Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som topic lyder; Vilka ingår? Det står att "alla" (pp,ae,ps,is mm) ingår i Premium-versionen, men inte vilka som ingår i studentutgåvan. En fråga till, är det någon skillnad på tex. Premiere i studentutg. jämfört med vanliga?

Man måste ju passa på medans man får 19000:- rabatt :D

Posted

Enligt utbildningsansvarige på Adobe så ska det inte skilja någonting alls. Du får inga tryckta manualer och du får (åtminstone enligt Adobes sett att se det) inte använda den för kommersiellt bruk.

Och du får vid köpet inget serienummer, detta levereras i "efterhand" vid registrering.

/Max

Posted
Du får inga tryckta manualer och du får (åtminstone enligt Adobes sett att se det) inte använda den för kommersiellt bruk.

Då är vi där igen. Enligt tidigare inlägg fick man använda studielicenser kommersiellt. Adobe är kryptiska men marknadsledande. Adobe lämnar över till den enskilde och moralen. Köpa eller inte köpa. Kommersiellt bruk eller inte (kryptiskt värre) Inga manualer? När inträffar kommersiellt bruk?

/nils

Posted

Två versioner:

Education Edition: EXAKT samma box som den kommersiella "vanliga" lådan med alla manualer osv. Får användas precis som du vill, till vilket syfte som helst. Men som student är du berättigad ett bättre pris. Kan uppgraderas precis som vanligt när nya produkter kommer - det finns dock ingen uppgradering till en nyare studentversion. Ca 70% rabatt.

Student Edition: Du köper media utan serienummer som du senare registrerar och får ett serienummer - manualer endast genom att trycka F1. Får endast användas i inlärningssyfte. (Vad som gäller om exempelvis skolan du går på gör ett kommersiellt jobb har jag ingen aning om... ;) ). Kan uppgraderas precis som vanligt när nya produkter kommer - det finns dock ingen uppgradering till en nyare studentversion. Ca 80% rabatt.

Sen går det (som tidigare) att diskutera vad som är kommersiellt och inte, men det är så juristerna i USA har lagt upp det. Om det sen är användbart i sverige eller ej törs jag inte svara på.

/Max

Posted
Två versioner:

Sen går det (som tidigare) att diskutera vad som är kommersiellt och inte, men det är så juristerna i USA har lagt upp det. Om det sen är användbart i sverige eller ej törs jag inte svara på.

/Max

Jag förstår inte det här med kommersiellt och inte... Om jag klipper en film i Windows Media Maker eller Adobe Premier, det är ju ingen som vet vilket program jag klipper min film i finns ju en stor marknad av olika redigerings program så hur ska Adobe's jurister kunna veta om jag använder min student utgåva i kommersiellt bruk?

Posted
hur ska Adobe's jurister kunna veta om jag använder min student utgåva i kommersiellt bruk?

Vet du inte om den überhemliga-ultra-vattenstämpeln som...näää...

Det är väl det som kallas "Det moraliska problemet". Det är mao upp till var och en att besluta.

/Max

• 11 months later...
Posted

Här kommer jag med dammvippan och dammar av en gammal tråd. Detta läste jag idag på Adobes hemsida angående studentlicensen:

"Får studerandeversionerna användas även för kommersiella ändamål?

Nej, studerandeversionerna är endast avsedda för icke-kommersiella ändamål."

Jag blir inte klok på det där. Vad är kommersiella ändamål? Får man använda programmen till vad man vill så länge man inte tjänar pengar på sina alster? Ponera att jag skulle köpa studentlicensen på hela kalaset och använda det för att göra arbetsprover som jag vill använda för att marknadsföra mig själv. Det är ju inga pengar inblandade men jag använder ändå programmen på ett affärsmässigt och vinstinriktat sätt för att göra reklam för mig själv. Räknas det som ett kommersiellt ändamål?

Posted

Kollar... men jag har svårt att tänka mig att någon jurist på Adobe skulle bli arg för att du producerar en film eventuellt kan leda till potentiell framtida inkomst.

Vad som händer om man gör en film på skoj (för att lära sig) och sedan råkar få sålt den för en massa cash vet jag inte heller.... :)

/Max

Posted

Säljer man en "adobe-tillverkad" film för pengar så räknas det väl svart på vitt som kommersiellt ändamål när man än bestämmer sig för att sälja den, vare sig det är nu eller senare. Då gäller det ju ändå själva alstret. Men frågan är vad som bakas in i ordet "ändamål".

