Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var och skulle köpa den idag, men spanjorer verkar inte vara så pålitliga, killen var inte hemma och någon annan svarade i hans mobil. jag har kikat lite extra på http://www.bhfotovideo.com nu när dollarn står så lågt. Ser att man får en Canon HV20 för under 6000kr och en GS-500 för runt 4700kr. Känns omotiverat att köpa en begagnad kamera som är två år gammal för 3500kr då.

Har tyvärr ingen koll alls på hur regler för tull och moms är i Spanien :(

Någon som vet?

Postad

Det gäller väl samma regler för hela EU. Dvs att du ska betala lokal moms där du bor. Moms på varan och på frakten.

Tänk bara på att beställa en PAL version och inte en NTSC som är det amerikanska videosystemet.

Har beställt från dem och ibland kommer paketen utan att man får betala tull.

/KN

Postad
svar ja, finns inget värre än när det är blandat.

därför filmar man hela filmen med samma format, eller så får du croppa 4:3 klippen så dom blir 19:9 om det går att göra de så de ser bra ut vet ja inte.

jag gör inte egna skateboardfilmer utan skickar enstaka klipp till folk som gör filmer och jag filmar alltid 4:3 eftersom dom flesta använder det och skulle jag skicka in 16:9 klipp skulle de bara bli problem,

sen dom som kollar skate/snow osv filmade med 4:3 på widescreen-tv (16:9) kan ju lägga av med det. man får helt enkelt ändra inställningen i tvn så de blir 4:3,,

antingen det eller så kan man ju lika gärna se filmen med förstoringsglas nära ögat och tvn på långt håll,. för de blir ungefär lika fel båda delarna...

Hej. Jag filmar mkt wakeboard och det blir en mkt snyggare bild kvallité när man filmar i 16:9

Jag filmade alltid 4:3 förut men när jag skaffade ny kamera så märkte jag att det ser oftast proffsigare ut med 16:9

Men eftersom jag har både 16:9 och 4:3 så ser det oproffsigt ut att blanda klippen i samma project. Därför öppnar jag alltid ett nytt project i 16:9 och de klipp som är 4:3 ändrar jag storleken på klippet på min timeline. Det gör jag i premiere!!!

Postad

Äntligen har jag lagt mina händer på en DV-kamera. Blev en NV-GS250 för 3500kr samt ett Kenko fisheye 0.43. Riktigt nöjd hitills, är det bra ljus så blir klippen över förväntan, men man märker att det behövs ljus. Alltså detta angående format, kommer förmodligen köra 4:3 då det verkar bättre för just skate. Tack för alla bra svar!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...