Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet inte var du ska vända dig isåfall, men du får vara beredd på att punga ut med en hel del pengar för att få använda deras musik...

Gör som jag, gör egen musik! ... blir ju inte Mozart direkt, men ändå :P

Posted

Finns flera trådar med liknande frågor på forumet. Det du ska göra om du vill använda musik i filmen är att kontakta STIM eller snarare NCB och prata med dem. Alla tillstånd och avgifter går via dem nämligen.

Se http://www.stim.se

Så vitt jag vet så behöver du tillstånd för att ens lägga in en låt i din film eftersom du då gör en kopia av den och mixar den med bilder som du själv har gjort (så kallad synkroniseringsavgift), men det spelar ju mindre roll om du aldrig visar filmen.

Men ska du visa den måste du definitivt ha tillstånd. Eventuella STIM avgifter för själva visningen är det upp till den som visar filmen att betala dock om jag förstått saken rätt. Men den tunga kostnaden är oftast just synkroniseringsavgiften och i viss mån även kopieringsavgiften (som betalas för varje kopia du framställer av filmen sedan).

Men för mer (och säkrare) information, kontakta NCB, de kan nog hjälpa dig med råd och tips...

Posted
Är det någon av er som vet om man måste ha tillstånd för att ha med en känd låt i sin film om man ska visa den på November festivalen?

Ett förslag är ju att höra av sig direkt till dom som har hand om festivalen och få information av dom om vad ev behöver göra och hur du skall gå tillväga. :)

Posted

Litte OT men men...

Jag har aldrig varit på just novemberfestivalen så rätta mig om jag har fel, men är det inte så att på denna och liknande festivaler så dräller det av filmer som har musik utan tillstånd?

Posted

Att det dräller av filmer utan tillstånd innebär ju inte att det är lagligt för det. Det dräller av folk som laddar ner kopieringsskyddat material från nätet i mängder varje dag också, och folk som kör för fort etc... Det går, men det är inte rätt ;)

Posted
Att det dräller av filmer utan tillstånd innebär ju inte att det är lagligt för det. Det dräller av folk som laddar ner kopieringsskyddat material från nätet i mängder varje dag också, och folk som kör för fort etc... Det går, men det är inte rätt ;)

Nej det är klart det inte är rätt, mena mer på att när det gäller Novermberfestivalen kanske det inte är på lika blodigt allvar som vid någon större svensk festival. Jag har fått för mig att många kanske struntar i upphovsrätten vid första utskicket till någon mindre festival, för att senare ändra musiken när den ska skickas till andra ställen.

Jag uppmanar inte till att göra detta, var mest nyfiken på om det inte är mycket så :)

Posted

"All musik som används i filmen ska antingen vara egenkomponerad eller så ska filmaren ha införskaffat rättigheterna till att använda musiken i sin film. Detsamma gäller även bilder från t.e.x. andra filmer, TV, Internet och övriga medier." Så står det på Novemberfestivalens hemsida och jag tolkar det som att man MÅSTE ha tillstånd till allt. Visst, dom kanske inte kollar upp det (jag har ingen aning) men om det kommer fram att du inte har haft tillstånd till musiken så kan du få väldigt mycket skit för det. Så chansa inte...

Posted

OK de ska jag absolut inte göra! :) Tack så mycket.

Men det där att man måste betala pengar för att ha med en låt...kan inte ett Regionalt resurscentrum för film betala ut det om man gör en ansökan?

Posted

Jag har pratat lite med några som har hand om Novemberfestivalen.

De har isig ingen censur av kopieringsskyddat material i filmerna.

Det finns dock instruktioner i reglerna som beskriver hur detta ska hanteras.

Det är rätt som någon här före skriver att de betalar stimavgift för all musik som förmedlas till publiken i festivalen.

Detta är inte det samma som att man betalat sig ur upphovsrätten.

Ansvaret för filmen är alltid den som gjort filmen, han har också ansvar för att han hon har rättigheter till det som ska visas för publik.

Men jag är inte alltid så säker på att det behöver kosta så mycket att låna ex musik från kända musiker. Det svåra är nog att få kontakt med skivbolaget som äger rättigheterna och få dem intresserade av ens lilla projekt.

Posted
Jag trodde NCB skötte även den kontakten?

Jo du har nog rätt!

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/1829CA4F2BDA2EB7C12571090040FFF2

Här kan du se vad som gäller.

Men som det står på sidan är det rättighetshavaren som beslutar.

På blanketten står det också...

"Anm.

Enligt Upphovsrättslagen får skyddat fonogram inte användas i bildproduktion utan

tillstånd från samtliga dess rättighetshavare (producent och medverkande arister/musiker).

Tag kontakt med IFPI@ifpi.se, eller IFPI, svenska gruppen, Box 1008, 171 21 Solna,

tel 08-703 57 80 för närmare upplysningar."

I vilket fall som helst har man själv ansvar för sin film, men det är klart att man kan fråga sitt resurscentrum om hjälp. De är ju producenter av filmen man gör, om man gör den genom dem.