Jump to content

Är någon på detta forum från grängesberg?

Headman

Recommended Posts

Enda problemet med att söka på orts-taggen (eller hur man ska kalla det) är ju för sånna som mig, som är skriven i Pite, men inte riktigt har flyttat från jämtland... och om jag hade skrivit in mig här som "Mjäla, Jämtland" eller "Ankars, Norrbotten" så hade jag ju inte dykt upp varken i sökningar på Östersund (20 minuters resväg från mjäla) eller Piteå. Också har vi ju alla medlemmar som har inskrivet ortsnamn som Ankeborg eller andra fantasimoln.

Så, jovisst jag brukar inte klaga på etablissemanget här (;)) men i det här fallet så ser jag vissa brister med att kunna använda sökfunktionen fullt ut.

En annan metod är ju att ta upp medlemslistan och helt enkelt skanna av alla ortsnamn som är med.

Men jag ser ju även att det inte är så meningsfullt att det skapas trådar för ALLA ortsnamn (skulle sluta med ett nytt forum bara för det), så ett visst syfte kan ju vara på sin plats... vad är det som planeras i Grängesbärg eller Ludvika?

• 2 weeks later...
vad är det som planeras i Grängesbärg eller Ludvika?

Grängesberg stavas inte med ä men alla kan göra fel! så jag klandrar dig inte.

Sen vad som planeras i grängesberg är att gruvan ska öppnas men inget är klart, och att huvud kontoret för Spendrups ska möjligen flytta till Grängesberg men i sådanna fall kan dom inte öppna gruvan. och det snackas eventuellt om att det ska bli ett fängelse men det ser inte ut att vara troligt.

och annars har flera Vindkraft verk nyss byggts precis utanför och är det största projektet i grängesberg på länge. och sen har film arkivets flyttads till en större byggnad. Men vad som händer i Ludvika har jag ingen anning om, men abb lär i alla fall vara kvar och jag lär väll fortfarande vara den ända film skaparen i Ludvika kommun! :p men jag klarar mig!

//Johannes

Grängesberg stavas inte med ä men alla kan göra fel! så jag klandrar dig inte.

Sen vad som planeras i grängesberg är att gruvan ska öppnas men inget är klart, och att huvud kontoret för Spendrups ska möjligen flytta till Grängesberg men i sådanna fall kan dom inte öppna gruvan. och det snackas eventuellt om att det ska bli ett fängelse men det ser inte ut att vara troligt.

och annars har flera Vindkraft verk nyss byggts precis utanför och är det största projektet i grängesberg på länge. och sen har film arkivets flyttads till en större byggnad. Men vad som händer i Ludvika har jag ingen anning om, men abb lär i alla fall vara kvar och jag lär väll fortfarande vara den ända film skaparen i Ludvika kommun! :p men jag klarar mig!

//Johannes

Du verkar ju ha stoff att göra en dokumentärfilm om i alla fall.

Hur skulle samhället förändras om gruvan öppnades?

nå då skulle ialla fall en massa folk flytta till grängesberg. när gruvan var som störst i grängesberg så var Grängesberg en större stad än Ludvika, men gruvan började stängas och populäriteten sänktes med rasande fart. och alla affärer stängdes och nu stängs det mesta ner men om gruvan skulle öppnas så skulle det innebära minst 200 gruvarbetare och sen 100 gruvararbetare som skulle hjälpa de 200 och det skulle anställas annan personal och jag kan tänka mig upp till 500 nya arbeten och om vi säger att 300 av de ny arbetarna har en familj på 4 och 100 av dom har en familj på 3 och 50 har en flickvän eller ny gift och resten är singlar så växer grängesberg med 1650 personer minst i staden. och då skulle även andra affärer och köp centrum vilja öppna och det skulle kräva allt mer jobb och allt fler gruvarbetare.

Angående dokumentär film har jag och några kompisar redan gjort en om en kille som blev av med sitt finger i gruvan och den blev uppvisad på en biograf i Smedjebacken tack vare att den var så bra :p

//Johannes