Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är inne på att köpa en kamera för att filma skateboard. Står mellan följande val. En begagnad Panasonic NV-GS120 för runt 3000kr eller en ny Panasonic GS500. Kommer förmodligen använda någon form av fisheyelins och filma både ute och i inomhushallar nu när det är vinter.

Såg att GS500 har gått ner en del i pris, får den för runt 9000kr, men det skiljer ju endå en hel del i pris.

Sen har ju GS120 inte äkta 16:9. frågan är hur viktigt det är egentligen?

Eller bör jag satsa på en helt annan kamera? Brukar man använda 16:9 vid actionsport?

Har även planer på att filma en musikvideo, då kan det ju vara trevligt. Vet att GS120 har cinemaläge, kanske inte mycket att hurra för?

Vad tror ni som kan?

Posted

jag rekomenderar såklart 16:9 formatet, eftersom dom flesta nya tv'n kör det formatet. I min trolleri låda ingår även en Panasonic NV-GS17 vilket är i minsta laget. Den kör inte äkta 16:9 , och när jag redigerar det i Premiere Pro får jag förstås importera det som ett 4:3 filmprojekt och så är det svart ovan och undertill. Vilket förstås låter hemskt, men det ser inte så tokigt ut när man ser det färdigt. Visst det kan vara lite jobbigt sen i After Effects eftersom den kör efekterna där det svarta är med. Men eftersom du skall köra skateboard filmer så kommer nog inte det att hända. Jag hade köpt GS120'an och köpt en lite dyrare fisheye lins.

Posted

Såg även att gs120 saknar optiskt bildstabilisering, dett kanske jag kommer sakna vid skatefilmer. Blir ju mycket att man åker med, och svårt att få stadiga bilder. Sällan man kör med stativ liksom. Finns det några andra alternativ tycker ni? Behöver inte vara Panasonic...

Posted
Finns inget som ersätter ett stativ... Optiskt bildstabilisering gör inte så märkbar skildnad. Inget som man kan förvänta underverk av.

Fast svårt att få bra vinklar och åkningar med stativ, kanske kunde vara värt det? Men vad tror ni om gs120 då? Klarar jag mig med 4:3?

Blir tokig på alla kameror som finns :)

Posted

Hej

Min första DV kamera var en GS120 och det är en mycket bra kamera.

Den är så bra att jag har behållt den.

Det är sant att den inte har äkta 16:9 men den har ett fusk 16:9 läge som heter SLIM och det blir faktiskt riktigt bra.

Jag gjorde ett "pröve" med den kameran för ett tag sedan och blev glatt överraskad.

Jag importerade klippen i FCP som ett 16:9 projekt och det såg VÄLDIGT bra ut

Efter att jag hade köpt Gs 120 så köpte jag GS400 som jag har nu tills jag skaffar mig en HDV kamera.

Skillnaden mellan dom är inte så stor, speciellt om du filmar dagtid och skulle solen dessutom vara uppe så blir bilden lysande.

Kort och gott: Köp du en GS120 du kommer inte att bli besviken !!!

Lycka till med kamera köpet

Posted

Du kan få köpa min Canon XM-1:a har en vidvinkel lins till den som ingår har ett helt kitt.

om intresse finns så kontakta mig på

eartha.c@gmail.com

har kartong och allt

kommer att lägga ut den på annons på onsdag 5 februari alltså

Posted

Lutar åt en begagnad 250 eller en ny 500, läser lite om dom båda på Cyberphoto, där menar dom att det enda som skiljer 400 och 250 år är citat:

"Det som skiljer dessa modeller åt är att GS250 är mindre till formatet, har en mindre LCD-skärm, samt saknar manuell ljudinställning."

Läste sedan en del om 250 på http://www.pana3ccduser.com/

Där hävdar i princip alla att 400 är grymt överlägsen alla andra panasonic 3CCD kameror. Läste även att 250 inte har samma teknik för 16:9 som till exempel 500 och 400. Måste säga att jag inte blir klok på detta.

Borde man inte lita på Cyberphoto, fast borde ju vara "användarna" man ska lyssna på...

