Gå till innehåll

Sända bild från hjälmkamera till skärm


LEJ

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag ska sända film live från en hjälmkamera (eller annan oöm kamera) ut till en skärm där personer ska titta. Bilden kan skickas trådlöst eller med kabel, vad helst som är smidigast/billigast men fungerar tillförlitligt. Just tillförlitlighet är mycket viktigt. Bilden ska visas på en vanlig projektor eller en tv. Avståndet mellan kamera och skärm är ca 20 meter.

 

Har ni tips på bästa lösningarna?

Funkar det med typ en gopro, en lång kabel och skärm? Kan väldigt lite om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte orkat göra någon research nu, men, jag har för mig att man kan koppla gopro till mobilen med mobildata som sänder över nätet. Om det är youtube du ska streama från så kan du använda mobilen helt och hållet, om det finns möjlighet att sätta den på hjälmen förstås.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns nån app som gör att man kan använda nallen eller en platta som skärm men sen ska ju signalen vidare till en större skärm som jag förstår. Förr kunde man streama med en nalle direkt till veetlepunktcom och inprincip alla andra sociala streaming siter. Men det är klart att det finns nån wifi app till goprona om man googlar och kanske till och med tips på youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade på youtube och 7an kan sända till facebook och youtube om man skapar en wifi hotspot på sin nalle. Ljudet suger dock och bilden är siså där. Jag streamade live när jag körde bil allaredan för 5-6 år sedan och som jag minns så hade vi mycket bättre kvalite. Men det ska ju till en skärm och då tror jag att du måste tänka trådlös sändare och mottagare så priset kanske blir lite högt. Ett 4g usb modem, webcamera och en laptop är nog ett bättre val eller en elgato cam link (tror jag den heter) usb hdmi 1080p dongle om du har plats för det. Lappisen och dogeln kan man ju ha i en ryggsäck och sen en hdmi kabel tillhjälmkameran eller vad du tänker dig. Det finns även streaming boxar för mobile livestreaming men dom kostar en slant. På så sätt kan man i alla fall kolla på en dator och en dator kan ju ha en extern större skärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...