Jump to content

Recommended Posts

Posted

Får passa på att önska er alla på forumet en glad alla Hjärtansdag:D Om man inte bara vill spendera pengar på hjärtan och dylikt, så kan man i alla fall tänka på valentine som offrade sig för kärleken.

Posted

Inte för att jag vill missunna någon en trevlig alla hjärtans dag, men...

så kan man i alla fall tänka på valentine som offrade sig för kärleken.

Om du tänker på S:t Valentin förstår jag inte vad du menar. Vad hade kärleken med saken att göra?

/Jakob - hagiograf

Posted
Inte för att jag vill missunna någon en trevlig alla hjärtans dag, men...

Om du tänker på S:t Valentin förstår jag inte vad du menar. Vad hade kärleken med saken att göra?

/Jakob - hagiograf

Om jag inte är helt ute och cyklar så dog Valentine Martyrdöden efter att han vigt ett ungt par. Detta var (vad jag har hört i alla fall) förbjudet eftersom de unga männen stred sämre eftersom de längtade tillbaka till sina fruar och därför var giftemål förbjudet... Är inte säker på om det stämmer men har hört det.

Posted

policy: Okej, det där är en sägen (om än med en liten gnutta sanning i sig). Men jag skall bespara er sanningen, för den är inte alls lika romantisk. Och vem vill sprida oromantik idag?

/Jakob

Posted
policy: Okej, det där är en sägen (om än med en liten gnutta sanning i sig). Men jag skall bespara er sanningen, för den är inte alls lika romantisk. Och vem vill sprida oromantik idag?

/Jakob

Sanningen? Är det inte så att policy's förklaring är en av legenderna kring St Valentines day. Men att historiker faktiskt inte vet de faktiska omständigheterna.

Fast du kanske är bättre uppdaterad i ämnet än jag.

Posted

S:t Valentin var en av många kristna som dog under de romerska kristendomsförföljelserna för att de vägrade att avsäga sig sin kristna tro. Omständigheterna kan man tvista om, men det var därför han dog. Huruvida han vigde folk har intet att göra med det faktum att han dog för att han var en styvnackad kristen som inte hade något emot att dö martyrdöden.

Det var ju inte så att det var förbjudet att gifta sig, men däremot att vara kristen. Därom tvista knappast de lärde.

/Jakob

Posted
Om jag inte är helt ute och cyklar så dog Valentine Martyrdöden efter att han vigt ett ungt par. Detta var (vad jag har hört i alla fall) förbjudet eftersom de unga männen stred sämre eftersom de längtade tillbaka till sina fruar och därför var giftemål förbjudet... Är inte säker på om det stämmer men har hört det.

men vänta nu, var det verkligen förbjudet att dö en martyrdöd om man just hade vigt ett ungt par?

Posted
men vänta nu, var det verkligen förbjudet att dö en martyrdöd om man just hade vigt ett ungt par?

Om du skulle anstränga dig lite till skulle du kanske kunna bli ännu petigare;) Det var förbjudet att viga folk. Eller trodde jkag iaf tills jbergman rättade mig.;)