Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man har fått pengar i form av ett bidrag eller fonder och i sin tur leverar ett gott resultat genom en film. Får man då de inventarier man har köpt in som exempelvis kamera, mickar, stativ....?

Står det i avtalspapprena om vad som gäller eller vad?

Postad

För att få stöd brukar det krävas att du presenterar en budget. Jag har svårt att se att den skulle godkännas om du tänker köpa utrustning när hyra är mycket billigare.

Postad
För att få stöd brukar det krävas att du presenterar en budget. Jag har svårt att se att den skulle godkännas om du tänker köpa utrustning när hyra är mycket billigare.

Det där löser man jätteenkelt genom att prodbolaget hyr tekniken av sig själv. Budgeten man lämnar in är beräknad på att hyra senaste och dyraste prylarna och för motsvarande så köper man förra generationens teknik begagnad. Hey presto har man köpt teknik för Filminstitutets pengar. På nästa produktion hyr man ut kameran skattebetalarna köpt åt en igen och stoppar pengarna i egen ficka.

/Fredrik

Postad
Det där löser man jätteenkelt genom att prodbolaget hyr tekniken av sig själv. Budgeten man lämnar in är beräknad på att hyra senaste och dyraste prylarna och för motsvarande så köper man förra generationens teknik begagnad. Hey presto har man köpt teknik för Filminstitutets pengar. På nästa produktion hyr man ut kameran skattebetalarna köpt åt en igen och stoppar pengarna i egen ficka.

/Fredrik

Vilken bra lösning! *Hur ser en sarkastisk smiley ut?*

Postad
Bra och bra... det är så det går till. Ja jag har sett det med egna ögon.

/Fredrik

Jag har aldrig fått bidrag och har inte direkt höga tankar om alla som förvaltar skattemedel. Men det minsta man begär är väl kvitton om man delat ut pengar?

Hur som helst, skitsamma, grattis till den som lyckats med det du beskriver och tycker det är bra. Själv skulle jag inte välja den vägen, men folk är ju olika.

Postad

Det är inget konstigt. finansiären vill ha en film, det är kvittot. Du får en summa att göra filmen . Att posterna omfördelas är väll inget konstigt. Helt naturligt.

om du t.ex. har 3000 kr i resekostnader och lyckas lifta eller cykla dig igenom filmen eller sover i tält så är det väll självklart att man då har 3000 kr till annat, t.ex. ett bättre objektiv. Finansiären har ju godkänt budgeten. Dom är inte ett dugg intresserade av vad du gör med pengarna (inom rimmiga gränser, inom projektets ramar) Den största anledningen (och den enda??) att göra en budget är att du ska visa upp att du kan genomföra filmen och att budgeten är rimlig)

Sedan vet jag exempel på folk som köpt kamera för SVT-pengar (Seriösa projekt), då juridiskt sedan (efter projektet) kameran tillhört just svt (fast bara på pappret), men som man i princip får behålla då SVT inte har någon nytta av den. Ofta blir det billigare att köpa än att hyra om man jobbar med ett längre projekt t.ex. en dokumentärfilm. Skriv bara hyra av utrustning 20000 kr, i budgeten. Skulle vara idiotiskt om man hyrde kamera bara för att det stod i budgeten när man lika gärna kan köpa en, och tjäna på det. Att sedan hyra ut den till sig själv tycker inte jag låter särskilt bra. Att stoppa pengar i egen ficka är inte heller ok tycker jag. Dock har man ju rimligen lagt in hyra av fotograf och klippare i budgeten, även om man gör det själv så måste man ju äta och bo någonstans under inspelningen.

Det ovanstående är vad jag har fått lära mig av "dom Stora flickorna och pojkarna" har dock aldrig själv gjort en film med stor budget. Brukar sluta med att jag får lägga till X tusen själv då jag varit feg och begärt för lite.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...