Gå till innehåll

3dsmax eller Maya ?


Hägglöv

Recommended Posts

jag måste säga maya för att det är dyrast. =)

den frågan som ställs oftast här på forumet är om det är vegas/final cut/premiere/moviemaker/imovie/mspaint/kidpix.som är det bästa redigeringsprogrammet. dom sistnämnda för bild då!

 

för att reletera till sportbilar så kan jag nämna att jag kör hellst porche!

igentligen vill jag ha en bil som är bensinsnål, gör det jag säger åt den att göra, det behöver inte gå fort. bara det blir gjort.

men det är ju ballt o åka dyrt.

 

hoppas du fatta vad jag mena!! =)

kör blender (tror det är gratis).

Länk till kommentar
Share on other sites

jag måste säga maya för att det är dyrast. =)

 

Om det var seriöst menat, så vet du inte vad du pratar om.

 

Valet av program är en smaksak, tanka demoversioner, maya har ju även en rätt fin gratisversion.

Jag tycker dock att du ska köra på blender, gratis och har blivit riktigt kraftfullt.

Länk till kommentar
Share on other sites

I grund och botten fungerar de flesta 3D program lika och således tycker jag inte att det spelar någon större roll vilket program man använder för att lära sig grunderna (dvs, flytta polygoner).

De största skillnaderna ligger i interfacet och där sticker blender ut mest av dom alla.

När man sedan har avancerat, tycker jag att man ska tänka lite på vad det är man vill göra och sedan börja välja.

Vill man jobba med film och effekter så skulle jag nog välja maya. Inte för att de andra programmen inte klarar att göra jobbet utan för att maya är lite av standard i branchen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja som sagts tidigare är Maya lite av standrad i branchen, jag skulle välja det av den orsaken om jag var du.

När jag gick min utbildning använde vi Cinema 4D. Det fungerar utmärkt, mycket hänger ju på användaren och var denna har sina begränsningar.

 

Problemet uppstod när jag sedan blev anställd och det visade sig att företaget använde Maya. Då fick man lära sig gå igen, även om det gick grymt mycket fortare denna gång jämfört med första gången man satte sig framför Cinema4D.

 

Inom spelbranchen är väl 3DsMax standard och enligt min mening ser det ut som Autodesk, som ju äger både 3DsMax och Maya numer, vill få det till att Maya går mot film och 3DsMax mot spel.

 

Min röst läggs på Maya. Det är för övrigt helt fantastikst att jobba i.

 

 

Som ett plus kan man även skaffa Renderman till Maya, Pixars renderare som användes till Cars. Ett nätt summa av 70 000:- går det lös på, men oj så trevligt att arbeta med.

Länk till kommentar
Share on other sites

I vissa fall är det likamed tecken mellan lätt att lära sig och sämre kontroll.

Maya är relativt svårt att lära sig på grund av alla möjligheter att ställa in allt möjligt.

Jag tror också att Mayas Nurbs modellering är det som stuckit ut när de andra programmen har fokuserat på polygonmodellering.

Det ligger i Mayas arv från Alias som med sina design studio program skapat numeriska ytmodelleringsverktyg i världs klass.

 

Men som många har sagt här så om man är intresserad av 3d så kan alla av de program som nämts i denna tråd vara värda att lära. Sedan när man kan ett så blir inte steget så långt att lära sig ett annat,

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har endast "sett" Maya men arbetat en del med 3dsmax (till och från i 5 år).

 

Det jag hört folk säga är att 3dsmax är bra för enkla modeller, det är också lätt att lära sig för nybörjaren.

 

Maya är utmärkt för komplexa modeller, dvs. det är "enkelt" att bygga komplicerade saker.

 

Väldigt väldigt förenklat här.

 

Som du kanske förstår röstar jag på 3dsmax =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...