Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Finns det något litet program som man kan ha för att enkelt räkna ut upplösningar och sånt? Med olika image och pixel aspect ratior osv?

Blir lite jobbigt när jag måste öppna tex photoshop för att slippa räkna ut sådant i huvudet.

Postad
Finns det något litet program som man kan ha för att enkelt räkna ut upplösningar och sånt? Med olika image och pixel aspect ratior osv?

Blir lite jobbigt när jag måste öppna tex photoshop för att slippa räkna ut sådant i huvudet.

Miniräknare? :-)

Postad
Jawo: Jag kanske är lite dum, men jag fattar verkligen inte vad det är du vill att programmet skall göra. Vad menas med att räkna ut upplösningar?

/Jakob

Jag förklarade nog lite dåligt. Men tänkt att man har en film som har upplösningen 640x480 (4:3), och jag vill skala om den filmen så att bredden blir 320, då vill jag att programet automatiskt ska räkna om 480 till 240 och tvärtom.

Eller om jag har ett klipp som är 4:3 men vill ändra till 16:9 och dessutom vill ändra upplösning på.

Jag hoppas att detta är en bättre förklaring.

Postad

Försök att hitta någon som kan skriva ihop ett litet program åt dig i visual basic eller nåt i den stilen. Problemet är ju inte som jag förstår att programmet skall göra något knepigt, utan bara att det skall gå snabbt. Annars funkar ju kalkylatorn bra, eller ett excel-dokument. Det sistnämnda är faktiskt vad jag skulle rekommendera. Gör ett kalkylblad med de relevanta formlerna och låt det ligga på skrivbordet, så har du det bara ett musklick bort.

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...