bengt20700 Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Har diakort, hur f-n får jag in dessa i datorn bäst så de kan skrivas ut alternativt skickas som bifogad fil??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Skaffa en diaskanner förstås. Kostar iofs mer än en vanlig flatbäddsskanner, men kvaliteten blir ju bättre. Ett alternativ är annars att skanna negativen med en negativskanner. Återigen dyrare men med bättre resultat. Vill du inte köpa egen utrustning så finns det säkerligen företag som kan skanna åt dig, men vad det kostar har jag ingen aning om. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Tror nog att de flesta stora fotobutiker har möjligheten att scanna diabilder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 "Diakort"?? Är det en diabild använder du en dia/negativskanner. Är det större dia (6x6, 6x9, 9x12) så kan du använda en flatbäddskanner med dialock. Är det en papperkopia av dia ("diakort"??) så kan du använda en flatbäddskanner. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted April 22, 2004 Author Share Posted April 22, 2004 Tack Plf66, givetvis skall det vara diabild. Visningsyta på den positiva bilden är exakt 3,6 x 2,4 cm ("negativformat") och är alltså det gamla standardmåttet då man lämnar in en diafilm för framkallning. Dia-skanner är alltså förutsättningen, har dock inte kollat lägga den positiva diabilden direkt på flatbäddsskannern, blir nog inte så bra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted April 23, 2004 Share Posted April 23, 2004 Du behöver i normalfallet en "diaskanner" om du ska göra papperskopior av bilderna. Ska du ha in dem i en videofilm (via exempelvis Premiere) så kan du oftast klara dig med en flatbäddskanner med dialock (så du får belysning genom bilden). Detta under förutsättning att bilderna inte är extremt mörka, då klarar fladbäddskanner oftast inte att lysa genom bilderna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted April 23, 2004 Author Share Posted April 23, 2004 Vad bra denna sajten är, man lär sig mer och mer.. Jag har tänkt dels lägga in dem i film som du säger men även bif. dem i e-post. Några papperskopior har jag ej tänkt ta fram. Nästa fråga blir då ett dialock är intressant, finns det någon som har ett sådant för uthyrning? Om inte vad ligger prislappen på ett sådant och inköpet är väl fotoaffärer antar jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts