Gäst bollyn Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Hej, är det någon som vet vilket redigerings program som dom andvänder för att redigera BECK filmerna? Är bara nyfiken. 0 Citera
Fisheye Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Hej, är det någon som vet vilket redigerings program som dom andvänder för att redigera BECK filmerna? Är bara nyfiken. Movie maker ibland brukar dom köra med vegas 7.0 0 Citera
the_punker Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 tror dock trådskaparen förväntade sig ett seriöst svar. 0 Citera
Gäst bollyn Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Movie maker ibland brukar dom köra med vegas 7.0 Jag vill ha seriösa svar Mer svar tack 0 Citera
megawatti Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 avid eller liknade mac-program, Tror inte de sitter å redigerar på Pc datorer. 0 Citera
Munthe Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Avid på PC förmodligen. Som nästan alla i långfilmsbranschen numera. Alla långfilmer jag har haft någon kontakt med senaste tiden (utom mina egna) görs så. Förra året Frostbiten och Exit. Båda Avid på PC. 0 Citera
jonkanon Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Avid är det enda jag sett användas, förutom när det är lågbudget så de använder billigare system. Jag vet att många utbildningar är macfrälsta och kanske kommer det få genomslag om några år när dessa kommer ut i arbetslivet. Sen har jag sett en del macar hos småföretagare som producerar lokal-TV och folk som pysslar med ljud. Men Avid har jag förstått är standard för det mesta. 0 Citera
Munthe Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 I riktiga storproduktioner använder man ofta allt möjligt. Premiere Pro spelade t ex en viktig roll i tillkomsten av Superman. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 15 april 2007 Postad 15 april 2007 I riktiga storproduktioner använder man ofta allt möjligt. Premiere Pro spelade t ex en viktig roll i tillkomsten av Superman. Har du också Premere Pro, jag tycker det var rätt lätt att lära sig, tycker inte du det? Kanske lite dum fråga i detta samanhanget. 0 Citera
Munthe Postad 15 april 2007 Postad 15 april 2007 Jag lärde mig Premiere Pro på fem minuter men det beror såklart på att jag kommer från FCP innan. Som har ett närmast identiskt interface. En NLE ska inte vara svår att lära sig. Om det är svårt att lära sig är det nåt fel på programmet. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 16 april 2007 Postad 16 april 2007 Jag lärde mig Premiere Pro på fem minuter men det beror såklart på att jag kommer från FCP innan. Som har ett närmast identiskt interface. En NLE ska inte vara svår att lära sig. Om det är svårt att lära sig är det nåt fel på programmet. Det tyckte nog Pc för alla, Dom sa att det var supersvårt, fick minus för att det var (dom tyckte att det var) supersvårt. Förstår inte hur dom tänker. 0 Citera
Munthe Postad 16 april 2007 Postad 16 april 2007 Det finns ingen i denna värld (som inte är förståndshandikappad) som jag inte kan lära dom grundläggande funktionerna i PPRO på några minuter. Är man HELT ovan vid videoredigering och aldrig har kommit i kontakt med en vanlig tvåpunktsredigering kan jag kanske förstå att man kliar sig i huvudet (förmodligen gällde det PC för alla). PPRO är ju ett rent "drag and drop"/WYSIWYG/"point and click"-program. PC för Alla är väl iofs en tidning som vänder sig till dom allra mest ovana datoranvändarna - och PPRO är trots allt ett proffsprogram så det kan ju vara vettigt att flagga för att Tant Agda 76 inte kommer att komma igång på fem minuter. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 16 april 2007 Postad 16 april 2007 Det finns ingen i denna värld (som inte är förståndshandikappad) som jag inte kan lära dom grundläggande funktionerna i PPRO på några minuter. Är man HELT ovan vid videoredigering och aldrig har kommit i kontakt med en vanlig tvåpunktsredigering kan jag kanske förstå att man kliar sig i huvudet (förmodligen gällde det PC för alla). PPRO är ju ett rent "drag and drop"/WYSIWYG/"point and click"-program. PC för Alla är väl iofs en tidning som vänder sig till dom allra mest ovana datoranvändarna - och PPRO är trots allt ett proffsprogram så det kan ju vara vettigt att flagga för att Tant Agda 76 inte kommer att komma igång på fem minuter. Ja, men Supersvårt är väll att ta i lite, tycker du inte det. 0 Citera
neolit Postad 18 april 2007 Postad 18 april 2007 Movie maker ibland brukar dom köra med vegas 7.0 Leve humorn! Visst ville trådskaparen ha ett seriöst svar, men han måste hålla med om att det var roligt skrivet av Fisheye. Och sedan fick trådskaparen ju många seriösa svar. Så, mycket humor och många seriösa svar tack :) 0 Citera
Fagerhultarn Postad 18 april 2007 Postad 18 april 2007 Det är Avid dom klipper i, för jag själv har vart på Mekaniken och kollat lite när de var mitt inne i klippningsfasen i höstas. (så nu är denna tråd död ?) //Micke 0 Citera
Fat Tony Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 Det tyckte nog Pc för alla, Dom sa att det var supersvårt, fick minus för att det var (dom tyckte att det var) supersvårt. Förstår inte hur dom tänker. Ett redigerings program ska inte var svårt att lära sig. De bör var lika varandra(utom FCP, det är hur svårt som helst). 0 Citera
pld Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 Jag tror inte att redigeringsprogram är svåra. Det är bara att komma på hur dem har byggt upp det. Alla snackar om att Avid är svårt men sätter man sig med några klipp som man känner och leker några helg med dem i programet så kan man sedan det mesta. Sedan är det ju smart att innan man köper programmet kolla på toutrails. Det är ju också stor skillnad på Avid och Pinnacle eftersom Pinnacle är till för att vem som helst ska kunna göra en liten film. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 bollyn har du fort svar på din fråga? annars har jag kontakt med regissören, Harald hamrell som gjort några beck filmer. Han borde veta vad dom använder till hans filmer iaf 0 Citera
Fagerhultarn Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 bollyn har du fort svar på din fråga? annars har jag kontakt med regissören, Harald hamrell som gjort några beck filmer. Han borde veta vad dom använder till hans filmer iaf Eller ring Mekaniken...prata med Alex där så säger han att de är avid. (var mitt inlägg osynligt eller kan inte folk lita på mig ?) :( 0 Citera
Gäst AVID Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 I riktiga storproduktioner använder man ofta allt möjligt. Premiere Pro spelade t ex en viktig roll i tillkomsten av Superman. Redigerades filmen superman returns med Adobe Premiere Pro? 0 Citera
Munthe Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Nej, men Premiere Pro användes för online av allt HDCAM-SR-material. Och man använde Blackmagicks DeckLink Multibridge Extreme för all 4:4:4-video. Produktionen satte upp ett digitalt nav som satte alla färgstandarder och det navet utgjordes av flera av Adobes program. Den typen av nav är kritiska på stora produktioner där så många olika effektbolag levererar små bitar som ska sättas ihop till en helhet. After Effects och Photoshop användes i väldigt stor utsträckning i det navet. Adobe är ju kungar just när det gäller färgstandarder. De flesta system jobbar efter standarder skapade av just det företaget. Och det gäller både print, stillbild och film. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.