konserven Postad 1 januari 2007 Postad 1 januari 2007 Hej ! Har funderat på att köpa en DVD- Kamera Sony HDR-UX1. Men jag är lite osäker på om det går att capura in det filmade materialet i datorn så att man kan redigera det där. Tack på förhand. 0 Citera
Rogge Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Konserven, svaret är definitivt nej till DVD-kamera om du tänkt dig att redigera ditt material. Kort sagt: Vill du ha massor av strul när du redigerar - Köp DVD-kamera Vill du inte ha problem i redigeringen - Köp DV-kamera 0 Citera
arvid Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Naturligtvis går det att redigera. Om man som jag, har Pinnacle Studio så läser man enkelt in hela eller delar av dvd:n till datorn och sedan är det bara att köra. Problemet med dvd-kamera tycker jag verkar vara osäkerheten med att kunna läsa av skivan eftersom den, som jag har sett det, inte alltid går att läsa utan fel. Så inte rekommenderar jag en sådan kamera. 0 Citera
konserven Postad 4 januari 2007 Författare Postad 4 januari 2007 Tack för alla svaren, var lite osäker på just detta. Ska leta fram en bra DV kamera istället. 0 Citera
Walter Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 Konserven, svaret är definitivt nej till DVD-kamera om du tänkt dig att redigera ditt material. Kort sagt: Vill du ha massor av strul när du redigerar - Köp DVD-kamera Vill du inte ha problem i redigeringen - Köp DV-kamera Ett svar som heter duga. Du får gärna om du vill hjälpa mig på traven. Jag skall nämligen redigera musikvideos & kortfilmer i Adobe Premiere. Kan du komma med ett utförligare svar på varför en DV & inte DVD. Har provat lite med DVD men tycker det är svårt att få in materialet i programmet, samt att inte hela filer kommer med. 0 Citera
Rogge Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Jag skall nämligen redigera musikvideos & kortfilmer i Adobe Premiere. Kan du komma med ett utförligare svar på varför en DV & inte DVD. Har provat lite med DVD men tycker det är svårt att få in materialet i programmet, samt att inte hela filer kommer med. Filmen på en DVD är i formatet MPEG2. MPEG2 är hårt komprimerat, både bild och ljud, och Premiere Pro liksom dom allra flesta redigeringsprogram har problem att redigera hårt komprimerat material. Premiere Pro är inte gjort för att redigera komprimerat material, därav problemen. Så, planerar du att redigera musikvideos och kortfilmer så är Premiere Pro definitivt helt fel program att använda om du skall använda MPEG2 som råmaterial. Jag vet inte hur Premiere Elements hanterar MPEG2, men vad jag hört är det inte helt friktionsfritt där heller trots att programmet påstår sig klara det utan problem. Ladda ner en testversion av Premiere Elements för att testa och se hur det går. MPEG2 är designat som ett slutformat, något man tex använder för att titta på en DVD, det var aldrig avsett att redigeras vilket ger en förklaring till problemen man får om man trots det ger sig på att redigera MPEG2. Och för att förvärra det hela så blir ju slutresultatet mycket sämre eftersom när du renderar ut det du redigerar till MPEG2 så komprimerar du ju om materialet ytterligare en gång. I klartext: Hårt komprimerat som man komprimerar hårt en gång till=dåligt slutresultat. Det är alltså inte fel på Premiere Pro, det är fel material du försöker jobba med om du skall använda Premiere Pro. :) 0 Citera
Max_H Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Jag skulle möjligen också kunna sträcka mig till: Ska du göra musikvideos och kortfilmer är en DVD-kamera helt FEL kamera... Det går, men är inget bra val. Du får ett bättre slutresultat och ett enklare produktionsflöde, oavsett programval, om du jobbar med DV istället för DVD. /Max 0 Citera
Rogge Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Jag skulle möjligen också kunna sträcka mig till: Ska du göra musikvideos och kortfilmer är en DVD-kamera helt FEL kamera... Exakt! :) Jag är för trött för att tänka längre än programvara just nu så det missade jag... 0 Citera
Walter Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Sagt & gjort mina herrar Max H & Rogge. Har hastigt & lustigtinvesterat i en dv kamera ( Panasonic NV-GS180) och är mycket nöjd. hade inga som helst problem att "Captura" in materialet i Premiere Pro och hela filen kom med, hurra, men. Som sagt ett men, när jag "capturar" in materialet med FireWire är det sex sju stycken feta ränder som lägger sig över bildfilen, och där ligger dom. Förrutom detta problem är jag mycket nöjd med färgerna, enkelheten att "captura" in materialet och kameran i sin helhet. Kanske lite väl OT här mot slutet. Hur göra för att lösa problemet. Finns det möjlighet & kan det vara en idé att någon ansvarig på forumet kan ordna så att man kan lägga upp sina problem i bildformat. Så blir det kanske lättare att se de problem som man har. Bara en tanke. Till sist.... Som sagt ett men, när jag "capturar" in materialet med FireWire i Adobe Premiere 7.0 är det sex sju stycken feta ränder som lägger sig över bildfilen, och där ligger dom. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.