taktikal Postad 27 november 2006 Postad 27 november 2006 Jag har klippt och fixat posten på min mac.. och bilden ser bra ut.. sedan när jag kollar på den på en annan dator så är färgerna helt annorlunda.. olika inställningar visar olika färger men vilken standard borde man ha ? kan man kalibrera skärmen så den följer någorlunda rätt mängd färg etc.. ? 0 Citera
Max_H Postad 28 november 2006 Postad 28 november 2006 Jag är ingen expert på monitorkalibrering men... vad för dator som du titta på förutom på din mac...? Och vilka skärmar - LCD eller CRT? Du har iofs stött på ett klassiskt problem - ingen skärm är den andra lik. Framförallt inte om man jämför Mac och PC eftersom dom (oftast) har olika gammavärden. Och att färgkorrigera på en dataskärm när det hela ska visas på en TV är livsfarligt om man inte vet vad man gör. Helst ska man kunna jämföra en riktigt kalibrerad CRT-skärm med sin "vanliga" dataskärm så man vet på ett ungefär vad man får. Det bästa när man klipper DV är ju att skicka signalen via firewire till en kamera/bandare och sedan vidare till en TV/Monitor. Är man seriösare kan man ha ex ett Decklink-kort med SDI (funkar med FCP/PPro/Vegas) och till en monitor med SDI ingång - även för DV. /Max 0 Citera
jimboyummin Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Jag har köpt en ny lcd-skärm och försöker kalibrera denna så att färger, kontrast, gamma osv. ser bra ut men jag tycker det ser ut som skit hur jag än gör. Dels kan man ju gå in i skärmens egna menyer och pilla, sen kan jag även justera i Nvidia control panel. Men som sagt, det blir inte bra. Jag vill inte köpa en kalibreringspuck för flera tusen utan hoppas att jag kan få till det någorlunda ändå. Nån som har några tips på nån programvara eller bara helt enkelt hur man ska tänka? Jag har Vista Ultimate och jag hittar ingen inbyggd applikation som kan hjälpa mig. 0 Citera
StenR Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 För lågbudget, är det enklare att skaffa en billig men bra LCD och hyra/låna en kalibreringspuck eller hur ofta måste man kalibrera? 0 Citera
Desecrated Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Å då måste jag som newbie få fråga; vad är en kalibreringspuck? 0 Citera
Kimster Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Det brukar väl heta spindel istället för puck. Det är iaf en meckapär som läser av ljuset/färgerna i ett rum och på en skärm/monitor (beroende på vilken modell man köper) och med hjälp mjukvara ställer om skärmen för visa så korrekt färger som möjligt eller enligt en förutbestämd profil. http://capdesign.idg.se/2.990/1.131040 http://www.epaperpress.com/monitorcal/index.html 0 Citera
ODDNAME Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Man får aldrig "rätt" färger utan kalibrator :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.