Thelightman Postad 5 februari 2007 Postad 5 februari 2007 Hej Jag letar efter bra sajter på internet där man kan läsa om kända filmersljussättning och den som gjorde ljussättningen. Jag skall göra ett c-projekt på högskolan om detta + mycket annat. Filmer som jag skall använda mig av är: Casablanca, bram stockers dracula, Exorcisten, The shining, Psycho, Kiss me deadly och En djävulsk fälla! Vet ni några bra sajter? Mvh Thelightman 0 Citera
jakethesnake Postad 6 februari 2007 Postad 6 februari 2007 vet inte, men tror att Psycho är film noir, som du kan slå upp. Dracula kan nog också gå under den kategorin. 0 Citera
Thelightman Postad 11 februari 2007 Författare Postad 11 februari 2007 imdb? Ok tack så mycket! Du vet inga andra bra sidor? 0 Citera
Thelightman Postad 11 februari 2007 Författare Postad 11 februari 2007 vet inte, men tror att Psycho är film noir, som du kan slå upp. Dracula kan nog också gå under den kategorin. Tack för svaret! 0 Citera
vedran Postad 11 februari 2007 Postad 11 februari 2007 Det du kommer snubbla över ganska snart i ditt arbete är "Chiaroscuro". En teknink använd av bla. målare som Caravaggio och har i många fall försökt att anpassas på film. Finns vissa som vågar gå så långt att säga att filmer som Gudfadern, Borta med vinden och andra nådde sin framgång delvis med hjälp av denna teknik. Personligen tycker jag att det är den vackraste av ljussättnings teknikerna. 0 Citera
High1ander Postad 14 februari 2007 Postad 14 februari 2007 Det du kommer snubbla över ganska snart i ditt arbete är "Chiaroscuro". En teknink använd av bla. målare som Caravaggio och har i många fall försökt att anpassas på film. Finns vissa som vågar gå så långt att säga att filmer som Gudfadern, Borta med vinden och andra nådde sin framgång delvis med hjälp av denna teknik. Personligen tycker jag att det är den vackraste av ljussättnings teknikerna. Som min cinematographyl'a'rare sager, "contrast is good, contrast is your friend". vet inte, men tror att Psycho är film noir, som du kan slå upp. Dracula kan nog också gå under den kategorin. Casablanca e ganska film noir i sin ljussattning ocksa. Fast det kanns fel att anvanda Film Noir bara for att beskriva ljus, isf e det battre med att saga "low key lighting". 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.