Gå till innehåll

Manus baserade på låttexter?


Stupider...lika a fox

Recommended Posts

Ja är det någons låtar man ska skriva en film till så är det väl Springsteens. Hans målande berättelser är utmärkta för att hitta inspiration och ideer.

 

Själv har jag funderat på att skriva något baserat på Thunder Road, Darkness on the Edge of Town. Men det är svårt att skriva en trovärdig historia om en man i USA under slutet av 70-talet, början av 80-talet (det är i alla fall så jag skulle vilja lägga upp det) eftersom man inte har den förkunskapen som krävs. Det hade varit lättare om man var Amerikan om man säger så!

 

Nån som förstår vad jag menar eller är det för sent på kvällen för att sitta och spåna om sånt här?

Länk till kommentar
Share on other sites

En väldigt användbar sida är www.letssingit.com där de flesta av världens låttexter finns...

 

Apropå filmer som är baserade på låttexter så kanske Hurricane finns med där..? Bob Dylan sjunger ju om killlen, men jag vet inte om det är en sann historia eller inte. Har inte så stor koll på det.

 

Sen ska även Avril Lavignes simpla låt "Sk8ter boy" göras en filmversion av. Inte speciellt svårt, kliche över hela låten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är klart en bra idé. Mitt första kortfilmsmanus skrev jag baserat på en låt av Tom Waits (eller om det nu var en cover som jag råkar ha i version av Tom Waits...whatever). Lättare att skriva om man har något slags idé i bakhuvudet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...