I fallet med arbetsprover så blir ju den potentiella framtida inkomsten väldigt väldigt indirekt kopplad till alstret. Pengarna man då tjänar i framtiden tjänar man väl på de framtida arbeten man gör, inte på arbetsprovet, och då gör man det säkert dessutom med kommersiella versioner av Adobes produkter.

Jag tänkte på studenter som kanske pluggar en mediautbildning. Syftet med sånna utbildningar är väl i stort sett att man ska få något gjort som man kan visa för potentiella arbetsgivare efter studietiden... hoppas jag. Då vore det ju dumt om man inte skulle få göra det med en studentversion av programmen. Det är kanske en fråga som ska riktas till Adobe. En definition av kommersiellt ändamål skulle vara på sin plats.

EDIT: Jag skickade precis iväg ett mejl till den svenska supporten. Jag förväntar mig ärligt talat inte något svar men det är värt ett försök. :)

Posted

Av ngn outgrundlig anledning råkar jag veta att Adobe för tillfället inte har ngn ansvarig för studentlicenserna i norden, så svaret kan dröja...

Men jag ska kolla så fort jag hittar ngn som kan svara.

/Max

Posted

Jag tycker/hoppas/gissar att skillnaden ligger väl i hur du köper licensen.

Har du F-skatt och gör ett avdrag så är det solklart kommersielt bruk.

Betalat du moms så per definition har du köpt varan som privatperson och den omfattas av konsumentköplagen.

Det som kommer ut i andra änden är skaparen "verk" måste Adobe bevisa uppsåt för att kunna kräva dig på något som helst "extra". Tex du filmar din polare som gör något med sin BMX och lägger upp det på youtube. Tre dagar senare ringer BBC och vill köpa din film. (troligt, nää).

Men då kan ju du å andra sidan skicka in ett tillägg till skattemyndigheten om avdrag...

Sedan får vi ju i sverige sälja "biprodukter" av hobbyverksamhet för upp till 4000 kr / år uttan att behöva betala skatt/sociala avgifter. (Summan kan ha ändrats).

/KN

Posted

Nu får man ju förvisso bara köpa licenserna om man har CSN-kort (studentbox), med student edition är det ännu tuffare så tillvida att "rektor" måste skriva på om jag minns rätt.

Men skillnaderna är ju:

- Student edition: Inget kommersiellt bruk.

- Student box: Gör vad du vill med den...

Men visst, det går ju att fuska ändå.

/Max

Posted

För att man ska kunna fuska så måste man ju faktist vara tydlig med reglerna.

Adobe har ett sätt att förbjuda allt och ge användarna ångest.

Vad är egentligen kommersielt bruk? altså den definitionen som en håller rättsligt. Inget installations, klicka accept, junk.

För att användningen ska gälla rättsligt för en konsument så ska det faktiskt framgå TYDLIGT vid köp av produkten. Det räcker inte att det såt på en lapp i lådan eller att det står vid installation.

Då har man som kunsument rätt att häva köpet.

Förmodligen står det ju exakt samma i Tex Premiere elements fast ingen någonsin har orkat läsa...

Fast den lådan man fick med CS3 Produktin Premium fick till och med mig att bli lite lycklig, om än bara för en liten stund. Första installationen bled på japanska eftersom det var defult language trots att anstallationen var på svenska. Jag det låg en lapp i låda om detta, fast UNDER manuallerna...

/KN

Posted
För att man ska kunna fuska så måste man ju faktist vara tydlig med reglerna.

Adobe har ett sätt att förbjuda allt och ge användarna ångest.

Vad är egentligen kommersielt bruk? altså den definitionen som en håller rättsligt. Inget installations, klicka accept, junk.

För att användningen ska gälla rättsligt för en konsument så ska det faktiskt framgå TYDLIGT vid köp av produkten. Det räcker inte att det såt på en lapp i lådan eller att det står vid installation.

Då har man som kunsument rätt att häva köpet.

Förmodligen står det ju exakt samma i Tex Premiere elements fast ingen någonsin har orkat läsa...

Fast den lådan man fick med CS3 Produktin Premium fick till och med mig att bli lite lycklig, om än bara för en liten stund. Första installationen bled på japanska eftersom det var defult language trots att anstallationen var på svenska. Jag det låg en lapp i låda om detta, fast UNDER manuallerna...

