Tomtebo Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Afton i stugan. Jag vill bara ha några simpla svar till min fråga. Tänkt filma i snö miljö på dagen. bör jag skaffa ett filter till kameran? Syftar då på Polarisationsfilter. Jag antar att det ser bättre ut men är det nödvändigt? för/nackdelar tack. 0 Quote
Max_H Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Tja... om inte annat behöver du, med största sannolikhet ett ND-filter då de flesta "enklare" kameror inte fixar ljuset en solig dag i snön. Men det beror ju på vilken kamera du har?! /Max 0 Quote
krockis Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 dubbla ND filter och stäng bländaren om du pysslar med sony kameror. 0 Quote
ChrisSFP Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Håller med (filmat en heeel del i snö de senaste 7-8 åren), dra på med som mkt som möjligt för att inte bränna ut de vita miljöerna.. Desto fetare kamera destå bättre resultat och får du välja så har jag börjat dreggla över HVX200 från Panasonic... 0 Quote
MovieSwede Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 De flesta prokameror har inbyggda ND filter. Bara slå på så kan du filma det mesta. Sen är det en annan egenskap som är viktigt, skillnaden mellan den ljusaste och den mörkaste punkten i bilden. Att inte överexponera är en sak, men att få ut detaljer i de skuggade områdena är en annan. 0 Quote
Tomtebo Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Okej tack för svaret. Ett ND filter ska jag skaffa. var kan man få tag på ett, hyfsat pris? 0 Quote
Fisheye Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Okej tack för svaret. Ett ND filter ska jag skaffa. var kan man få tag på ett, hyfsat pris? http://www.cyberphoto.se har bra priser. Köper därifrån ofta. Snabb leverans också. 0 Quote
Recommended Posts