Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag sitter på Encore 2.0. Finns det något sätt som gör att man kan länka en link till en mapp på DVD-skivan.

T.ex.

Om jag kör DVD-skivan i en dator, kan jag då ha en länk som öppna en vissa mapp på skivan i utforskaren.

Vet inte om jag uttrycker mig tydligt nog.

Tacksam för svar...

Postad

Om du skall göra detta måste du programera.

Det är mycket lättare att göra en genväg till mappen.

Nu kan jag ju inte så mycket om video (vet inte hur dom "mapparna" ser ut på dvd )

Hoppas att jag inte har miss upfattat din fråga.

Postad
Är du säker?

Ja, annars hade jag aldrig svarat. :)

Du kan inte heller lägga in länkar i en DVD som bränns i Encore som när en viss sekvens av videon visas visar tex "klicka här så kommer du till http://www.coma.com".

Du kan alltså lägga till DVD-ROM-material på en DVD, men inte länka till den och få mappar att öppnas manuellet eller automatiskt.

Men, beroende på hur man tolkar ditt första inlägg: Var skall du ha länken, på DVD'n eller tex datorns Skrivbord...?

Postad

Om det bara är data (ej video_ts) på skivan kan man väl använda autorun?

Kolla på nästan vilken program-cd som helst som automatstartar hur det skall se ut. Istället för att ange vad som skall exekveras skriver man bara sökvägen till mappen som windows då missförstår och öppnar mappen istället.

Om det funkar, öppnas mappen när man sätter i skivan i datorn. Vad jag inte vet är om man kan ha filer och mappar brevid video_ts och det fortfarande funkar att spela filmen i en DVD-spelare.

Postad

Jorå det fungerar (dvs att ha andra mappar än Video_TS och det finns ett sådant val i Encore). Men jag tror, (är dock inte säker) att man måste scripta fram ett hopp över till att öppna webbläsare och annat. Detta fungerar inte i Encore. Frågan är vad som händer om man stoppar i en DVD i dator som både autoöppnar DVD:n och startar autorun delen... Där slutar mina kunskaper i ämnet.

/Max

Postad

Lägg en autostart-fil på skivan. låt autostartfilen starta en flash-meny eller html-meny. Därifrån länkar du dels till den första menyn på dvd och till typp en mapp på skivan. Volla!!! Nilecity skivan är ett bra exmpel att studera om man vill.

Postad

O.k, jag tolkade din beskrivning som att du ville att en mapp skulle öppnas vid ett visst tillfälle i filmen. Bra att det funkade som du ville ha det iaf. :)

Postad

Ja man kan säkert göra allt möjligt med DVD script. Om man håller det på en lekfull nivå där ingen har betalat för skivans produktion. Men vill man ha en "stabil" DVD ska man så långt som möjligt undvika scripts. För många scripts brukar få fabrikerna att neka pressning av glasmaster eftersom dom inte vill ta på sig skulden för en massa pressade DVDer som bara funkar i 50% av alla spelare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...