Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Jag sysslar med produktion utav vindsurfingfilmer. Håller på att redigera en film nu där jag tänkte använda mycket Slowmotion. Men det räcker inte där.

1. Säga att jag har ett 6 sekunder klipp

2. Jag klipper mitt i och har då 2 st 3 sekundersklipp.

3. Det första klippet vill jag speeda upp kanske så att duration blir 1,5 sekunder.

4. Övergången till andra klippet (som är i realtid, 3 sek) blir väldigt tråkigt. Finns det något satt att under de sista 20% av första klippen skruva ner tempot linjärt eller progressivt. Helst då progressivt. Alltså en kurva i hastighetsmätaren...

peterfilm.se

Postad

Jag har premiere, AE, Photoshop paketet ifrån Adobe. (Pro 2)

Men det här med slowmotion gäller ganska många klipp. Jag vill helst inte gpöra detta is AE utan om det går i Premiere, då man klipper efter beaten i musiken.

Postad

Eftersom Rogge har rätt ang att variabel slow mo för tillfället inte finns i Premiere så... ett förslag... Klipp det hela i PPro, med "ful" övergång till slow mo, och "saxa" upp klippen som du tänkt ha dem. Copy/paste in i AE där du gör slow mo:n variabel vid övergångarna.

Nackdelen är du kan behöva justera lite på klippens "innehåll" (eftersom du inte vill paja musiksynken) beroende på hur mycket variabel slow mo du vill göra. Tänk också på att det pga att du måste justera lite av vilka "frames" du vill ha med i varje klipp bör undvika att synkklippa på "händelser" i bild. Testa på ett par klipp först - Time Remap tar ett tag att "fatta".

/Max

Postad

Men hur gör man med ljudet? Jag vet inte om jag förstått det rätt men när man kör t.ex twixtor eller timewarp så kommer ljudet inte påverkas.. måste man göra det i ett ljudprogram eller?

Tanken är att jag vill att ljudet ska vara i samma hastighet som jag sätter bilden på med t.ex kurvan i AE. Går det alls?

Postad
Jag vet inte om jag förstått det rätt men när man kör t.ex twixtor eller timewarp så kommer ljudet inte påverkas.. måste man göra det i ett ljudprogram eller?

Twixtor var så länge sedan jag testade så jag vet inte på rak arm om man kan få ljudet att följa med bilden. Timewarp i AE påverkar dock inte ljudet så där måste du använda ett ljudredigeringsprogram.

Time Remapping påverkar ljudet och kan ge riktigt bra slutresultat. :)

• 9 månader senare...
Postad
Asså jag har AE 6.5 men hittar inte effekten "Time Warp eller Time Remap"

Timewarp finns inte i AE 6.5.

Time Remapping hittas under Layer > Time > Enable Time Remapping i AE CS3, men jag om jag minns rätt ligger det på samma ställe även i AE 6.5. Ctrl+Alt+T är tangentbordgenvägen iaf.

Postad

Beror på versioner:

AE 4.0 - 6.5 har samma field-interpolering.

AE 7.0 fick förbättrad interpolering och kör man Time Warp (endast AE Pro) blir det ännu bättre.

AE CS3 (dvs version 8.0) är samma som 7.0.

PPro 1.0 - 2.0 har ungefär samma field-interpolering som AE 6.5.

PPro CS3 har samma field interpolering som AE 7.0 och uppåt plus Time Warp effekten om man vill. Plus att CS3 har variabel slow mo.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...