Jump to content

synd till flicka mellan 7-10 år

policy

Recommended Posts

Hur definerar du "synd"?

Annars dåliga saker som en flicka i den åldern kan tänkas göra. (utan någon bakgrundsinfo huruvida det passar in i ditt manus eller ej)

Mobba

Klottra

Stjäla facit till matteboken

Utlösa brandlarmet i skolan

Stjäla pengar av föräldrarna / lillebrorsan

Dricka sprit?

Slå fröken

Sparka gymnastikläraren på nötterna

Lägga krokben för tjockisen i klassen

Lura ut glasögonormen på tunn is på skolans idrottsdag

...

7-10?

Obstinat uppträdande

Sen till maten

Cyklat utan hjälm

7-åringar begår inte synder på utan vidare. Men eftersom du skriver "synd" är det lätt att dra religiösa slutsatser och då skulle jag förslå;

Svära, vägra be bordsbön, vägra gå i kyrkan, kallat prästen för gubbtjyv, Sparkat klockaren på smalbenen, kastat kyrkoreliker på golvet, Undrat var cykeln tog vägen när hon höll sin del av avtalet. etc

Hur menar du med "som man kan döda henne för"? För vem ska synden rättfärdiga mordet, mördaren eller publiken? Är det för mördaren beror det ju på hur knäpp han är. En riktigt galning kan säkert mörda en nioårig flicka för att hon snott ett tuggummi. Är det bibliskt du är ute efter är det väl bara o välja en av kardinalsynderna (se Seven för inspiration).

Högmod

Girighet

Vällust

Avund

Frosseri

Vrede

Lättja

Vill du att publiken ska tycka att det är ok att döda en nioårig flicka pga någon synd vet jag inte vad du ska göra. Du måste nog skriva hennes karaktär som sataniskt ond och snudd på omänsklig, d v s en Damienella. :)

"...det får ändå inte vara överdrivet, men skulle vara ett plus om det är något smaskigt mord eller liknande."

Du svänger våldsamt mellan ytterligheter - ...inte överdrivet, men gärna smaskigt mord...

Jag vet inte hur du vill utmåla flickan - som ond, eller felbehandlad. Vill du ha med något bibliskt kan det ju handla om "hedersmord" eller liknande.

I Iran kan en flicka bli stenad om hon blir av med oskulden innan äktenskapet. Blir hon våldtagen spelar det ingen roll - det är ändå hon som har begått en synd. Först våldtagen, sedan kränkt och stenad. Det kanske kan vara något att skriva något om, även om det kan riskera att bli "farligt" politiskt.

/H

Måste det nödvändigtvis vara något hon gjort själv? Kanske kan hon ha hamnat i en situation där någon annan/andra personer gör något som hon blir delaktig i/vittne till?

Då kan det vara något riktigt "nasty" utan att det verkar orimligt att det är en 9-åring, och samtidigt kan riktiga fanatiker fortfarande beskylla flickan, lite i samma stil som det hedersrelaterade efter våldtäkt...

Annars så kan det ju vara så att hon inte dödar någon aktivt, utan endast passivt, att hon helt enkelt i den givna situationen struntar i att hjälpa den som är i nöd... det är nog verkligen något som kan väga tungt på samvetet och klassas nog som en synd av dom flesta...

Annars så är väl en idé att hon dödar någon som är yngre än henne själv, då det inte är lika orimligt, men väldigt väldigt "ont" om hon t.ex. skulle döda sin lillebror som bara är några år gammal eller något... och där kan du säkert finna 100 anledningar till att hon skulle göra detta, då lär du verkligen utarbeta en bra backstory för att inte få det så "orealistiskt"...

Annars så kan hon väl tortera små djur, men då börjar det bli riktigt hemskt :(

/M

Måste det nödvändigtvis vara något hon gjort själv? Kanske kan hon ha hamnat i en situation där någon annan/andra personer gör något som hon blir delaktig i/vittne till?

Då kan det vara något riktigt "nasty" utan att det verkar orimligt att det är en 9-åring, och samtidigt kan riktiga fanatiker fortfarande beskylla flickan, lite i samma stil som det hedersrelaterade efter våldtäkt...

Annars så kan det ju vara så att hon inte dödar någon aktivt, utan endast passivt, att hon helt enkelt i den givna situationen struntar i att hjälpa den som är i nöd... det är nog verkligen något som kan väga tungt på samvetet och klassas nog som en synd av dom flesta...

Annars så är väl en idé att hon dödar någon som är yngre än henne själv, då det inte är lika orimligt, men väldigt väldigt "ont" om hon t.ex. skulle döda sin lillebror som bara är några år gammal eller något... och där kan du säkert finna 100 anledningar till att hon skulle göra detta, då lär du verkligen utarbeta en bra backstory för att inte få det så "orealistiskt"...

Annars så kan hon väl tortera små djur, men då börjar det bli riktigt hemskt :(

/M

Jag tror jag ska välja en synd där hon passivt medverkar. Då kan det ju bli väldigt grymt utan att hon gjort något.

Tack för hjälpen

MVH Markus

Det beror väl helt och hållet på hur man bygger upp motivet... bra backstory = bra motiv = större synd/skuld

Flickan måste ju vara väl medveten om att hon inte hjälper, det ska ju vara ett aktivt beslut att döda någon passivt, så att säga utan att "smutsa ner" händerna... det är ju det som är så evil =)

Jag förstår inte varför ni vill att det flickan har gjort inte ska vara så värst farligt. Det blir säkert en intressantare film om hon är genomond.

Jag läste ett gott råd på nån filmsajt. Jag parafraserar: "Manusförfattare oroar sig ofta över huruvida de drev en scen för långt, och funderar på att tona ner den. Egentligen bör de istället fundera på om de drev scenen tillräckligt långt."

En teaterregissör som jag hade gav dessutom rådet att om man har två alternativ i dramatik så ska man välja det intressantaste. Inte det trevligaste, inte det trovärdigaste, inte det smartaste. Det intressantaste.

hon kanske har legat med sin pojkvän? det är inte helt ovanligt att 10-åringar gör det. oftast inte fullbordade samlag, men mer än tillräckligt för att vuxenvärlden ska se på det som en dödssynd. tänk själv hur du reagerade när du läste första meningen i det här inlägget. "men hallå, hon är ju 7 år" förmodligen. ;-)

/mattias

Jag förstår inte varför ni vill att det flickan har gjort inte ska vara så värst farligt.

inte jag heller. jag hade förstått det om poängen hade varit att hon var oskyldig, men det verkar ju som om poängen är att hon är skyldig och då ska hon väl vara det också. för att anknyta till mitt förslag ovan så tycker jag det kan bli extre intressant om hon gjort något riktigt hemskt som egentligen inte är "så värst farligt". det är dynamik som får publiken att tänka. jenna malones karaktär i dangerous life of altar boys är ett skitbra exempel.

/mattias

Gör något litet som blivit stort. Till exempel att hon sett något hon inte borde och sedan råkat säga det till en vän som spridit det till en äldre unge som sagt det till läraren som gått till polisen vilket lett till att hon ovilligt satt dit sina föräldrar eller likande.