Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är väl inte så vanligt att filmer är baserade på låtar, men det händer.

Sean Penns regidebut The Indian Runner är löst baserad på en Bruce Springsteen låt.

Posted

Ja är det någons låtar man ska skriva en film till så är det väl Springsteens. Hans målande berättelser är utmärkta för att hitta inspiration och ideer.

Själv har jag funderat på att skriva något baserat på Thunder Road, Darkness on the Edge of Town. Men det är svårt att skriva en trovärdig historia om en man i USA under slutet av 70-talet, början av 80-talet (det är i alla fall så jag skulle vilja lägga upp det) eftersom man inte har den förkunskapen som krävs. Det hade varit lättare om man var Amerikan om man säger så!

Nån som förstår vad jag menar eller är det för sent på kvällen för att sitta och spåna om sånt här?

Posted

En väldigt användbar sida är www.letssingit.com där de flesta av världens låttexter finns...

Apropå filmer som är baserade på låttexter så kanske Hurricane finns med där..? Bob Dylan sjunger ju om killlen, men jag vet inte om det är en sann historia eller inte. Har inte så stor koll på det.

Sen ska även Avril Lavignes simpla låt "Sk8ter boy" göras en filmversion av. Inte speciellt svårt, kliche över hela låten.

• 2 weeks later...
Posted

jag brukar bli väldigt inspirerad av musik, inte alltid texter utan ibland bara musiken. Det funkar verkligen att lyssna på musik för mig i alla fall. Har en bra idé nu som baserar på en låttext, men den är så bra så jag kan inte dela med mig.... =)

Posted

Det är klart en bra idé. Mitt första kortfilmsmanus skrev jag baserat på en låt av Tom Waits (eller om det nu var en cover som jag råkar ha i version av Tom Waits...whatever). Lättare att skriva om man har något slags idé i bakhuvudet...