Jump to content

Recommended Posts

Posted

halli hallå!

Nu är det dags för att göra 2007:s film projekt och vad är inte bättre en en animerad?

Svar: INGET!!

Och därför söker jag nu efter bra pennor för animerad film. Pennorna ska vara täckande och fastna på plast. sedan ska man kunna få bort det man ritat på plasten. Helst med vanligt vatten.

Detta ska jag alltså använda för att göra tecknad film. Så är det någon som vet några bra pennor man kan köpa är jag väldigt tacksam!

Tack på förhand!!

Posted
Jag har testat med overhead pennor men dem är ju lite genomskinliga. Det är ju meningen med overhead. Så att det kan lysa igenom, men det vill inte jag.

Det kostar visserligen att kopiera men nog skulle jag rita på papper för att sedan kopiera till folie. Den kan man sedan måla=färglägga och fylla i konturerna med tusch.

Stefan

Posted

Mig veterligen så är ju standardproceduren skissa, bläcka, sudda skiss, kopiera till cell, färglägga med pensel, fotografera. Att rita med bläckpenna direkt på cellen (genomskinliga plastarken) har jag inte sett någon göra. Onödigt krångligt känns det som...

Så pennor att rekommendera är ju vanliga papperspennor.

Men visst, fight the system, rita direkt på oh-plasten... då krävs nog ordentliga oh-pennor som torkar någorlunda snabbt...

för utrustning finns ju alltid de svindyra prylarna från chromacolor: http://www.chromacolour.com/store/welcome_ca.htm ;) får ju bara lägga ut 30 papp på en hålslag och 5 lakan på en animationsskiva... så om någon har tips på andra ställen att köpa dylikt på så hör av er...

Posted

Jag kom på nu att man kan använda sånna där pennoe man har när man ritar på fönster. Men det dåliga med dem är ju att dom har en väldigt tjock udd. är det någon som vet några sånna pennor med finare uddar?