palle Postad 14 april 2004 Postad 14 april 2004 Tjena, har en Canon XM-2 å har kört med movie mode: frames. Detta innebär ju att kameran lagrar 25 bilder i sekunden iisällte för 50fält vilket ger en bättre bild. Men i redigeringen sedan kan man göra klippet progressivt med "de-interlace"(fcp4) Undrar om de e bäst att köra progressiv i kameran eller i redigeringen eller båa... tack på förhand! 0 Citera
Poppe Postad 9 juni 2004 Postad 9 juni 2004 Du borde filma i fält för xm2:an har inte "riktig" progressiv slutare. Du ska även köra lower field first i redigeringen annars blir det fältfel om du ska visa det på TV. Deinterlace används väl mäst vid ex vis webfilm? 0 Citera
Monochromic Postad 16 juni 2004 Postad 16 juni 2004 Hej, vad har Canon XM-2 för sorts progressiv slutare om den inte har en "riktig" då ? Vad är det för nackdelar med att köra frameläget på xm-2'an ? 0 Citera
Ronnie Postad 23 juni 2004 Postad 23 juni 2004 Här finns en beskrivning på hur det fungerar: http://www.adamwilt.com/DV-FAQ-etc.html#filmlook. Här här stycket som förklara hur XM-2:s Frame Mode fungerar: "These cameras get their "proscan" images not by truly perfoming progressive readout on the chips, but rather by offsetting the green CCD's read timing by one scanline during readout -- vertical pixel-shift, if you will. In essence, an even field from R & B CCDs is blended with an odd field from the G CCD, giving you a frame that has the scanlines for both fields captured at the same instant in time. This gives a definite improvement over mere field-doubled "frames", but it's not as sharp vertically as true proscan." (citerat från sidan jag länka till ovan). Kort och gott: Kameran gör ett elektronisk efterarbete för att simulera en progressiv bild. 0 Citera
ProZ Postad 23 juni 2004 Postad 23 juni 2004 Det var ju ingen höjdare.. kan man väll lika gärna göra det i redigeringen? 0 Citera
Tor nilsson Postad 8 april 2006 Postad 8 april 2006 Så om jag ska spela in min video och vill få den så "filmisk" som möjligt med min XM-1, ska jag ha den på frame-mode eller normal-mode?! 0 Citera
Ronnie Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 [citat=Tor nilsson]Så om jag ska spela in min video och vill få den så "filmisk" som möjligt med min XM-1, ska jag ha den på frame-mode eller normal-mode?![/citat] Det där är mest personligt. Själv är jag inte så förtjust i frame-mode looken, men vissa svär vid den. Gör lite olika tester och se vilket du gillar mest. 0 Citera
jmy Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 Jag använder nästan bara framemode men jag filmar nästan bara för webb. Tror jag läst att det ger ca 1.5ggr bättre upplösning. Det finns program som gör deinterlace-jobbet något bättre än kamerans inbyggda men det tar ganska lång tid. Största fördelen för mig är att slippa att göra det i efterhand. Det går även att göra om dem till interlaced om du skall visa det på tv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.