Jump to content

Musik

_Slim_BSM

Recommended Posts

Jag undrar om det gäller samma sak med musik som det gör med texter, citat dylikt, att man får använda det fritt om kompositören/författaren har varit död i över trettio år eller vad det nu är.

Gäller detta även i musiksammanhang, att man t.ex. kan använda gammal klassisk musik (t.ex. Chopin, Mozart) utan tillstånd?

Det finns tusen trådar om saken. Leta lite innan du upprepar en fråga som ställts om och om och om igen.

/Jakob

Jag har redan kollat runt, men det står ju inget specifikt om just min fråga, vad jag har sett. Om jag hade hittat något om det, hade jag ju inte frågat :P

Jag kan upprepa mig:

Du får fritt spela musik där kompositören varit död i 70 år (sjuttio år). Mozart, chopin etc är fritt.

Men, en brasklapp;

Även framförandet är upphovsrättskyddat, så man kan inte ta moderna inspelningar av klassisk musik då orkestern inte varit död i 70 år.

Exempel: Lois Armstrongs berömda "Lets go marching in" är kompostören död sen 70 år och är därmed fri, men du kan inte ta Lois Armstrongs inspelning då Lois inte varit död i 70 år ännu på bra länge. Men du kan själva ta fram gitarren och sjunga in låten själv utan tillstånd.

Jag kan upprepa mig:

Du får fritt spela musik där kompositören varit död i 70 år (sjuttio år). Mozart, chopin etc är fritt.

Men, en brasklapp;

Även framförandet är upphovsrättskyddat, så man kan inte ta moderna inspelningar av klassisk musik då orkestern inte varit död i 70 år.

Exempel: Lois Armstrongs berömda "Lets go marching in" är kompostören död sen 70 år och är därmed fri, men du kan inte ta Lois Armstrongs inspelning då Lois inte varit död i 70 år ännu på bra länge. Men du kan själva ta fram gitarren och sjunga in låten själv utan tillstånd.

Tackar för det