Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag funderade på att köpa en ny bildskärm till datorn, vad har ni för erfarenhet när det gäller video redigering, vad är bekvämast att redigera med, vilket format passar bäst?

4:3, 5:4, 16:9 eller 16:10?

Ge gärna tips på vad du har för skärm, hur den fungerar etc.

Postad

oj, så går det när man är för snabb att svara och göra sig lustig... 16:10 finns på datorskärmar alltså. Och det var ju faktiskt datorskärmar du frågade efter..... Så jag är väl skyldig lite vettiga svar.

På frågan om vad som är bäst att redigera i.... Hm, ju större desto bättre. Angående hur vid den ska vara, beror på vad du vill göra..

Är det tittmonitor och du ska göra 4:3projekt är ju 16:9 meningslöst.. ska du göra 2.35:1 vill du ha så brett som möjligt.. Ska du redigera 4:3 på skärmen också är det bra med bred skräm ändå. Då skulle jag välja en bredare skärm och ta att jag inte kan utnyttja hela skärmen. Ska du redigera 16:9, 1.85:1 eller 2.35:1 vill du ha bred bild.

Tycker det borde komma en fet 2.35:1 monitor.... eller finns det kanske någon? Apples cinemaskärmar är softa.

Postad

Upplösningen är väl minst lika viktig...? Jag kör idag 2st 19" och det ger ju 1280 x 1024 x 2. Dvs 2560 x 2048 vilket motsvarar Dells eller Apples 30" skärmar. Har övervägt en Dell 24" men den har ju "bara" 1920 x 1200 vilket nästan är för lite om man kör mycket After Effects med HD compar. Sitter man mycket framför burken ska man inte göra avkall på skärmen.

Skulle i alla fall inte köpa ngt mindre än en 24". Och Dells ligger onekligen ruskigt bra i pris (oftast - den flexar mellan ca 7K > 10K).

/Max

Postad
Upplösningen är väl minst lika viktig...? Jag kör idag 2st 19" och det ger ju 1280 x 1024 x 2. Dvs 2560 x 2048 vilket motsvarar Dells eller Apples 30" skärmar.

Hur kan det komma sig att du får dubbelt så hög upplösningen på både bredden och höjden, när du ställer två skärmar bredvid varandra? :OO

Postad

Det kan man ju fundera på... har ALDRIG varit bra på matte... ;)

Mindre tankevurpa i hastigheten (satt och fyllde i en reseräkning... får skylla på överbelastning av hjärnkontoret).

/Max

Postad
oj, så går det när man är för snabb att svara och göra sig lustig... 16:10 finns på datorskärmar alltså.

Jag trodde också 16:10 var missförstånd men idag såg jag en 22" tv i 16:10 så detta är tydligen inte ett format enbart för datorskärm.

OBS detta är inte på något sätt reklam utan bara info omm 16:10 tv.

http://www.tbh.se

"Mirai DTL-522P100

With the DTL-522P100 MIRAI brings you one of the first 22" LCD TV's - a newly developed widescreen format. The genius is in the 16:10 aspect ratio and 1440 x 900 resolution, which displays excellent detail"

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...