Gå till innehåll

Hur får jag in diakort i datorn för utskrift. Kofot?


bengt20700

Recommended Posts

Skaffa en diaskanner förstås. Kostar iofs mer än en vanlig flatbäddsskanner, men kvaliteten blir ju bättre. Ett alternativ är annars att skanna negativen med en negativskanner. Återigen dyrare men med bättre resultat.

 

Vill du inte köpa egen utrustning så finns det säkerligen företag som kan skanna åt dig, men vad det kostar har jag ingen aning om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

"Diakort"??

 

Är det en diabild använder du en dia/negativskanner.

Är det större dia (6x6, 6x9, 9x12) så kan du använda en flatbäddskanner med dialock.

Är det en papperkopia av dia ("diakort"??) så kan du använda en flatbäddskanner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Plf66, givetvis skall det vara diabild.

 

Visningsyta på den positiva bilden är exakt 3,6 x 2,4 cm ("negativformat") och är alltså det gamla standardmåttet då man lämnar in en diafilm för framkallning. Dia-skanner är alltså förutsättningen, har dock inte kollat lägga den positiva diabilden direkt på flatbäddsskannern, blir nog inte så bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver i normalfallet en "diaskanner" om du ska göra papperskopior av bilderna.

 

Ska du ha in dem i en videofilm (via exempelvis Premiere) så kan du oftast klara dig med en flatbäddskanner med dialock (så du får belysning genom bilden). Detta under förutsättning att bilderna inte är extremt mörka, då klarar fladbäddskanner oftast inte att lysa genom bilderna.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad bra denna sajten är, man lär sig mer och mer..

Jag har tänkt dels lägga in dem i film som du säger men även bif. dem i e-post. Några papperskopior har jag ej tänkt ta fram.

Nästa fråga blir då ett dialock är intressant, finns det någon som har ett sådant för uthyrning? Om inte vad ligger prislappen på ett sådant och inköpet är väl fotoaffärer antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...