frehåk Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Hej! Vet ej om jag postat detta i på rätt ställe. Hur som helst. Hur gör man om man vill spela in en scen i ett mörkt rum eller utomhus på kvällen när det börjat skymma utan att få en grynig bild eller åtminstonne minimera grynigheten? /F. 0 Citera
jernby film Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Ljus....som MovieMaker sa............men, att ljussätta är ju det mest intressanta för att få rätt känsla för din film. 1. Vilken typ av film ska du göra? /nils 0 Citera
Wallin Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Använd finkornig film och ljussätt mycket. Ifall du använder video: stäng av Gain och ljussätt mycket. 0 Citera
frehåk Postad 30 december 2006 Författare Postad 30 december 2006 Vet inte om vi missuppfattar varandra men jag vill inte ha det ljust. Det ska vara mörkt. Självklart måste det finnas lite ljus men bara lite. Det ska vara en skräckfilm men det kunde varit något annat också. Alltså det ska vara mörkt, det ska ju synas att man filmar någon i månskenet tex. klart att jag använt en massa lampor annars men då kan man ju tro att det är mitt på ljusa dan. Så hur gör man om man vill ha det så lite grynigt som möjligt? /F. 0 Citera
jbergman Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Ljus är lösningen, precis som alla säger. Inte så att det ser ut som mitt på dagen, men så att du inte behöver köra någon elektronisk signalförstärkning (gain) eller på andra sätt göra bilden ljusare i efterhand. Då slipper du grynig bild. /Jakob 0 Citera
jernby film Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Som sagt...ljussättning är viktigt och rätt kul att göra. Inne kan man ju behålla smålampor, ändra 100w till 15w, stearinljus. Ute gäller det att ta vara på det ljus som finns, lyktor mm. Förstärka det naturliga. Pröva dej fram. Bra blir det ;) /nils 0 Citera
Pehrbau Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Alla säger mer ljus och det är bara att hålla med. Men i efterarbetet kan du ändra bilden så att den ger intryck av att vara filmad i svagt ljud utan att få en massa brus från förstärkning (gain). Du kan prova med att justera bilden med de effekter som du har i redigeringsprogrammet och du kan också mixa bilden med färger och ljus från andra videolager. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.