peterfilm.se Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Hej Jag har en ny och stark stationär dator med Matroxkort och Adobe collection. Skall påbörja ett stort projekt nu och behöver mer disk. Kan man köpa typ en 500GB extern och köra via USB när man håller på med massa småklipp. Hinner datorn med över USB??? 0 Citera
jernby film Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Du ska inte redigera dina klipp via usb eller firewire. Blir inte bra. Extern hårddisk med firewire ska du endast lagra dina klipp. Tryggast så för att unvika problem, tycker jag. /nils 0 Citera
Max_H Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Det kan gå med USB2, men Matroxkorten är petigare än dom flesta andra system vad det gäller "hick ups" i dataströmmen. Kan inte garantera att det fungerar - beror helt på moderkort och lite "tur". /Max 0 Citera
jernby film Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Att föra över klipp som ska redigeras från externa hårddisken till datorn är väl en bra tumregel, tycker jag. Mindre problem. Ser till att utrymmet i datorn hålls nere. /nils 0 Citera
Max_H Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Kul anekdot i ämnet: En Avidkund ringde in (ca 1 år sedan - på mitt förra jobb) och undrade varför klippen hackade i kameran. - "Är kameran kopplad till firewiredisken"? frågade jag. - "Vilken av dom?" frågade han. - "Har du fler?" undrade jag då. - "Jag ska räkna..." (i bakgrunden hörs 1,2,3,4,5,6 etc...) "...joo...24 stycken. Och kameran sitter sist" säger han. - "Ok...då ska vi se...vänta nu... sa du 24 - på rad?!?!?" sa man lite smått förundrad... - "Jaa... är det ett problem..?" sa kunden. Undrar hur han någonsin fick ut projektet eftersom media i projektet fanns på alla 24 diskarna... Men jag har iofs mastrat 45 minuters projekt från både USB2 och FW-diskar samtidigt utan problem - så det går. Men med Matroxkort i burken är chansen ännu mindre att det går... /Max 0 Citera
Eibon Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Du ska inte redigera dina klipp via usb eller firewire. Blir inte bra. /nils funkar klockrent för mig både på mac och pc, vad är problemet? (firewire) 0 Citera
jernby film Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Du jobbar alltså med dina filmer som ligger på externa hårddisken? Även AE? Kan du det är väl allt bra. Jag kan det inte utan problem. Jag har fler externa hårddiskar som jag flyttar från olika datorer, för alltid över filerna innan redigering och annat arbete. /nils 0 Citera
Max_H Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Det funkar olika bra i olika datorer - extremt beroende på vilka fw-kort som används, vilka chipset som sitter i fw-lådorna, längd/typ av fw-kablage mm. Rent "generellt" tror jag det funkar bättre på Mac än PC men man är aldrig säker. Min laptop hemma måste startas om varje gång jag ansluter en ny fw-disk, om jag redan har en ansluten på samma kedja. Finns en fix för det hos M$ - inta f-n funkar den fixen. Funkar perfekt på den stationära... Mao - olika på olika burkar. Har ALDRIG blivit klok på det - egentligen. /Från en som installerat ca 1000 videoredigeringssystem de senaste 5 åren. P.s. Vi hoppas allihop på eSATA, 1,2,3,4 HOPP... D.s. 0 Citera
jernby film Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Japp, så är det. kul anekdot ;) du måste haft kul i telefon. Jag är ingen expert på datorer men jag vill att allt ska funka. Brukar råda vänner samma sak som ovan för att undvika problem. /nils 0 Citera
DanneMan Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Jag har haft klippen på extern har funkat fint men när man börjar lägga projekten på. extrn då blir det segt! 0 Citera
Danell Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Har arbetat externt i flera år. Inga problem. Även i stora projekt. Har USB2. Fattar inte vad som är problemet? 0 Citera
Stefan_holst Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Om man ska köpa flyttbart men vill säkra extremt bra tillförlitlighet så kan en combo lösning, kabinett för SATA och USB2 interface, vara bra. Då behövs också i och för sig ett SATA kort till din maskin och den flyttbara fungerar som en intern hårddisk. Men du kan också ta med dig projekten till en annan maskin med USB2 som de flesta maskiner har. Exempel. http://www.thermaltake.com/product/Storage/35_Solutions/n0003us/n0003us.asp Kabinettet kostar 450kr på Elektronikhuset i trollhättan. Ett SATA kort kostar runt 800kr Exempel. http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?segment=Non-RAID%20HBAs&product_id=138 Jag tycker mig se vittnesmål om att det funkar för det mesta med USB2 och redigering. 0 Citera
Eibon Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Du jobbar alltså med dina filmer som ligger på externa hårddisken? Även AE? Kan du det är väl allt bra. Jag kan det inte utan problem. Jag har fler externa hårddiskar som jag flyttar från olika datorer, för alltid över filerna innan redigering och annat arbete. /nils nope har allt råmaterial på extern men alla program/projekt på datorn (klipper från den externa dvs) va kanske det du menade, var lite luddigt ditt första inlägg. 0 Citera
jernby film Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 nope har allt råmaterial på extern men alla program/projekt på datorn (klipper från den externa dvs) va kanske det du menade, var lite luddigt ditt första inlägg. Bra för dej. Tror detta varit uppe i tidigare tråd. Även där delade meningar. Med andra ord är detta beroende på hårdvara/mjukvara/kunskap/eget meck o.s.v Finns alltså ingen vettig förklaring utan var och en får mecka själv. Jag har iallafall filmklippen på extern och för över till datorn via firewire när jag jobbar i After effects. Lugnare så ;) /nils 0 Citera
Munthe Postad 16 januari 2007 Postad 16 januari 2007 Jag kan handen på hjärtat säga att jag nästan aldrig haft problem med FireWire (USB är en annan femma). Nästan allt jag klipper ligger på Firewire 400 eller 800-diskar. Men så lärde jag mig tidigt att VIA eller TI-kretsar ska vara problemfria och mest "standard". Jag har ett Canopus-kort med en NEC-krets och det är det enda i FireWire-väg som någonsin krånglat. Skulle AE ha problem med FireWire? Jag har aldrig stött på det. Den längsta kedja jag jobbat med är visserligen bara 4 diskar men det funkade problemfritt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.