Gå till innehåll

Varför så stor fil med dålig kvalité?


Film smurfen

Recommended Posts

Nu är jag är rätt less på att försöka rendera i Premiere Elements 2.0 nu. Jag har provat följande format. Detta rör sig om min 2 minutiga testfilm.'

  • MPEG1 - Finns en fil som tar 200 mb för en 2 minuters film, men kvalitén blir ändå så dålig att man får ont i huvudet :(
  • AVI/DV AVI - Tar så himla stor plats
  • WMV - Bilden blir inge bra (trots att den inte ska det) och tar stor plats fast det skall vara för nätet. Och så tog det ca 30-40 minuter att rendera ut testfilmen.
  • DVIX=AVI - Tar stor plats+ SUPER dålig kvalite

 

Det var de jag testat. Vilket format har jag inte testat rendera om jag inte har renderat med alla??? Jag har fått allt detta i bakhuvudet som sabbar det roliga med att göra film för att "Just det, jag kan ju inte kompromera ner filmen, för i Premiere Elements blir det bara dålig kvalite i och tar dessutom stor plats" men det finns säkert bra sätt att rendera på tänker jag. Men jag hittar inget sånt sätt.

Därför har jag sökt runt på forumet om nåt som machar det jag söker. Men hittar ingenting om PRemiere Elements om hur man renderingar.

 

Försökte följa det som en kille beskrev i en tråd här om komprimering och kollade om det gick till Premiere Elements. Men tydligen gick det bara i Premiere Pro.:(

 

Hur gör ni egentligen när ni skall rendera i Premiere Elements? Jag tror inte de på Electronic (där jag köpte programmet) vet nåt om hur man kan kompromera ner filmen. De jobbar ju bare med kameror och sånt annat kul.

 

Mvh

Tobbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade renderat ut som DV-AVI och sedan hade jag:

 

- Om jag vill ha Windows Media hade jag laddat ner Windows Media Encoder från Microsoft som ger bättre kvalitet, mindre filer än Premiere. Windows Media Encoder är dessutom helt gratis.

- Om jag ville ha QuickTime hade jag köpt licensen till QuickTime Pro för 275 kronor och kodat mina filmer som H264 och njutit av bättre kvalitet, mindre filstorlek än Premiere.

 

Jag personligen tycker att Premiere Elements/Pro endast renderar ut DV-AVI i bra användbar kvalitet. Kvaliteten på MPEG2 är visserligen bra, men tiden det tar att rendera ut MPEG2 är ju en katastrof jämfört med tex CinemaCraft Basic eller MainConcepts fristående MPEG Encoder. Kvalitet/filstorlek på Windows Media och QuickTime är faktiskt ett rent skämt när man renderar ut ur Premiere.

 

Så, att använda program som är dedikerade till att koda är det bästa sättet att göra det på, både när det gäller kvalitet och filstorlek.

 

Sen kommer en fråga, hur stort är för stort när det gäller filstorlek? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är en så pass snarlik fråga att du lika gärna kunde ha ställt den i någon befintlig tråd för att inte ytterligare skapa förvirring hos dem som letar.

 

Jag renderar aldrig i redigeringprogrammet utan gör det med ett separat program. Detta kan man göra i bland annat Quick Time, DivX Encoder och Windows Media Encoder 9.

 

Vill man ha bra komprimering får man oftast betala lite extra för det och enligt egen erfarenhet är inte ens de dyraste redigeringsprogrammen särskilt bra om man inte inhandlar extra codecs.

 

Varför inte googla lite? Sökord: Videokomprimering, Video Encoder osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset om Encoder. :)

 

Hade det på datorn men visste inte vad det var till för. Men tack igen, skall prova det en gång. :P

 

Men Lilla Farbrorn: Hur menar du med att du inte renderar från redigeringsprogrammet? Sparar du redigeringsprogramfilen och öppnar i Windows Media Encoder eller?:)

 

//Xerice Productions

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset om Encoder. :)

 

Hade det på datorn men visste inte vad det var till för. Men tack igen, skall prova det en gång. :P

 

Men Lilla Farbrorn: Hur menar du med att du inte renderar från redigeringsprogrammet? Sparar du redigeringsprogramfilen och öppnar i Windows Media Encoder eller?:)

 

//Xerice Productions

 

Det undrar jag också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...