Java ex Machina Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Men vilka filmer tycker ni är bättre de övernaturliga eller de vanliga? Personligen gillar jag övernaturliga mer. Motivera varför ni tycker det:) Det beror lite på hur det är utfört. Psycho är ju ett toppenexempel på hur skräck går att skapa utan övernaturliga element. Samtidigt har jag en förkärlek för historier i allmänhet med övernaturligt, just för att man kan behandla mycket svårare ämnen och teman mycket lättare om man använder det övernaturliga som metafor för nåt annat. 0 Citera
sundsta Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Det du behöver är väl en vass story till att börja med sen bör du ha bra skådespelare med bra menar jag inte nödvändigtvist kända utan mer personer som gått teaterlinje eller typ kan agera instinktift dvs kan improvisera själva som du tittar på the shining jack nicholson är förövrigt bra men man ser nästan skräcken i ögonen på hon som spelar hans fru. det är mycket viktigt med belysning okså o en bra kamera annars blir det ju ingen film då.... 0 Citera
Simon W Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Det du behöver är väl en vass story till att börja med sen bör du ha bra skådespelare med bra menar jag inte nödvändigtvist kända utan mer personer som gått teaterlinje eller typ kan agera instinktift dvs kan improvisera själva som du tittar på the shining jack nicholson är förövrigt bra men man ser nästan skräcken i ögonen på hon som spelar hans fru. .... Hörrudu det DÄR var en lång mening! För övrigt var Shelley Duvall (hon som spelar frun) totalt utstressad eftersom hon sattes under enorm press av Stanley Kubrick. Därav det övertygande spelet. 0 Citera
Simon W Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 En bra rysare? Bra rysare finns i alla rysarsubgenrer, så det är svårt att säga vad som specifikt utmärker en bra rysare. Det är ju bara att studera de bra filmerna inom de olika rysartyperna och inspireras. Svag huvudkaraktär/övermäktig motståndare är väl alltid gångbart. Sen är det bara att applicera detta i valfritt sammanhang. Flicka som inte kan bli fri från sin döda tvillingsyster, ser henne i speglar... Jägare skjuter en tidigare okänd art av varg/vildsvin, artfränderna sluter upp... Labil kvinna på blodbank gör privata uttag till sin mystiskt sjuke son (som självklart är helt frisk)... Där har du några uppslag. Sen är det bara att skaffa stålar, trovärdiga skådisar (som sagts), schysst kamera, och till sist slita blod, svett och tårar för att få ihop allt. 0 Citera
Knodel Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Stephen Geoffries. :D Nee, men det ska vara mörkt och läskigt.. jag vill se mycket blod! musik ska skapa stämning, så som i scenen i ET när dom flyger i luften. :) 0 Citera
Unknown1101 Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 stämningen, trovärdiga skådespelare, manus, musik...regi :P 0 Citera
Tomtebo Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 övernatruliga saker fast "realistiska" Alltså saker som man vet att inte existerar men man skulle kunna tro att det verkligen existerar. 0 Citera
Bronkobuster Postad 8 mars 2007 Postad 8 mars 2007 Ofta är vi rädda för det vi inte känner till. Rädsla och skräck är alltid som starkast precis innan det hemska händer. Därför ska m,an inte vara övertydlig utan lämna åt tittaren att fantisera. Det är i vår huven dom bästa rysare och skräckisar gör, filmen är ett bra redskap för att sätta i gång fantasin, och då kan vad som helst hända! 0 Citera
Vito Gogola Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 En bra berättelse och en totalt iskall, skräckinjagande stämning. PS. Personligen tycker jag att sådant som inte är mega-övernaturligt blir så läskigt, till exempel att en hop rymdvarelser kommer och attackerar. Sådant som har rätt humana element tror jag är bättre. Men visst, lite övernaturligt kan det ju vara. "The Shining" är ju en given favorit. :) DS. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.