Ashkan90 Postad 25 februari 2007 Dela Postad 25 februari 2007 hejsan allihop.. vet inte om det är så många som känner till att det finns väldigt fåtal program som (automatiskt) genererar 2d bilder tagna från olika perspektiv till ett 3d objekt. ett av programmen är facegen. där du gör ett 3d huvud av ditt eget huvud genom att ta bilder framifrån och på sidorna. det är ganska häftigt. men det jag är ute efter är något liknande program där man kan ta i princip vilken bild som helst på ett objekt från olika perspektiv och göra 3d av den. det jag helst vill göra är att göra det av en kropp. alltså en 3d variant av sin kropp som man kan använda i diverse filmer med effekter där man själv inte kan vara med... alla förslag är bra. alltså är det här något som liknar det man tydligen kallar för "CG construction" som de tydligen använde på sobway scenen i matrix då neo och Agent Smith hoppar mot varandra i slowmo.. scenen alltså stället de är på är baserad på typ 10 bilder de tog från olika perspektiv och sen gjorde de en Cg construction av det. något sådant program skulle jag vilja ha. men vet ju inte riktigt hur det där fungerar eller något. så vet någon någonting om något liknande program så skriv direkt era förslag!!! tack på förhand 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
e93mw Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Jag tror det blir ganska svårt att göra motsvarande av hela kroppen. Ansiktsgenererande mjukvara brukar utgå från databaser av ansikten för att göra 3d-data av 2d-informationen. Motsvarande för helkroppsdata blir tämligen omöjligt, såvida det inte är nakna modeller du är ute efter... ;-) Läs mer här: http://www.mpi-inf.mpg.de/~blanz/ Det finns laserscanners som scannar även objektets texturer, men de brukar vara absurt dyra. Där gäller det att ha bra kontakter! :-) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Rätta mej om jag har fel, men scenen ur matrix är väl tagen med en sk "bullet time" rigg, där massor av stillbilds kameror tar en bild samtidigt. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
mawi Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Rätta mej om jag har fel, men scenen ur matrix är väl tagen med en sk "bullet time" rigg, där massor av stillbilds kameror tar en bild samtidigt. Stämmer. 120 kameror för att vara precis. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jawo Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Rätta mej om jag har fel, men scenen ur matrix är väl tagen med en sk "bullet time" rigg, där massor av stillbilds kameror tar en bild samtidigt. Nej, hans ansikte är datoranimerat. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Nej, hans ansikte är datoranimerat. Har du någon källinformation om det? Det jag hittar är detta: In The Matrix, the camera path was pre-designed using computer-generated visualizations as a guide. Cameras were arranged on a track and aligned through a laser targeting system, forming a complex curve through space. The cameras were then triggered at extremely close intervals, so the action continued to unfold, in extreme slow-motion, while the viewpoint moved. Additionally, the individual frames were scanned for computer processing. Using sophisticated interpolation software, extra frames could be inserted to slow down the action further and improve the fluidity of the movement (especially the frame rate of the images); frames could also be dropped to speed up the action. This approach provides greater flexibility than a purely photographic one. The same effect can also be produced using pure CGI, motion capture and universal capture. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jawo Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Har du någon källinformation om det? Det jag hittar är detta: In The Matrix, the camera path was pre-designed using computer-generated visualizations as a guide. Cameras were arranged on a track and aligned through a laser targeting system, forming a complex curve through space. The cameras were then triggered at extremely close intervals, so the action continued to unfold, in extreme slow-motion, while the viewpoint moved. Additionally, the individual frames were scanned for computer processing. Using sophisticated interpolation software, extra frames could be inserted to slow down the action further and improve the fluidity of the movement (especially the frame rate of the images); frames could also be dropped to speed up the action. This approach provides greater flexibility than a purely photographic one. The same effect can also be produced using pure CGI, motion capture and universal capture. Jag läste aldrig det första inlägget så noga, och folk snackade om ansikten osv så antog jag att ni syftade på scenen i den tredje Matrix, när Neo slår Smith i ansiktet. Så det är bara att ignorera det jag skrev :) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Det är lugnt! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
walfridson Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Finns ganska många för byggnader mm.. Ska du göra organiska saker är det bäst att göra det för hand, blir bäst polyflow... Ska du animera blir det nästan ett måste ändå. photomodeler.com realviz.com thepixelfarm.co.uk 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 27 februari 2007 Dela Postad 27 februari 2007 bara att skaffa 120 kameror då ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.