Pipan Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Har precis formaterat datorn och installerat premiere pro 2. Problemet som jag inte haft innan, är att videofiler hackar när jag spelar upp dem direkt i premiere. Ska jag rendera tar det alldeles för lång tid, även för kortare klipp på ca 10 min. Det är inte bara själva videon som hackar utan även övergångar. Om jag kollar processlistan medans Premiere körs så tar det ca 800 mb av internminnet, kan det verkligen vara rätt? detta vid bara en enda (20 min) xvid-video på timelinen. Har divX och xvid codecs installerade, samt senaste drivrutiner till grafikkortet (ATI AIW 1800XL). windows Xp på en 80gb hdd med 50gb ledigt där jag även sparar projektfilerna. en 500gb spinpoint där videofilerna ligger. 2 gb internminne och amd x2 4200 2.4 ghz processor. det borde ju verkligen inte hacka eller? någon som vet vad man ska göra? Tack. 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Xvid och PPro = Inget bra :( . Har det fungerat bättre tidigare? Vilken projektinställning kör du (matchar inställningen storleken på klippen)? /Max 0 Quote
Pipan Posted February 12, 2007 Author Posted February 12, 2007 nej det måste bero på något anat...även själva markören på timelinen hackar eller flimmrar rättare sagt...den går alltså itne mjukt. och det är samma med dv-video. har sen formateringen endast installerat divx och xvid. är det nåt annats som behövs? eller nån speciell inställning i premiere? för det ser bara illa ut vid uppspelning just i programmet. 0 Quote
gorse Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 När jag är kamratkonsult för kvarterets tonårsgrabbar brukar de nästan alltid "glömt" intallera moderkortets chipset-drivrutiner. När de gör det brukar de få 4xAGP, USB och fungerande firewire, onboard ljud, och säkert massa annat som inte syns enhetshanteraren och som jag inte kommer ihåg i skrivande minut. De brukar se mycket förvånade ut när den omstartande datorn hittar en massa ny hårdvara och vill ha wizzard och drivrutiner för dessa. Kan det vara nått sånt du behöver? 0 Quote
Pipan Posted February 12, 2007 Author Posted February 12, 2007 firewire fungerar fint, likaså nätverk och usb. har alltså installerat MSI's drivrutiner. men viss låter det som nåt sånt problem, men det är alltså bara uppspelning i premiere som felar. har provat att exportera och det ser helt ok ut. 0 Quote
Max_H Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Och det spelar ingen roll om du har en kamera ansluten eller ej? /Max 0 Quote
barnholdt Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 En tanke bara från en som inte arbetar i Ppro... Har du samma format och codec på dina klipp som du har på tidslinan i din sekvens? 0 Quote
Pipan Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Ja det är likadant om jag bara har en enda video importerad. Nu har jag upptäckt att det är precis samma sak på DV-video. Men dock inte alltid. Rebootar jag burken och kör premiere funkar allt bra. Så det uppkommer bara inbland, känns lite som minnesproblem eller någon delad resurs. 0 Quote
Max_H Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 En eller två skärmar? Kan du "ta ett steg tillbaka" i driver version för grafikkortet? Ibland är inte alltid den senaste den bästa... /Max 0 Quote
Pipan Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 vet itne om jag vågar det...har alltid blivit problem när jag gjort det innan. Kan det ha något med openGl eller directX? Har inte installerat någon av dessa. 0 Quote
Recommended Posts