Posted

Är fortfarande nyfiken angående 16:9 och actionfilm typ skateboard, snowboard osv. Har en hel del av denna typen filmer, men få är filmade i just 16:9. Vad finns det för fördelar/nackdelar? Eller handlar det bara om vilken TV man ska visa det på? Själv har jag ju en gammal 28" 4:3 men mycket av materialet kommer ju hamna på internet. Många går ju även här över till widescreenskärmar vid skrivbordet. Vad tror ni?

Med tanke på att jag kanske köper en gs120 som verkar en helt ok kamera... kommer jag sakna widescreen. Och är "fusk" widescreen något överväga?

Posted

Jag har en 120 och är nöjd med den.

Använder mest till att filma fallskärm, men där funkar den ok.

Vad jag saknar är Lanc som jag hade på Sony'n och A/V in för att kunna använda microkamera.

\\Sky

Posted

Med tanke på att jag kanske köper en gs120 som verkar en helt ok kamera... kommer jag sakna widescreen. Och är "fusk" widescreen något överväga?

Det kan bara du själv svara på, men som jag sa så är SLIM mode helt OK.

Om du skaffar den så kan du ju prova själv vilket som du tycker är bäst

Posted
Det kan bara du själv svara på, men som jag sa så är SLIM mode helt OK.

Om du skaffar den så kan du ju prova själv vilket som du tycker är bäst

Jo fast lite därför jag frågar :) Så jag slipper lägga ut 4000kr och bli besviken. Du har inget material filmat så man kan få se ett klipp?

Posted

Nej jag har inget för tillfället, men allvarligt talat du sa att kameran kostade 3000 och för dessa pengar kan du inte få någon bättre kamera.

Om du blir besviken så ska du inte skylla på kameran, vad begär du för 3000 kr?

Det är du och ingen annan som ska besluta vilken kamera du ska köpa och som sagt för 3000 så är underlaget lite begränsat.

Posted
Nej jag har inget för tillfället, men allvarligt talat du sa att kameran kostade 3000 och för dessa pengar kan du inte få någon bättre kamera.

Om du blir besviken så ska du inte skylla på kameran, vad begär du för 3000 kr?

Det är du och ingen annan som ska besluta vilken kamera du ska köpa och som sagt för 3000 så är underlaget lite begränsat.

Inte budgeten som spricker vid 3000kr, men taket ligger kanske vid 6000kr Försöker bara skaffa mig så mycket kött på benen som möjligt innan jag köper. Saken är den att den kameran jag hade innan var en nv nv ds30 så det är väl vad jag kommer jämföra med för min egen del...

• 2 weeks later...
Posted

När det gäller Fisheye så finns det en hel del att välja på, kan rekomendera en Raynox HD-3031 Fisheye 0,3x. Den kostar 1165kr på Scandinavian Photo, den har en filter diameter på 37mm så du behöver inte någon stepring. Men ifall du vill få ut mer fisheye effekt så kan du alltid köpa till en stepring för några kronor. Jag finner det onödigt att köpa något mer avancerat till en gs180, jag tror att den kommer passa perfekt till en gs180

Länk till fisheyen: http://www.scandinavianphoto.com/product/item.aspx?iID=1562509

Posted
Är fortfarande nyfiken angående 16:9 och actionfilm typ skateboard, snowboard osv. Har en hel del av denna typen filmer, men få är filmade i just 16:9. Vad finns det för fördelar/nackdelar?

Ofta handlar det om att filma vertikala saker typ dropps, stepdowns, stepups, trappor, handrails osv.. du förlorar höjd i sexton-nie.

Personligen tycker jag "små" saker som skateplatåer och rails blir bättre i 4:3 och större saker(+allt annat), typ 25m gaps blir bättre i 16:9.

