Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

På claes Olhsson finns hjul som kanske skulle kunna funka. Det är ett dubbelpar av hjul. Dvs, det är som två rollerskatehjul monterade i par. Skenan skulle då kunna löpa "mellan" hjulen och få samma effekt. Hittar du inte hjulen kanske man kan just montera två hjul med rundad skuldra brevis varandra och få samma effekt. Hur små rolleskatehjul finns det att köpa?

Min kontorstol har också ett dubbelhjul i varje hörn som skulle kunna funka. Vad händer om man svarvar skateboardhjul?

Postad

Dagens skatehjul (hårda) är nog inga problem att svarva.

Mjuka hjul (mod. inlines) skulle hugga i stålet & paja, där

får man i stället köra med roterande slip i verktygshållaren.

Har renoverat mjuka gummivalsar med gott resultat.

gorse:

Var det inte du som slaktat en barnvagn med gott resultat?

Gick det bra? Blev det för ungarna att lära sig gå tidigt? ;-)

/Jonsson

Postad

Mja, jag har stora barn. Barnvagnen hittade jag på soptippen när jag skulle kasta grejor. Men barnvagnen ersätter inte dolly utan jag skall ha den som komplement.

Eftersom jag inte tänker spendera så svindlande mycket pengar tar jag lite vad jag har och min dolly är snickrad av takregel och el-rör. Det är BILLIGT och fungerar även om den inte är så fältmässig. Barnvagnen tänkte jag använda när underlaget tillåter, dvs någotsånära plana ytor. Barnvagnsdollyn fungerar utmärkt på asfalterade ytor och inomhusgolv. Det som är bra med barnvagnsunderredet är att man kan göra åkningar i kamerans riktning utan att det syns några spår i bild.

• 2 månader senare...
Postad
På claes Olhsson finns hjul som kanske skulle kunna funka. Det är ett dubbelpar av hjul. Dvs, det är som två rollerskatehjul monterade i par. Skenan skulle då kunna löpa "mellan" hjulen och få samma effekt. Hittar du inte hjulen kanske man kan just montera två hjul med rundad skuldra brevis varandra och få samma effekt. Hur små rolleskatehjul finns det att köpa?

Min kontorstol har också ett dubbelhjul i varje hörn som skulle kunna funka. Vad händer om man svarvar skateboardhjul?

Du menar typ såna hjul lägst till höger, fast hjulen är i rollerblades variant?

Jag köpte såna hjulpar där, vilket såg ut att fungera ifrånbörjan. Hjulen glider bra på rören, dock blir själva dollyn väldigt ostabil när hjulen är svängbara. dvs. det är mycket lätt att den spårar ur. Finns liknande "fasta" hjul så vore det ju det ultimata. Hojta gärna till om någon har sett några!

Postad

Ja, de högraste hjulen var det jag hade i åtanke, men man måste nog spärra rotationen på något sätt. Nu var det ett tag sen jag såg hjulen så jag kommer inte ihåg om de var fasta eller gick att rotera. Jga hittade dem i hylla i butiken i linköping.

Men det kan väl inte vara svårt att spärra hjulen? En svetsloppa och det sitter fast. Eller så kanske man kan hälla lite expoxy i leden? Eller en skruv?

Postad

fast när jag tänker efter så tror jag att jag tänkte att man skulle demontera hjulen helt och hållet och göra egna fästen. Typ, en skruv rak igenom. Men då skulle man ju lätt kunna ta vanliga rollerskatehjul och montera dem dubbelt med en liten distans emellan. Är själva vagnen av trä så kan man ju ta vanlig fransk träskruv och trä på två hjul på samma skruv och skruva fast. Man skall inte bygga så komplicerat.

Postad

Fast om man använder dom där Clas Ohlson-hjulen och försöker imitera en Folkvagn (som i första bildexemplet) så får man en väldigt hög vagn. Och högre vagnar placerar kamerans tyngdpunkt högre upp. Vilket kräver bredare räls. Och då går vanliga aluminiumstegar bort.

Postad

Nu kommer jag ihåg hur jag tänkte när jag skrev första inlägget i denna tråden. Jag tänkte mig att man monterar dubbelhjul i en u-profil som de gjort i folkvagnen. Då har man bort hjulfästerna helt från hjulen jag föreslagit. Skulle hjulen vara för stora för att passa i u-profilen så sågar man upp ett fyrkantigt hål på profilens ovansida.

|00| där pipen är profilens sida, och nollorna är hjulen.

_/\_

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...