sådan ibland. Skulle vara så charmigt att klä ut sig och åka på convention. Det enda convention jag varit på var ett kristet sådant, rätt otäckt och stort i Globen.

Kommer en film med namnet Fanboys rätt snart, by the way.

En av sakerna som är en faktor i att jag frågar är att mina vänner de blir kära i killar, jag blir kär i det jag ser på DVD. Typ, de senaste två års romans är med min Tarantino-box och Kevin Smith-samling. Under dåliga, och OK, dater har jag på allvar velat åka hem och se någon av dessa filmer.

Postad

Nörd är ju som flera påpekar ett negativt ord. Skulle man inte kort kunna säga att det är en person som inte är intresserad av nåt annat än sitt nörderi?

Som filmregissör är det omöjligt att vara filmnörd eftersom jobbet kräver att man har väldigt breda intressen. Man ser saker i världen eller i vår historia och omvandlar det till berättelser.

Att ha sett extremt mycket film föder inte automatiskt någon nörd. Men ett maniskt samlande och tittande på film och ett socialt umgänge som uteslutande går ut på att droppa filmtitlar, årtal, skådespelare och filmskvaller är nog för mig definitionen på nörderi. Många filmare har nog börjat som nördar (Tarantino) men ganska snabbt släpper man nog det där när man upptäcker att det krävs en massa annat (som social förmåga) för att komma någonstans som filmare.

Eftersom nån nämnde det; Datornörd är för mig någon som är ineffektiv med datorer men väldigt insnöad på hur dom fungerar. Datornörden är den där typen som skruvar sönder din dator - har sönder den permanent - och håller en lång idiotisk harrang om hur dom börjat konstruera hårdvaran fel så att den går sönder när man skruvar med den... Man skulle kunna säga att det finns "Kompetenta Datortekniker" och "Datanördar" och dom är varandras motpoler.

Postad

Martin, jag kan inte låta bli att applådera ditt uttalande om datanördar. Snart får jag väl kritik för smörpoäng. På min dörr på jobbet sätter jag upp serier av Dilbert, Zits och tidningsurklipp och annat kul som jag tycker om. Jag skall skriva ut detta inlägg och sätta den på dörren. Det skall bli intressant att se vad datanördarna på mitt jobb säger.

Postad

jo... det munthe nämner är ju stora baksidan av nördandet... och även det som avskräckte mig från att bli otaku. Det och Miyazaki-incidenten och överdosen jag fick i Akihabara förståss;)

Själva definitionen av en otaku kommer ju av ordets betydelse. Otaku = Hem. Och syftar i detta fall på den tendensen som insnöade nördar har att just aldrig lämna hemmet och sakna normalt socialt umgänge.

Men som sagt, nördandet är något man kan komma ur. Gainax proklamerar stolt att dom började som en samling otakus och ett av deras första kända filmer är just Otaku No Video som handlar om en vanlig svensson som fastnar i nördträsket, varvat med intervjuer av riktiga skräckexemplar.

Nördandet har ju ofta en negativ ton även här i väst också... så man ska ju veta vad det är man kallar sig. Men samtidigt låter det lite klent att kalla sig "filmintresserad". Men det finns ju inget mellanting, så jag säger "filmnörd" med glimten i ögat. ;)

Postad

Måste bara tilläga att jag käner en person i verkliga livet, den personen är en typisk person som gillar att kunna skryta med årtal då filmer släppts osv. Personen kollar en film dagen före och nästa dag pratar den om den som att hon vetat om att filmen funnits i femtio år. Hon är en fejkfilmnörd, ogillar starkt sådana personer....:P

Postad

gorse: He he. Jag minns för ett antal år sedan när jag jobbade med en kille som var ett solklart fall av datornörd. Han byggde ihop en PC och hade fått med sig fel CPU-fläkt och var för rastlös med att få igång datorn - så han drog igång den utan CPU-fläkt "för det hade han gjort miljoner gånger förut" och resultatet efter två minuters igångsatt maskin var total CPU-brand. Det mest komiska var absolut inte inkompetensen i beslutet utan de långa tekniska förklaringarna och fingerpekandet på hur saker och ting var felkonstruerade i maskinen. Jag menar avancerade tekniska resonemang som aldrig tog slut. Han hade kunnat skriva en bok om hur dom borde konstruerat maskinen så att han kunde köra en 2,8GHz P4 med HT utan CPU-kylning. Ha ha.

Förlåt för off topicen.

Riktigt svåra case av filmnördar har oftats trasslat in sig i teoretiska resonemang som dom fastnat i. Kolla filmakademikerna. När en doktor i filmvetenskap för resonemang om att det finns en underliggande och viktig betydelse att alla fönster i filmen Psycho är fyrkantiga och att den fyrkantiga formen återkommer och ger viktiga signaler genom hela filmen. Fyrkantiga tavelramar, fyrkantiga böcker, fyrkantiga mattor, fyrkantiga kakelplattor...

Bergman har kallat filmvetenskap för "torrknull" vid något tillfälle. Mycket träffsäkert.

