Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Hur gör man för att få publiken att komma ihåg karaktärernas namn? I typ nio av tio filmer minns man inte ett enda namn en halvtimme efter att filmen är slut, och förmodligen kan man inte ens säga vad karaktärerna heter medan man faktiskt kollar på filmen.

Hur gör man för att undvika detta? Repeterar man namnet femtielva ggr för att nöta in det? Eller handlar det bara om att hitta kul/udda namn som sticker ut lite och som kan kroka sig fast i minnet?

Postad

kan ju pröva med att köra med namn som ser ut att passa på respektive personer. tex, en actionhjälte heter ju kanske inte tobias. dödgrävaren heter inte sofia!?

tror du fattar vart jag vill komma.

Postad

Fast nästan tvärt om va? Namnet Sofia minns man nog bättre om det sitter på det stora ruskiga halvruttna monstret, än om det sitter på en lite hopprepshoppande skolflicka?

Postad

Att inte ha för många karaktärer är väl ett bra sätt.

Sen tycker väl inte jag att det är så jäkla svårt att komma ihåg namn. Det skulle väl vara i fantasyäventyr eller i andra filmer med karaktärer som har extremt ovanliga och krångliga namn.

Postad

bra tips är att välja namn som skiljer sig från varandra. till exempel kan man undvika att ha två namn som börjar på samma bokstav, eller har liknande vokalkombinationer eller rimmar på varann.

en annan grej man kan göra är att ge en karaktär ett smeknamn eller öknamn om det är viktigt att man kommer ihåg just den karaktärens namn. vilka två namn är det man kommer ihåg ifrån American Pie? Stifler och Sherminator.

Postad

Jag hade svårt att komma ihåg alla karaktärers namn i The Departed.

Troligen för att dom såg ungefär likadana ut och hette nåt ordinärt.

Så jag tror som ovanstående skribent att smeknamn funkar bra, eller ovanliga.

Postad

Har ni tänkt på att i TV-serier minns man nästan alltid vad karaktärerna heter? Alla vet vem Jack Bauer, Kommisarie Barnaby, Dana Scully och Fox Mulder, George Costanza, Stig Helmer, Tony Soprano (oj vad många män det blev, förlåt för det) m fl är! Är det bara för att man hinner inleda en "relation" med karaktärerna och får höra namnen så många ggr?

Det kanske gäller att kroka fast namnet med ngn klurig replik kring det? Nåt kul skämt, att alla hör fel på namnet på samma sätt och att karaktären tvingas upprepa det, eller nåt liknande?

EDIT: Oj! Stig Helmer är ju inte från en TV-serie... där skjöt jag visst min egen teori i foten.

Postad

Bra fråga. Jag inbillar mej att det kan ge en mer personlig relation till karaktären? Kanske att man kan få ihop en tydligare bild av någon som har ett namn istället för att vara "han den polisen i filmen... som spelades av... vad heter han... du vet..."

Eller så har jag för mycket poplåts-tänk, där man jobbar mycket med hookar... Sakerna ska fastna. Man kan iofs inte gå och nynna på en film men något liknande är det väl att tänka på den, fundera kring den, tänka på karaktärerna osv.

Postad

Jag tror inte att det ligger till på det viset, om jag skall vara ärlig. Man kan ha en nog så god relation till en karaktär utan att känna till något namn. Se lite spagettivästern med Clintan om du inte tror mig. Han var ju "the man with no name".

Att hålla på och vara övertydlig med namn genom upprepningar etc tror jag bara blir konstlat och onaturligt. Verkligen inget jag rekommenderar. Gör karaktärerna levande så stannar de i publikens huvuden, med eller utan namn.

/Jakob

Postad

Precis, jag tror inte heller namnet är så värst viktigt. Jag är usel på namn, och brukar inte veta vad huvudpersonen heter i filmer jag ser, och oftast är det inget problem att hänga med ändå. Problem blir det främst i filmer med många karaktärer där karaktärerna pratar om varandra. Det handlar oftast om deckare. The Departed är ett exempel på en film som är riktigt jobbig om man är dålig på namn, av de skäl som Lasse_Laser nämner. Ett sätt att lösa det är att inte skriva manuset så att publiken förväntas hålla reda på namn över huvud taget, utan berätta med bilder istället.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...