audition Postad 15 november 2006 Postad 15 november 2006 Håller just nu på med en dokumentär där en hyfsad känd författare porträtteras. Nästa år beräknar vi vara klar med filmen som bir ca 1 timme lång. Den kommer att visas bl.a. i filmsalonger runt om i landet, ev filmfestival, och vi kommer att försöka sälja filmen till någon TV kanal. Förmodligen SVT. Min fråga är OM det är brukligt att personer som porträtteras i dokumentärer får betalt för sin medverkan. Han har tagit upp frågan med mej och därför vill jag kolla om det finns nån praxis. Vet någon vad som gäller?? 0 Citera
jonkanon Postad 15 november 2006 Postad 15 november 2006 Kolla med dramatikerförbundet, jag har dessvärre inte den blekaste. Men i dagens värld är det sällan saker görs av välgörenhet, och man kan väl tycka att om du gör dig en hacka på att porträttera någon så kanske denna någon skulle få sig lite också. Eller att pengarna används på ett överenskommet sätt, nytt projekt eller något välgörande :) /jon 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 17 november 2006 Postad 17 november 2006 Jag har hört att Da Vince tjänade sitt levebröd på att ställa upp i en massa dokumentärer om sig själv, och han fick sig en rejäl hacka har jag hört då han spelade huvudrollen i Dan Browns omtalade bok som jag inte riktigt minns namnet på... Men jag tycker inte att den här författaren ni gör en dokumentär om ska få pengar. Det är ju gratis reklam för hans del. Nästan så att snubben ska ge er teh money! 0 Citera
gorse Postad 17 november 2006 Postad 17 november 2006 Nej, jag tror inte det. Det var nyss en författare som skrev en fiktiv dramatisering av dokumentärtyp om Ingemar Bergman och han betalade ingenting (så vitt jag vet). Bergman läste manuset, men hade egentligen ingenting med det att göra. Författaren var i radio nyss, på P3, och det vart lite debatt om man kan skriva fiktion om en känd person (rent salongs-fäigt altså). 0 Citera
TDA Postad 17 november 2006 Postad 17 november 2006 Fast i den sägs det väl aldrig rakt ut att det är Bergman. Även om nu alla förstår det, kan ju vara en viss skillnad. 0 Citera
jernby film Postad 17 november 2006 Postad 17 november 2006 Håller just nu på med en dokumentär där en hyfsad känd författare porträtteras. Nästa år beräknar vi vara klar med filmen som bir ca 1 timme lång. Den kommer att visas bl.a. i filmsalonger runt om i landet, ev filmfestival, och vi kommer att försöka sälja filmen till någon TV kanal. Förmodligen SVT. Min fråga är OM det är brukligt att personer som porträtteras i dokumentärer får betalt för sin medverkan. Han har tagit upp frågan med mej och därför vill jag kolla om det finns nån praxis. Vet någon vad som gäller?? Räkna med att att du och författaren INTE får betalt. Är du ny på att göra dokumentär måste du göra en otroligt bra film för att få respons av någon. Skulle SVT betala dej för filmen får du bjuda författaren något. Allt med dokumentär har inte så mycket med ekonomi att göra. Snarare mycket av välgörenhet och tacksamhet. I alla fall i början. Ett telefonsamtal till SVT och en demo på färdig film är en bra början. /nils 0 Citera
audition Postad 19 november 2006 Författare Postad 19 november 2006 Räkna med att att du och författaren INTE får betalt. Är du ny på att göra dokumentär måste du göra en otroligt bra film för att få respons av någon. Skulle SVT betala dej för filmen får du bjuda författaren något. Allt med dokumentär har inte så mycket med ekonomi att göra. Snarare mycket av välgörenhet och tacksamhet. I alla fall i början. Ett telefonsamtal till SVT och en demo på färdig film är en bra början. /nils Tack för svaren alla. Att sälja en dokumentär till SVT vet jag kan vara svårt och det är inte det som är det primära. Jag vill bara täcka in alla möjligheter med tanke på författarens ev. krav på ersättning ( Om det nu ska utgå någon) Däremot kommer jag att visa den i Biosalonger runt om i landet och den kommer garanterat att bokas för visning till olika arrangemang. Det är där jag kommer att ta in pengar för vårt nedlagda arbete. Jag har gjort på detta sätt tidigare med en annan dokumentär där organisationer, företag och andra arrangörer bokade oss för visning och på detta sätt drog vi in ca 150.000:-. Det är nu frågan kommer om författaren ska ha del av detta? Det täcker ju knappt produktionskostnaden? Men rätt ska vara rätt. 0 Citera
audition Postad 19 november 2006 Författare Postad 19 november 2006 Anm. När jag skriver "författaren krav på ersättning" menar jag "krav på ev. vinst" 0 Citera
trezpasser Postad 8 december 2006 Postad 8 december 2006 Metallica's Some kind of monster måste kostat en hacka iaf. Det nämns i själva dokumentären lite sarkastiskt att dom slängt ut en jäkla hacka på att göra film, när basisten Rob Trujilo går med i bandet. Vidare ska han inte oroa sig för ifall filmen går dåligt, dvs back ekonomiskt. Så pengar finns det ju inblandat någonstans. Kanske bör tilläggas att allt utspelar sig i USA, där det mesta tyvärr handlar om pengar =( 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.