Hägglöv Postad 13 februari 2007 Dela Postad 13 februari 2007 Vilket program föredras? har sett mycket av Maya i min research över vilket program som används för 3dspecialeffekter av "amatörer" Vilket program föredras här på voodoo ? och kanske varför ? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
wiberg Postad 13 februari 2007 Dela Postad 13 februari 2007 jag måste säga maya för att det är dyrast. =) den frågan som ställs oftast här på forumet är om det är vegas/final cut/premiere/moviemaker/imovie/mspaint/kidpix.som är det bästa redigeringsprogrammet. dom sistnämnda för bild då! för att reletera till sportbilar så kan jag nämna att jag kör hellst porche! igentligen vill jag ha en bil som är bensinsnål, gör det jag säger åt den att göra, det behöver inte gå fort. bara det blir gjort. men det är ju ballt o åka dyrt. hoppas du fatta vad jag mena!! =) kör blender (tror det är gratis). 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jawo Postad 13 februari 2007 Dela Postad 13 februari 2007 jag måste säga maya för att det är dyrast. =) Om det var seriöst menat, så vet du inte vad du pratar om. Valet av program är en smaksak, tanka demoversioner, maya har ju även en rätt fin gratisversion. Jag tycker dock att du ska köra på blender, gratis och har blivit riktigt kraftfullt. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Postad 14 februari 2007 Dela Postad 14 februari 2007 Smaksak ja. Testa båda deras gratisversioner och se vilken du tycker är bäst. Olika interface och upplägg på dom, men båda är mycket kraftfulla. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
mawi Postad 15 februari 2007 Dela Postad 15 februari 2007 I grund och botten fungerar de flesta 3D program lika och således tycker jag inte att det spelar någon större roll vilket program man använder för att lära sig grunderna (dvs, flytta polygoner). De största skillnaderna ligger i interfacet och där sticker blender ut mest av dom alla. När man sedan har avancerat, tycker jag att man ska tänka lite på vad det är man vill göra och sedan börja välja. Vill man jobba med film och effekter så skulle jag nog välja maya. Inte för att de andra programmen inte klarar att göra jobbet utan för att maya är lite av standard i branchen. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Buggybulldozer Postad 15 februari 2007 Dela Postad 15 februari 2007 Ja som sagts tidigare är Maya lite av standrad i branchen, jag skulle välja det av den orsaken om jag var du. När jag gick min utbildning använde vi Cinema 4D. Det fungerar utmärkt, mycket hänger ju på användaren och var denna har sina begränsningar. Problemet uppstod när jag sedan blev anställd och det visade sig att företaget använde Maya. Då fick man lära sig gå igen, även om det gick grymt mycket fortare denna gång jämfört med första gången man satte sig framför Cinema4D. Inom spelbranchen är väl 3DsMax standard och enligt min mening ser det ut som Autodesk, som ju äger både 3DsMax och Maya numer, vill få det till att Maya går mot film och 3DsMax mot spel. Min röst läggs på Maya. Det är för övrigt helt fantastikst att jobba i. Som ett plus kan man även skaffa Renderman till Maya, Pixars renderare som användes till Cars. Ett nätt summa av 70 000:- går det lös på, men oj så trevligt att arbeta med. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Munthe Postad 15 februari 2007 Dela Postad 15 februari 2007 Det kan vara bra att kunna allihop om målet är att jobba som proffs. Dom killar jag satt med när vi gjorde grunderna till min nästa långfilm var alla hyffsat haj på det mesta. Dom kunde dom stora paketen men deras "hem" var LightWave. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Rabies Postad 15 februari 2007 Dela Postad 15 februari 2007 XSI vinner även här i sexighet. Är det en fröjd för ögat så är det lättare att lära sej. det är min erfarenhet 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Postad 15 februari 2007 Dela Postad 15 februari 2007 I vissa fall är det likamed tecken mellan lätt att lära sig och sämre kontroll. Maya är relativt svårt att lära sig på grund av alla möjligheter att ställa in allt möjligt. Jag tror också att Mayas Nurbs modellering är det som stuckit ut när de andra programmen har fokuserat på polygonmodellering. Det ligger i Mayas arv från Alias som med sina design studio program skapat numeriska ytmodelleringsverktyg i världs klass. Men som många har sagt här så om man är intresserad av 3d så kan alla av de program som nämts i denna tråd vara värda att lära. Sedan när man kan ett så blir inte steget så långt att lära sig ett annat, 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
cacigge Postad 26 februari 2007 Dela Postad 26 februari 2007 Har endast "sett" Maya men arbetat en del med 3dsmax (till och från i 5 år). Det jag hört folk säga är att 3dsmax är bra för enkla modeller, det är också lätt att lära sig för nybörjaren. Maya är utmärkt för komplexa modeller, dvs. det är "enkelt" att bygga komplicerade saker. Väldigt väldigt förenklat här. Som du kanske förstår röstar jag på 3dsmax =) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.