Postad

Om man har problem med ordet filmnörd kan man alltid kalla sig Cineast, vilket jag själv i många år har gjort... men på senare år har jag mer tyckt om Cinephile - känns mer hardcore... :)

Detta med nörd är ju inget nytt och har i många generationer innan använts både positivt och negativt - oftast negativt. Men på senare år tycker jag att ordet vänts till något positivt - där en grupp själv definierat sig som nörd och använt det för att stärka gruppens identitet. Mycket tror jag har att göra med Internets intåg (och därmed teknikens intåg) men även att man som nörd oftast i skolrelaterad miljö var "utanför", alltså att man kanske inte hade så många vänner och var insnöad på "något". Nu när teknik (om vi ska använda ett exempel) allt mer har större roll i våra liv – behöver folk hjälp av dessa såkallade nördar. I universitetsmiljö, där fokus mer ligger på att lära sig än att tex. hänga med de rätta personerna... finns det många studentföreningar som kanske inte uttalat men i någon utsträckning ser sig lite som nördar (oavsett om det gäller: film, lan, rollspel, spex, fysik... osv). Jag skulle till och med säga att alla festföreningar är festnördar… sen kan man nämna vissa Anime-filmer där både skaparna och tittarna sägs hänge sig åt en hel nördkultur (vad det innebär vet jag inte riktigt).

Oavsett vad andra tycker, så tycker jag man ska bestämma själv... och använda begrepp som man själv känner för… kanske för abstrakt men vad gör det… saker förändras och omdefinieras hela tiden…

Postad

Riktigt svåra case av filmnördar har oftats trasslat in sig i teoretiska resonemang som dom fastnat i. Kolla filmakademikerna. När en doktor i filmvetenskap för resonemang om att det finns en underliggande och viktig betydelse

Har du gjort en kortfilm om detta spekulerande? Har för mej att den visats på TV. Vinpimplande "filmnördar" som annalyserar.

Rätta mej om jag har fel.

/nils

Postad

ah... cineast hade jag glömt... men det låter så "fint"... cinephile då blir det som att man får en sexuell upphetsning av detta... nä... jag fortsätter kalla mig nörd i dagens mer positiva hållning till ordet...

blotta denna diskussion är väl förresten just en nörd-diskussion;)

Postad

På tal om det ovan.

Såg en dokumentär i SVT (tror jag) som hette något i stil med Cineaster eller något liknande. Där var det bland annat en man som kunde (utantill) exakt hur långa alla filmer (i hela världen) var. I minuter alltså...

Det förekom även en äldre kvinna som sparade alla biobiljetter hon hade köpt och försökte en gång strypa en kassörska som tänkte slänga en biljett.

Helt, otroligt. Det såg runt fem, sex filmer om dagen. Såg de mindre kunde de inte sova. Dessa sågs på biograf.

Dokumentären handlade om cirka fem personer i New York. Är det någon annan som också har sett den?

Postad
På tal om det ovan.

Såg en dokumentär i SVT (tror jag) som hette något i stil med Cineaster eller något liknande. Där var det bland annat en man som kunde (utantill) exakt hur långa alla filmer (i hela världen) var. I minuter alltså...

Det förekom även en äldre kvinna som sparade alla biobiljetter hon hade köpt och försökte en gång strypa en kassörska som tänkte slänga en biljett.

Helt, otroligt. Det såg runt fem, sex filmer om dagen. Såg de mindre kunde de inte sova. Dessa sågs på biograf.

Låter inte som cineaster i mina öron, utan maniker som råkar ha fastnat för film (och det kan man ju iofs förstå ;)). Men det kunde nog lika gärna ha varit kattungar eller kapsyler.

Postad
cinephile då blir det som att man får en sexuell upphetsning av detta... nä... jag fortsätter kalla mig nörd i dagens mer positiva hållning till ordet...

Jasså, jag är besatt av film och sexuell upphetsning kommer knappt i närheten av vad jag känner inför filmen i stort... kanske en explosiv TRIPPELORGASM... :)

Postad

Dokumentären handlade om cirka fem personer i New York. Är det någon annan som också har sett den?

Jag såg den också för de de miljoner år sedan som den sändes. Gud vad jag föll lite för dem. Men kvinnans lägenhet var otroligt kvävande, det var saker överallt ju.

Och om detta med att ordet nörd är ett negativt ord, det vet jag inte om jag håller med om. Många av de coolaste är ju nördar i kubik, typ alla ifrån Tarantino till Gates till Einstein...en nörd kan faktiskt åstadkomma saker.

Det enda jag ogillar med ordet är hur det låter. Föredrar nästan geek.

Skulle om jag valde mellan cineast och cinephile välja cinephile.

Postad

Munthe din psycho berättelse påmminer mig om ngt som en av film och tv eleverna berättade. De hade haft en gästlärare som hade haft en lång teori om varför en häst med vagn passerade i bakgrunden på en stanley kubrick film. Den var enligt läraren väldigt viktig för handlingen i filmen och hade ett dölj meddelande. Någon månad senare var en av Stanley Kubricks medarbetare på Umeå filmfestival och samma elev frågade nu medarbetaren om hästen med vagnen och fick svaret. - Den åkte förbi och Kubrick tyckte det såg bra ut!

Det är väldigt roligt att lyssna på personer som analyserar sönder och försöker hitta djup i saker som i grund och botten är väldigt enkla. Säger absolut inte att Kubricks filmer på något sätt är tunna eller liknande men iaf...

Kanske off topic men vi pratade om filmnördar osv:D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...