Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Har redigerat en 60 minuter lång film i Premiere. Finns det något bra sätt att säkerställa att ljudvolymen är densamma hela filmen igenom?

Tack på förhand!

//Mikael

Posted
Finns det något bra sätt att säkerställa att ljudvolymen är densamma hela filmen igenom?

Ja, genom att gå igenom klipp för klipp på din Timeline och ställa volymen på dom manuellt så att dom matchar varandra så att du är nöjd. :)

Posted

stirra dig heller inte blind på instrument, folk talar olika och med olika kraft i rösten.

Allt jag kan säga är att det tar en jävla tid....vi gjorde en 30 minuters dokumentär med mest snack av folk som vi satt i bra ljudisolerade ställen. Vi utgick från första klippet och ställde allting efter det...då vi sen jämförde första och sista klippet hade det under vägens gång höjts med 7-8db eller nåt dock så vi fick gå tillbaka och sänka o hålla på....tar en jävla tid :)

(om nu nån ska gnälla över instrument och 7-8db så var det samma person som sa första och sista grejjen...så allt hade höjts långsamt)

Posted
stirra dig heller inte blind på instrument, folk talar olika och med olika kraft i rösten.

Allt jag kan säga är att det tar en jävla tid....vi gjorde en 30 minuters dokumentär med mest snack av folk som vi satt i bra ljudisolerade ställen. Vi utgick från första klippet och ställde allting efter det...då vi sen jämförde första och sista klippet hade det under vägens gång höjts med 7-8db eller nåt dock så vi fick gå tillbaka och sänka o hålla på....tar en jävla tid :)

(om nu nån ska gnälla över instrument och 7-8db så var det samma person som sa första och sista grejjen...så allt hade höjts långsamt)

Därför kanske man ska titta lite på instrumenten i allafall :) För att ha ett hum om var man ligger nånstans. Sen ska man ju lita mest på öronen men eftersom det skiljer så mycket som du skriver i olika energier i röster etc så tappar man lätt bort sig efter ett tag.

Att lyssna på samma volym hela tiden är också ett bra tips, ställ en nivå och talla inte mer på volymratten efter det.

Posted

Var ett helvete o få allt att hänga ihop och vara likadant i en hel dokumentär där allt var intervjuer i princip. Ställa in ljudet tog tid, men färgkorrigera så hudfärg osv såg likadant ut på alla var sjukt slitsamt (men lärorikt)

Posted

Jag brukar ha två olika tekniker för det (färgkorr):

- Antingen nestar jag alla intervjuer/tagningar i en egen sequence och färgkorrigerar dom där. Det funkar på enklare ganska kontrollerade inspelningsmiljöer. Vill jag ändra någonstans räcker det med att ändra på ett ställe - i "käll-sekvensen". Funkar ju enormt bra om man gör Multicam-jobb i PPro som alltid nestar källklippen - man färgkorrar allt på en gång och kan simpelt keyframe: a när det blir mörkare (om det ex är en utomhus teater/revy).

- För mer komplicerade filmer där man är ut en efter en "look" så brukar jag klippa klart först. Sen färgkorrar jag ett par klipp i början, mitten och slutet (väl valda scener) - och skapar min "look-referens". Dessa kopierar jag in i en egen sequence som jag sedan har som "referens" på spår 2 eller så närmast fria spår (alt lägger den i source viewern). Det är alltså bara att slå av och på det spåret allt eftersom. Då är det enklare att undvika skiftningar "över tid" eftersom alla klipp är matchade efter samma 3 - 4 referensbilder. Sen kan man ju i de flesta program spara effekt presets också men har man olika exponeringar och vitbalanser osv är det inte så användbart.

/Max

Posted

Var 14-15 olika personer i olika sammanhang med olika ljussättning och bakgrundsljus osv så det krävde lite knepande.

Men sen upptäckte jag också att en person i halvbild hade inte riktigt samma färg som samma person i närbild. Ansiktet var i princip lika men blev ändå annorlunda i bakgrunden....ett svart parti bakom dom fick grönstick om man applicerade samma färgkorr som man hade på halvbilden. Mycket mystiskt.