(Nu utgår jag iofs från en dataskärm som pallar båda formaten, 4:3 på widescreentv blir man mörkrädd av.) /P

Posted

Jag har filmat en hel del både skateboard och snowboard de senaste 10 åren och det bästa du kan ha är nog en kamera med riktigt bra fisheye, räkna med om kameran kostar 9000 får du pynta 2-3000:- för en vettit fisheye (33-37mm) Och ska du kitta en billig bra kamera så köp för sjutton en begangnad canon xm2, den har alla kontroller på handtaget samt ATT den har ett handtag, sjukt bra att ha! (Tro mig varit utan stor del av tiden genom åren och det finns inga substitut för ett handtag, om du inte kör helmet cam då måste du ha en liten upprätt typ Sonys PC serie eller extern penkamera)

Posted

Headcam är fan kult xD, men skulle endå inte rekomendera det med tanke på att det kommer guppa alldeles för mycket när du tar fart då du ska filma lines. Canon XM2 är en grymt bra kamera dock krävs det lite kunnighet för att få in ljudinställningarna. Ifall du ska ha semi-pro kamera och inte har överdrivet mycket pengar skulle jag sattsat på en XM2 eller VX2000 eller 2100

• 7 months later...
Posted

Blev aldrig någon kamera senast, har för mig att det var tandläkaren som satte stopp för det. Ny är det nya tag :) Flyttat till Barcelona och måste ha en videokamera för att filma skate nu. Fått tag i en GS250 för runt 4000kr, snabb fråga är den värd detta. Såg att många tipsade om en Raynox 3031, antar att det är 3032 som gäller nu då jag inte hittade den andra.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562509

Såg att ni skrev att handtag är att föredra, tyvärr verkar ju dessa kameror alltid gå på 10 000kr.

Notera att jag inte vill ha några svarta kanter i mina filmer, kommer det funka med denna linsen?

Behöver jag tänka på något särskilt när jag använder mig av fisheye beroende på 4:3 eller 16:9 och hur funkar det att blanda format, kommer förmodligen bli en del äldre klipp i 4:3 medans det nya blir i 16:9. Vet inte om jag sett detta, men ser det inte grymt B ut att helt plötsligt klippa in ett annat format i en film?

Posted
Finns inget som ersätter ett stativ... Optiskt bildstabilisering gör inte så märkbar skildnad. Inget som man kan förvänta underverk av.

Optisk bildstabilisering GÖR märkbar skillnad, det hänger också på optik till optik.

Posted

Där hävdar i princip alla att 400 är grymt överlägsen alla andra panasonic 3CCD kameror. Läste även att 250 inte har samma teknik för 16:9 som till exempel 500 och 400. Måste säga att jag inte blir klok på detta.

på...

400an har bara mer inställningar och fler anslutningar. Annars samma otik och sensorer som 500an.

Posted

Behöver jag tänka på något särskilt när jag använder mig av fisheye beroende på 4:3 eller 16:9 och hur funkar det att blanda format, kommer förmodligen bli en del äldre klipp i 4:3 medans det nya blir i 16:9. Vet inte om jag sett detta, men ser det inte grymt B ut att helt plötsligt klippa in ett annat format i en film?

svar ja, finns inget värre än när det är blandat.

därför filmar man hela filmen med samma format, eller så får du croppa 4:3 klippen så dom blir 19:9 om det går att göra de så de ser bra ut vet ja inte.

jag gör inte egna skateboardfilmer utan skickar enstaka klipp till folk som gör filmer och jag filmar alltid 4:3 eftersom dom flesta använder det och skulle jag skicka in 16:9 klipp skulle de bara bli problem,

sen dom som kollar skate/snow osv filmade med 4:3 på widescreen-tv (16:9) kan ju lägga av med det. man får helt enkelt ändra inställningen i tvn så de blir 4:3,,

antingen det eller så kan man ju lika gärna se filmen med förstoringsglas nära ögat och tvn på långt håll,. för de blir ungefär lika fel båda delarna...

Posted

Ok tack för alla bra svar, åter till kameran! Är 390euro, typ 3800kr, rimligt pris för en gs250 i bra skick? Är det värt att köpa en gs300 iställer för ungefär samma pris?

Lyckades pruta ner den till 3500kr

Funderar även på vilken av dessa ni rekommenderar http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6273758 till denna kamera. Vill ha fet vidvinkel, men bilden ska inte var rund och absolut inga svarta kanter! Tacksam för svar då det förmodligen blir inköp innan helgen!