/KN

Agreed... jag skulle kunna sträcka mig till att de flesta mjukvarutillverkare vill ge sina användare ångest.

Och det där med japanska... det är den första jag läser om här som "missat" det. Hade förväntat mig att typ häften av alla skulle missa det eftersom man bara ser en massa j*kla fyrkanter om man inte har japanska tecken igång.

J*kligt trist bugg (eller vad man ska kalla det)...

/Max

Posted

Det här är ju ingenting Adobe på nåt sätt är ensamma om. OM studentlicenserna skulle gå att köpas av vem som helst och användas för vilket bruk som helst - vad skulle då poängen med att köpa en full licens vara? Vem skulle pröjsa fullt pris om dom hade det fria valet?

Det är ju tvärtom så att Adobe är hyggliga som erbjuder dom här kraftfulla programmen till kraftiga rabatter för studenter - med någonslags juridisk vädjan om att inte använda licenserna för att producera proffsproduktioner på löpande band.

Jag har inga problem med att förstå Adobe i det här fallet.

Posted
Det är ju tvärtom så att Adobe är hyggliga som erbjuder dom här kraftfulla programmen till kraftiga rabatter för studenter - med någonslags juridisk vädjan om att inte använda licenserna för att producera proffsproduktioner på löpande band.
Just därför tycker jag att det är viktigt att de är tydliga med licensvilkoren så att de som vill respektera dem faktiskt kan göra det. Om de inte vill se proffsproduktioner på löpande band som resultat av studentversionerna så får de gärna skriva det.

Om jag ägde studentversionerna och använde dem i lärande syfte skulle jag antagligen förr eller senare bli nöjd med något alster och vilja visa det för vänner och bekanta. Kanske lägga upp den på nätet för allmänheten också. Är detta ett brott mot avtalet? Enligt min definition av "kommersiellt ändamål" är det inte det eftersom det inte utbyts varken pengar, tjänster eller produkter, men man vet ju aldrig vad Adobes definition är. Om jag sedan råkar visa samma alster för någon som skulle kunna tänkas ge mig pengar för att i framtiden göra andra arbeten med kommersiella versioner, har jag då gjort något som bryter mot avtalet?

Posted
Och det där med japanska... det är den första jag läser om här som "missat" det. Hade förväntat mig att typ häften av alla skulle missa det eftersom man bara ser en massa j*kla fyrkanter om man inte har japanska tecken igång.

J*kligt trist bugg (eller vad man ska kalla det)...

/Max

Jag kanske är den enda som har köpt en licens...

Anlednngen att jag missade det var att jag bara skule installera flash och hade fullt upp att klicka bort allt det andra. Längst upp låg en liten dropdown med två japanska tecken som jag inte såg. Det var sent och jag skulle bra starta installationen och sen iväg och plåta bandy. Fel av mig men jag tycker att engelska kanske borde vara defult...

/KN

Posted

Jag kan till och med sträcka mig till att man inte borde kunna gå vidare utan att göra ett aktivt val. Det skumma är att det inte händer på alla datorer och operativ...

/Max

Posted

Jag har inga problem med att förstå Adobe i det här fallet.

Vad har hänt med den kapitalistiska världen, har de helt plötsligt börjat göra saker för att vara hyggliga =) Nja jag tror snarare att de säljer programmen billigt för egen vinnings skull. Studenter kommer inte alltid vara studenter. Tanken är väll att studenterna skall lära sig Adobes program sen fortsätter de med deras produkter även som professionella.

Oavsett varför är det jävligt bra för oss och jag ska köpa Premiere något jag inte skulle utan studentrabbaten.

Posted

Jag har fått svar på mitt mejl:

Med att du får inte använda det i commericiellt bruk menas att efter du har köpt den, du kan inte sälja den vidare, och du kan inte använda den efter du har slutat att använda den i Utbildnings syfte.
Ska jag vara ärlig så gav svaret inte någon ny information. Och vad menas med att jag inte får använda den när jag har slutat använda den i utbildningssyfte? På hemsidan står det klart och tydligt raka motsatsen:

Får jag fortsätta använda studerandeversionen när jag har avslutat studierna?

Ja, men bara för icke-kommersiella ändamål.