Bleckert Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Hej! har en idé till att spela in en ganska komplicerad scen till en lågbudjetfilm. Scenen är att en bil kör bakom en lastbil och ska köra om den. den gör en chansartad omkörning och precis när de nästan är förbi så kommer det en mötande bil. de girar in pricis framför lastbilen och klarar sig med en hårsmån. jag vill ha ett kort klipp i bilens pow som kör om och tänkte filma resten från stativ, kran och bilriggar. Iden är att skjuta klippet i omkörande bilens pow, baklänges och backa alla tre bilarna. (scenen ska vara hetsigt klippt och med mycket effekter och filter). kolla skisserna jag skickar med och kom gärna med kommentarer. sedan ställer jag in bilen i en bluescreen och kör den baklänges inspelade scenen så att det ser ut som att den kör frammåt. Går det göra på detta sättet utan att det ser bajs ut? 0 Quote
jernby film Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Du är ju en baddare på att klippa film, tror jag. Klipp ner som tusan, klipp som ser nästan ut som stillbilder. Med ljud och musik klipper du ihop detta som kommer att se ut som miljonprojekt. Går nog inte att förklare i detalj ;) /nils 0 Quote
Bleckert Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 jo, tanken är ju att klippet/en ska vara halv eller helsekundsklipp. vi spelade in en liknande scen i en annan film där en kille kör in framför en lasbil med rullstol och det blev jättebra. men det är klart, kollar man långsammt och stannar bilderna så ser det lite annorlunda ut men när man spelar det i normalfart är det snyggt! 0 Quote
Max_H Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Enda är väl möjligen att man inte hinner få upp tillräckligt med fart. Kan det möjligen se konstigt ut? Om bilarna accelererar åt något håll...? Bara en teori - alltså. Men det är klart, klipper man snabbt syns det nog inte. Annars borde det ju gå så länge det inte är annat runt omkring som typ en fågel som flyger baklänges eller så! Funderade i tre sekunder på back-/frontprojection, men det är ett jäkla mek att få det bra. Och kräver studio, tokfeta projar och annat - glöm det... ;) /Max 0 Quote
Eibon Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 köp två skitbilar och montera in radiostyrning :) 0 Quote
jernby film Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 köp två skitbilar och montera in radiostyrning :) Och sen hade du tänkt?............................................... ;) /nils 0 Quote
Danell Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 om du filmar från långt håll framifrån och zoomar in, kan du ha bilarna på ett mycket större avstånd. Du märker ingen skillnad knappt. Annars så funkar nog baklängestrixet bra, om du håller scenen kort. Men varför skulle du ha bluescreen? För skådespelarna i bilen? Se till att de sitter still eller över in en baklängesrörelse. Blir både enklare o bättre så skulle jag tro. 0 Quote
Bleckert Posted January 18, 2007 Author Posted January 18, 2007 jag tänkte ha bluescreen för att det är väldigt svårt för skådisarna att dels ageraoch köra samtidigt, särskillt med tanke på att de inte kan sitta och titta bakåt. jag hade tänkt att den bilen som ska köra kameran ska köra åt "rätt" håll medan lastbilen och den mötande bilen backar (bilen med kameran kommer ju då inte synas i bild). sedan kör man det hela baklänges på bluescreen med kameran inne i bilen och skådisarna i bilen. nått sånt! 0 Quote
joli91 Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Jag tycker det låter som om det borde funka, men var noga med ljussättningen på bluscreenen så scenen inte blir förstörd pga bluscreenen blir dålig 0 Quote
Bleckert Posted January 21, 2007 Author Posted January 21, 2007 Jag tycker det låter som om det borde funka, men var noga med ljussättningen på bluscreenen så scenen inte blir förstörd pga bluscreenen blir dålig Tekniken är inga problem, det anställer jag folk som kan! 0 Quote
Guest bollyn Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Det ser ut som bajs om man har en bil framför en bluscreen. Det blir fel ljus. 0 Quote
Recommended Posts