Team_fagott Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 Önskar tips på bra böcker om regi, dramaturgi,manus och berättarteknik på svenska. Hittade ett par få under "resurser" här på woodoo. Någån som läst dem? Fler boktips? 0 Citera
Java ex Machina Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Önskar tips på bra böcker om regi, dramaturgi,manus och berättarteknik på svenska. Hittade ett par få under "resurser" här på woodoo. Någån som läst dem? Fler boktips? på svenska vet jag inte. Jag har läst "Berätta och förför med film" av Trine Breum och "Att skriva för film" av Kjell Sundstedt och tycker dom var extremt fattiga. Ska du läsa en bra manusbok finns det nog bara på engelska. Här är några tips på bra böcker: "How NOT to write a screenplay" Denny Martin Flinn (ger dig en överblick över alla manusformatfel du kan tänkas göra, förklarar varför det inte funkar så, och är väldigt rolig läsning samtidigt. bra att börja med.) "Writer's Journey" av Christopher Vogler (bra övergripande guide genom mytologiskt berättande och Hjältens Resa) "Story" av Robert McKee (Manus-bibeln för många. Väldigt bra grejer, för den förklarar också varför historieberättande (för film) fungerar som det gör.) "On Writing" av Stephen King (Egentligen skrivet för romanförfattare, men funkar ändå för den behandlar just den grejen att sätta sig ner vid skrivbordet och skriva.) 0 Citera
jimijames Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 steve kings "on writing" finns på svenska och heter då "att skriva", väldigt bra bok. 0 Citera
Pandan Postad 17 januari 2007 Postad 17 januari 2007 "How NOT to write a screenplay" bläddrade jag igenom på en timme i plugget och kan inte alls rekommendera den, den tar bara upp formalia som man ska undvika vilket mest gäller för USA, och i slutändan förlåts sådana fel mot ett riktigt bra innehåll. Annars kan man alltid be ett proffs kolla igenom och fixa precis samma problem. Annars är det definitivt "Story" som gäller, utan tvekan den bästa, och av de ända, bra manusböckerna på marknaden. Läs den och fokusera sedan på böcker av filmskapare och manusförfattare som berättar av egna egenskaper, där har du en guldgruva. 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 januari 2007 Postad 17 januari 2007 "How NOT to write a screenplay" bläddrade jag igenom på en timme i plugget och kan inte alls rekommendera den, den tar bara upp formalia som man ska undvika vilket mest gäller för USA, och i slutändan förlåts sådana fel mot ett riktigt bra innehåll. Annars kan man alltid be ett proffs kolla igenom och fixa precis samma problem. Ok. Jag fick i alla fall oerhört mycket ut av den boken, men då siktar jag på att bli proffs själv iofs och har inte för avsikt att "be ett proffs kolla igenom" det jag skriver. 0 Citera
Pandan Postad 18 januari 2007 Postad 18 januari 2007 Ja men då är det bara att gratulera. Jag tycker det inte var någon manusbok då det mera kändes som en "läs när du tror att ditt manus är redo för utskicK"-bok. Men men, fick du ut nåt av den så är det självklart bra. 0 Citera
jimijames Postad 20 januari 2007 Postad 20 januari 2007 har ej läst någon av dessa men har hört att de ska vara bra.. Screenplay: The Foundations of Screenwriting. Av Syd Field Alternative scriptwriting: Successfully breaking the rules. Av Ken Dancyger och Jeff Rush The Writer's Journey:Mythic Structure for Writers av Christopher Vogler 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.