Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu vet inte jag om jag har fattat rätt men du markerar klippet sen går du upp på effect, Keying, sen tar du t.ex. color key, eller color difference key beroende på vad du vill gör och vad du har för färg. För svart färg så använder du luma key. Hoppas att det var till lite hjälp.

Postad
Hej

det är väl en bakgrundsfärg du ska ta bort. Keying.

/nils

ja, men jag har inte bluescreen och green screen i mitt AE:(

hur kan jag fixa dit dem?

/ jesper

Postad

"Greenscreen bluscreen i After effects" är ingen effekt, utan en färg som du har som BAKGRUND när du t.ex har filmat eller fotograferat något. Färgen ska vara olik prylen eller personen du filmat som du sedan enkelt kan ta bort i AE genom effect>keying. Då kan du t.ex göra en film och sedan lägga in den frilagda personen/prylen i lager 2.

/nils

Postad

jag känner till vad man har green screen och blue screen till, men det är det att under keying finns värken bluescreen eller green screen i mitt AE.

Jag behöver kunna keya bort grönt och blått...

så hur kan jag fixa dem?

// Jesper

Postad

just namnen blue och green finns inte.

AE>effects>keying>color key. Här kan du ställa in vilken färg som ska bort eller genom pipett-vertyget.

Just färgerna blue och green används som färg på färdiga bakgrunder, men du kan testa vilka färger som helst.

/nils

Postad

aha! Tack så mycket för hjälpen, det är bara det att på andra program som premiere pro, finns det greenscreen och bluescreen under keying, men jaja, TACK!

// Jesper

Postad

jag testade med att keya in min hand i ett annat klipp, det blev inte så bra, runt fingrarna och handen ser man en grön linje..:(

varför blir det så?

Postad

Testa även AE>effects>keying>color key Under dom finns nollställda Color Tolerans och Edge pin. Testa dom

Kolla även AE>effects>keying>color range och color difference

Pröva dej fram

/nils

Postad
jag testade med att keya in min hand i ett annat klipp, det blev inte så bra, runt fingrarna och handen ser man en grön linje..:(

varför blir det så?

Ska du keya i AE så är det i princip Keylight som gäller sju dar i veckan. Color Key i AE kan du i princip kasta eftersom den är totalt värdelös. Att du får en grön kant är för att din "key" har för hårda kanter, vilket är lätt hänt med Color Key.

Att få snygga keys är lite av en konst i sig, och oftast för att få det bra krävs det ett par kombinerade keys.

Det första du bör göra, innan det ens är värt att försöka hjälpa dig är att läsa i manualen om keying och om hur du kan kombinera olika pass. Det känns riktigt meningslöst att försöka hjälpa dig om du inte förstår vad det är du gör.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...