Gå till innehåll

V for Vendetta


_nemo_

Recommended Posts

[citat=TomStac]

Måste köpa filmen SNART!!!

[/citat]

 

Det tycker jag låter som en bra idé. Glöm inte bort att skriva här sen vad du tyckte, ska bli intressant att höra.

 

Jag köpte den koreanska utgåvan, inte för att det är en bättre utgåva än svenska 2-discen, utan bara för att den hade en coolare förpackning (i plåt) och är limiterad :)

V for Vendetta.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den nyss och blev oerhört besviken eftersom matrix är min favoritfilm. Hade förväntat mig action a la batman, hjälte mot fiende, grymma action scener osv men blev helt tvärtom.

Synd att det är ca 5 min action i hela filmen när de hade så snyggt gjorda scener.

Aldrig hört talas om V innan filmen men snacka om en fantasilös och tråkig karaktär.. Stör mig på att han gömmer sig konstant bakom en ful mask & peruk.

Förstod aldrig riktigt vad filmen handlade om och vad det gick ut på. För mycket prat och långsamt tempo, måste se den igen för att förstå allting var för trött när jag såg den..

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den nyss och blev oerhört besviken eftersom matrix är min favoritfilm. Hade förväntat mig action a la batman, hjälte mot fiende, grymma action scener osv men blev helt tvärtom.

Jo, jag har för mig att jag tyckte trailern var lite missvisande för den här filmen. Nån som kommer ihåg trailern, visst försökte dem marknadsföra den som en actionfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Nån som kommer ihåg trailern, visst försökte dem marknadsföra den som en actionfilm?[/citat]

 

Jo, den var lite missvisande.

Dom hade i stort sett bara actionscener, sen kom det fram en stor text "FROM THE CREATORS OF THE MATRIX-TRILOGY".

 

För alla som e besvikna på den pga detta rekomenderar jag att se den igen, inte som en actionfilm denna gång :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag sett den. Mina förväntningar var verkligen höga efter att ha sett och hört alla positiva omdömen om filmen, och jag måste säga att filmen överträffade allt detta! En riktigt bra film. Wachowski-bröderna har lyckats igen!

 

Förutom att den var fruktansvärt snygg var manuset oerhört välskrivet med många infallsvinklar och bottnar. Jag tycker i synnerhet att polisen hade en mycket välskriven roll i filmen och hans förvandling är minst lika dramatisk som Natalie Portmans karaktär. Natalie var strålande, Hugo Weaving bättre än någonsin. Men alla birollsinnehavare gjorde ett imponerande jobb även de. Regissören höll måttet mer än väl. Specialeffekterna likaså. Karaktären V var betydligt mer intressant än jag trodde att han skulle vara; mycket genomtänkt och mångbottnad.

 

En underbar film helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag verkligen älskade filmen från första sekund, men vet inte redigt om jag ska vara lite besviken eller lättad att dom ändrat så friskt i den jämfört med boken.

Filmiskt sett så funkar det mycket bättre som dom gjort som jag ser det, saker som i sin tur inte hade funkat lika bra i tryck...men det var endå lite förvirrande att det var så grova ändringar.

Å andra sidan så hade det förmodligen varit ganska trist & antiklimax om exempelvis Gordon hade mulat av en sketen huggare genom dörren, men endå :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en härlig film för ögat. Den är fantastiskt gjord, castingen är utmärkt och manuset genomtänkt.

 

En sak fick mig dock att skratta lite grann. I slutet när V blir skjuten, då det är bullet-time effekter för hela slanten. Då kom man som sagt att tänka på vilka som gjort filmen. Typ samma sak som den nya filmen Poseidon och den något äldre Den perfekta stormen:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Bumpelibump!

 

Såg den just, igen. Det var ett tag sen senast. Femte gången nu, och den blir bara bättre och bättre! Dialogen är så pretto men samtidigt helt enkelt genial, så kraftfull. Den stela masken med det eviga leendet, så skön kontrast mot hans inre. Skådespelet från samtliga, fotot. Smakfull återhållsamhet vad gäller action.

 

En njutning. En väl slipad diamant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror (och trodde när jag såg den) att V for Vendetta kommer att bli en klassiker som växer med tiden. Frihetstemat i filmen är otroligt starkt och den är väldigt välgjord. V är en enormt bra karaktär med starka mytologiska rötter. Ibland när jag hamnar i trassel med filmpolitikernas intressen kan jag höra -"Remember, remember the fifth of november..." för mitt inre öra. Ha ha.

 

Håller inte alls med om att dialogen är pretto. Dialogen handlar ju om någonting - vilket pretentiös dialog aldrig gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte alls med om att dialogen är pretto. Dialogen handlar ju om någonting - vilket pretentiös dialog aldrig gör.

 

Jo, självklart. Men den kan nog uppfattas som pretto och högtravande av folk som inte kan tillgodogöra sig dess innehåll. Men jag satt inte och skrattade hånfullt åt dialogen, utan njöt. Så jag antar att "pretto" var ett totalt felvalt ord... Tar tillbaka det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaah, den här gamla tråden. Roliga diskussioner.

 

Nu vet jag iaf vilken film jag ska kolla på ikväll. Har sett den 5 ggr och jag tycker fortfarande att det är en av de bästa filmerna någonsin.

Länk till kommentar
Share on other sites

INT. V FOR VENDETTA-TRÅDEN -- KVÄLL

 

JAVA EX MACHINA kliver in i tråden och ser sig om, men får nästan en barstol i huvudet. Alla i saloonen har nu blivit inblandade i bråket, och folk flyger hejvillt.

Java öppnar munnen för att säga något, men ändrar sig och går ut igen istället.

 

Haha! Jag fick upp ögonen för den här tråden för första gången idag och jag känner ungefär likadant! Vilken diskussion! Fast innan jag går måste jag kommentera den.

 

V för vendetta är en kanonfilm! Har BARA sett den två ggr än men det kommer garanterat att bli fler vill jag lova.

 

Sen måste jag kommentera den gamla diskussionen.

1: V ÄR terrorist hur man än vänder på det.

2: Tarantino är överskattad, snygg yta men lite innehåll.

3: Titanic är en bra film, en bra kärleksfilm för att vara exakt.

4: Lynch gör snygga OCH djupa filmer som är gjorda med fantasi för en publik med fantasi. Därmed inte sagt att de inte är svåra.

5: Sin City känns väldigt typisk Tarantino/Rodrigez. Snyggt men... vad mer? (Jag kan ju ha missat nåt men det känns som en massa omotiverat våld) Skulle vilja säga Att Vfv slår SC med hästlängder.

 

Jaa, kul tråd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...